|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är sugen på att köpa nya däck och fälgar till min nya bil (som blir helt min nu på fredag). Har sett en annons där en kille säljer fälgar som heter RH Phoenix med måttenn 18"x8,5". Jag undrar alltså om den dimensionen passar på en 328i Touring årsmodell 2000? Jag undrar även om det rekommendras att köra med däcksdimensionen 245x40/18 på den bilmodellen? Hur får man egentligen reda på vilka däck och fälgar som passar till olika bilar? Ha de bra //Fredrik | |
|
Det blir onödigt brett fram med 245. Kör med 225 eller 235... /Johan Min bil: Länk |
|
|
235/40-18 är optimal på en 8,5" fälg. |
|
|
Tack för svaren! Låter som om jag kommer att leta vidare då, även frugan skall köra bilen så det är nog bäst att den inte blir alldeles för svårstyrd :-) Vilken bredd på fälgen skall man leta efter är det 8,5 tums som gäller eller? Johan99: Grymt snygg bil du har, den är verkligen helt otroligt läcker!!! Mvh /Fredrik |
|
|
Dyngrak: Tackar :) Ska bli ännu bättre till våren... Ska du köra 18" så satsa på 8 eller 8,5. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan99: Oj, att bilen går att förbättra, låter intressant! Har hittat ett set 18 tums BBS Challange, det blir till att buda på dem. Tjoho va skoj! Några reflektioner angående min idé om att demontera railsen och lacka dem? //Fredrik ps. Det kan ju vara så att det hela klarnar en del för mig imorn då jag får hem bilen... det är ingen brist på uppderings förslag trots att man ännu inte riktigt äger skönheten men imorn så! |
|
|
Tycker nog att du ska ha dem svarta. Är snyggt att de bryter lite tycker jag. Men det är ju en smak sak :) /Johan Min bil: Länk |
|
|
Och du har ju bra smak om man ser till din bil i alla fall : ) Vi får se hur det blir, men bra lär det bli hur som helst! //Fredrik |
|
|
Carlén: Bmw kör själva med 255/35/18 på 8,5 tum breda fälgar. Mitt tips är att inte köpa bredare än 225 fram på en e46a. Framförallt ur spårningssynpunkt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Har hittat begagnade men snygga BBS Challenge fälgar i bra skick. Fälgarna är 8 tum breda och däcken som sitter på har dimensionen 235-40 (samtliga fyra). Kommer det att funka bra till min E46 Touring? Om man kör med 235:or även fram, blir bilen då mer tungstryd förutom att spårkänsligheten ökar? Brukar det vanligtvis räcka med att balansera däcken eller måste man även göra en hjulinställning då man byter till nya däck som har andra mått än vad man kört med tidigare? Mvh /Fredrik |
|
|
Dyngrak: Är du säker på att det är äkta BBS Ch? Enligt OCLs katalog är 18"arna 8,5 till 3serien. Kolla upp det så du inte betalar BBS pris för kopior. Ang 235 är det inga som helst problem. Har kört 235 fram sen jag fick bilen och kommer fortsätta med det nästa säsong. Han som kränger på de nya däcken balanserar fälgarna. Det ingår alltid i priset om du köper nya däck. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan99: Skall ta och kolla upp om de är riktiga orginalare eller kopior, tack för tipset! I övrigt så räcker det alltså med att få dem balanserade, någon hjulinställning bör inte behövas, eller? Du Johan, kan ju inte låta bli att gå in på din länk till Garaget och titta på din bil lite nu och då : ) Tänkte passa på att höra om du har tonade rutor eller ej, jag själv är i "valet och kvalet" huruvida jag skall prioritera att tona rutorna eller ej... Ha en trevlig helg /Fredrik |
|
|
Fälgarna är BBS Challenge kopior, de har tillägget D55, vad nu det kan betyda... Däcken som sitter på har rullat 500 mil och skall enligt uppgift vara i mycket bra skick, så även skicket på fälgarna. Däcken är av märket Kuhmo Sport (235x40). Tycker ni att priset 7500 kr verkar skäligt eller är det dyrt? //Fredrik |
|
|
Dyngrak: Hjulinställning behöver du bara göra när du sänkt bilen. Har ingenting med att du byter hjul att göra. D55 är nog deras märkning så det ska se lite ut som BBS :) 7500:- låter helt ok om de är fina. Kul att du gillar min bil :) Jag har inte tonade rutor på min. Har planer på det men just nu är det annan styling som är prioriterat. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Tack för alla svar, det är kanonbra att få efterfrågad info. Här på forumet är servicekänslan bra mycket bättre än hos flertalet av Sveriges bilförsäljare... VAG borde kanske ta sig in titt på forumet och lära sig grunderna : ) Skall ta och lägga ett bud på fälgarna senare idag, frugan är väl inte alledels överlycklig, inköp av bil i fredags och nya sommarfälgar (i november) på söndagen, hon undrar vart det hela skall sluta. Jag har dock försökt förklara för henne att det är just i november som det är köpläge på sommardäck och att en BMW absolut måste ha minst 18 tums fälgar... Det är tur att man har en förstående bättre hälft! Bilder på bilen kommer inom en snar framtid, skall bara tvätta och fixa till den, vill ju helst visa upp bilen från dess bästa sida! //Fredrik |
|
|
Så där ja, då har man införskaffat sig 18 tummare också. Fick ned priset till 7000 kr, det borde väl vara en helt ok affär? Nästa inköp blir vita blinkers, någon som vet av någon som är ute efter att sälja några som passar till en E46 Touring -00? (jag har givetvis även lagt ut en riktig köpesannons) //Fredrik |
|
|
Kolla med Razvan på stylabilen.se /Johan Min bil: Länk |
|
|
Tack återigen, skall genast göra det. Lika bra att smida medans järnet är varmt... det känns som om jag är på G! Tänk va skoj det kan vara att bränna pengar på det som känns viktigt :-) //Fredrik |
|
|
Ja det är samma här :) Väntar bara på att mitt Paypal konto ska börja funka så man kan börja handla :) /Johan Min bil: Länk |
|
|
Funderar lite kring om det inte borde finnas att få tag på t.ex. vita blinkers på en bilskrot, någon som har något tips om det? Vilka skrotar rekommenderas för BMW E46 ägare? //Fredrik |
|
|
Eftersom 18 tums fälgar och däck numera är inköpta funderar jag på att sänka bilen. Tror jag kommer att köra på en H&R sats som sänker 35 fram och 20 bak, det är väl en ganska moderat sänkning, som inte borde påverka körbarheten (ta sig över trottoarkanter m.m.) allt för mycket eller vad säger ni som är experter? Skulle även vilja veta vad det kostar (generellt) att köra en hjulinställning,? En sådan behövs tydligen göras efter det att man sänkt bilen. Hej svejs //Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.