|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ännu inte fått min "nya" bil levererad (BMW 328i Touring årsmodell 2000) men funderar redan på vilka uppdateringar som bör göras :-) Idag har den orginalfjädring men jag är sugen på att byta till exempelvis H&R:s sänkta sportfjädrar. Jag är inte utbildad mekare men har heller inte tummen mitt i handen, vad jag alltså undrar är hur komplicerat det är att byta fjädrarna? På en verkstad tar de hyffsat mycket betalt för kalaset... Jag kommer även att byta till vita blinkers men det kan väl inte vara några större problem att göra den "operationen", eller? Hej svejs /Fredrik - Lycklig snart nybliven BMW ägare för första gången : ) | |
|
Ingen som har någon erfarenhet av detta? Tacksam för tips! //Fredrik |
|
|
Det är ganska enkelt, bara man har ordentliga verktyg så löser man det med sunt förnuft, om man inte har tummen mitt i handen. På min var det väldigt kul att göra det på, eftersom jag gjorde det själv när den var helt ny (inga fastrostade bultar inte!) |
|
|
Är som sagt väldigt lätt att byta fjäder iaf. Bara att lossa bulten till dämparen så trillar det ner och du kan ta ut fjädern. Sen kan det va lite bök att få ihop den så du kan skruva på dämparen igen. Därför är mek på en lyft att rekommendera. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Så där ja, nu har man fått lite "goa svar", tack för det :-) Känns som om man ska ta å spara in några kr på att göra det själv, då blir det ju mer pengar över till att köpa andra grejer! Jag har fått en idé att det borde vara snyggt att lackera både railsen samt dörrlisterna i silver/aluminium färg. Som jag förstår så är railsen fästa i taket (hehe, vilken skräll : ) För att få bort dem så måste man allstå först ta väck innertaket och sen montera loss railsen, är det någon som har gjort den "manövern"? Om ja, var det knepigt eller skall man våga sig på att göra det också? Hej svejs /Fredrik |
|
|
Ska väl tillägga att montering/demontering jag skrev om va för bak fjädrarna /Johan Min bil: Länk |
|
|
Dyngrak: Ett hett tips: Köp Haynes verkstadshandbok för E46, finns mig veterligen bara på engelska men funkar kanon för det...kostar 198kr på Biltema, språknyckelbok för mysko fackuttryck medfäljer. Ska själv sätta på sänkfjädrar på min e46 till våren och det kommer att gå som en dans...hoppas jag... "BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller" |
|
|
Johan99: Betyder det allt det är krånligare att montera framfjädrarna jämfört med bakfjädrarna? Tänkte även passa på att höra med er som är "experter" om förutom demontering av innertaket som jag nämnde i mitt förra inlägg vad ni anser om man att sänka mer fram än bak. Har sett att visa sänkningssatser sänker lika mycket fram som bak men att andra sänker mer fram, vilka för- och nackdelar finns, eller är det bara en utseende grej? Mvh /Fredrik |
|
|
Kan säga så här, ska du bara byta fjädrar är det lättare bak. Ska du byta dämpare också är det lättast fram. Fram sitter fjäder benet med 2st skruvar nertill och 3st uppe i tornet. Ang mer sänkning fram så är det bara en utseende grej. Dock så tycker jag man ska ha det på en BMW. Brukar få ett hängigt utseende annars. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Ok, jag hänger med! Tack för feedbacken, ska bli skoj att få uppdatera skönheten. Imorgon skall jag till storstan och hämta upp den... kommer att bli svårt att sova inatt. Det är som då man var barn (eller rättare sagt yngre, ett barn än man nog ännu fast ett gamlat sådant : ) och det var natten innan julafton!!! //Fredrik |
|
|
Ja det förstår jag att det är svårt att sova då :) Glöm inte att ta kort så vi får se skönheten :) Kul med fler Touring ägare /Johan Min bil: Länk |
|
| Givetvis kommer bilder! | |
|
Håller för närvarande på att titta runt vars man billigast kan införskaffa "sportfjädrar" typ H&R till E46 Touring, vilket företag är eg billigast? Sedan funderar jag även på det där med mer sänkning fram än bak, tror mig ha sett att H&R har en sats som sänker 35mm fram och 20 mm bak, kan det stämma? Jag hittar dessvärre inte tillbaka till den hemsidan som jag såg detta på... har kanske hållit på att "dagdrömma" nu igen : ) Kommer att köra med 18 tummare till somamren (235x40), om jag då sänker 35 mm fram kommer detta att innebära en avsevärd försämring avseende ta sig över fartgupp och trottoarkanter? Frugan lär inte gilla det ; ) Vet någon av någon annan sänkningsats som sänker mindre än 35 mm fram? Mvh /Fredrik |
|
|
Ingen som har kolla på H&R:s sänksatser? Har letat på nätet men inte funnit något tillfredställande svar, visst borde det väl finnas en sänksats från dem som sänker 35/20? //Fredrik |
|
|
Att sänka 35mm fram är inga problem och inte heller att ta sig över farthinder,ner/upp för trottoarkanter osv.. /dutta |
|
|
Låter stabilt, tack för infon : ) //Fredrik |
|
|
Hej Fredrik, här kommer ett par länkar som säljer H&R: Länk Länk |
|
|
Att demontera innertak är en konst för sig (mycket att tänka på) jobbar själv på en bilskade verkstad och gör sånt ibland Att tänka på: va mycket ren om händer osv (ett innertak är MYCKET svårt att tvätta) Ta reda på om det finns air-bag ''gardiner'' i den (lite olika observationer kring dessa) och att inte vika taket osv (mycket skört och känsligt för veck) annars så är det inget krångel att pilla lite me ;) ___Piff___ |
|
|
Borgan: Tack för tipsen på länkar, Sun Graphic verkar ha bra priser. Skall höra med dem imorn angående vilka olika typer av sänkningar som erbjuds. Piff: Hade inte ens reflekterat över "airbag-gardiner" som jag tror finns... idén att demontera innetaket slopar jag härmed : ) Men hur är det egentligen med railsen, är det så att man måste ta bort innertaket för att kunna ta bort ralisen, eller hur är ralisen monterade? //Fredrik |
|
|
Du behöver inte slopa iden med att inte plocka ner innertaket utan hör med BMW om det behövs nya clips lr liknade vid montering Men tänk på att iakta försiktighet isamband med airbag-systemet... ___Piff___ |
|
|
Jag fattar inte, är det verkligen så att H&R inte säljer någon sänksats som passar på en E46 Touring och sänker 35 mm fram respektive 20 mm bak. Har som sagt för mig att jag sett en sådan annons men hittar inte tillbax till den. De sänksatser som jag hittar sänker 35 mm fram och bak. //Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.