|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ännu inte fått min "nya" bil levererad (BMW 328i Touring årsmodell 2000) men funderar redan på vilka uppdateringar som bör göras :-) Idag har den orginalfjädring men jag är sugen på att byta till exempelvis H&R:s sänkta sportfjädrar. Jag är inte utbildad mekare men har heller inte tummen mitt i handen, vad jag alltså undrar är hur komplicerat det är att byta fjädrarna? På en verkstad tar de hyffsat mycket betalt för kalaset... Jag kommer även att byta till vita blinkers men det kan väl inte vara några större problem att göra den "operationen", eller? Hej svejs /Fredrik - Lycklig snart nybliven BMW ägare för första gången : ) | |
|
Ingen som har någon erfarenhet av detta? Tacksam för tips! //Fredrik |
|
|
Det är ganska enkelt, bara man har ordentliga verktyg så löser man det med sunt förnuft, om man inte har tummen mitt i handen. På min var det väldigt kul att göra det på, eftersom jag gjorde det själv när den var helt ny (inga fastrostade bultar inte!) |
|
|
Är som sagt väldigt lätt att byta fjäder iaf. Bara att lossa bulten till dämparen så trillar det ner och du kan ta ut fjädern. Sen kan det va lite bök att få ihop den så du kan skruva på dämparen igen. Därför är mek på en lyft att rekommendera. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Så där ja, nu har man fått lite "goa svar", tack för det :-) Känns som om man ska ta å spara in några kr på att göra det själv, då blir det ju mer pengar över till att köpa andra grejer! Jag har fått en idé att det borde vara snyggt att lackera både railsen samt dörrlisterna i silver/aluminium färg. Som jag förstår så är railsen fästa i taket (hehe, vilken skräll : ) För att få bort dem så måste man allstå först ta väck innertaket och sen montera loss railsen, är det någon som har gjort den "manövern"? Om ja, var det knepigt eller skall man våga sig på att göra det också? Hej svejs /Fredrik |
|
|
Ska väl tillägga att montering/demontering jag skrev om va för bak fjädrarna /Johan Min bil: Länk |
|
|