AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.417

framvagnsproblem E34

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har stött på många personer (icke BMW kunniga människor) som gnällt över den dåliga framvagnen hos E34an och då menar jag att de menar att bussningar och stag måste bytas helatiden dvs var och varannnat år vid normalt brukande. Skitsnack säger jag 535hemma har rullat över 7000mil under mitt brukande och har aldrig behövt byta någon bussning överhuvudtaget, varesig i bak eller framvagnen. Har bytt ett pendelstag (tror jag) pga att det lät pyttelite när man svängde, men det behövdes egentligen inte för glappet var marginellt enligt BMW. Vad säger ni andra och vad har ni för erfarenheter, tråkigt med folk som utalar sig endast efter typ 1a mötet med en BMW som kan vara vilket exemplar som helst och då skickmässigt avvika enormt från den normalt skötta och körda BMWn.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Framvagnen på E34:an är ganska känslig. Det krävs inte mycket för att det ska uppstå vibrationer, missljud och liknande.
Då det finns en hel del leder och lagringar i framvagnen finns det många tänkbara felkällor, därför kan nog just E34:ans framvagn upplevas som sämre än den egentligen är...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag har bytt casterstag + bussningar, pendelstag, mittre styrstag samt hjälpstyrarmsbussning i min framvagn.

Jag tror att SBP kan ha lite med problematiken att göra, de verkar inte sällan missa dåliga casterstag eller bussningar till dito och när stagen sen börjar glappa ordentligt så bidrar det till att resten av framvagnen slits ner i förtid. Min bil gick igenom SBP med casterstagsleder som var totalt slut. Jag vet även andra bilar som gått igenom. Pendelstag brukar ju även ta slut ganska fort på andra bilfabrikat också, en allmänt svag länk i framvagnar kanske?

____
Reach the door with a breath and a scream.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
jaha då har jag haft tur då :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Greenberg: Jag förmodar att du med "SBP" menar Bilprovningen?
Vad menar du att det kan bli för fel på själva "casterstaget", blir det krökt eller?

När det gäller länkarmslagringar ska dom enligt kontrollprogrammet vara "mycket glapp" för att underkännas. Mycket glapp är alltså MYCKET glapp. Just när det gäller lagringarna i "casterstagen" är det dessutom mest en komfortfråga, separationsrisken är obefintlig...

Jeppe

fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
jag har bytt casterstag och pendelstag på båda sidor, spindelled på vä sida..casterstag pga av "klonkande", pendelstag pga att jag fick dom billigt :) och spindelled pga att SBP tyckte jag behövde det...

Så visst kan man tycka att framvagnen kräver lite pyssel, men å andra sidan så är det andra bilar än E34 som efter några år på nacken kräver byte av framvagnsdetaljer.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
25000 mil, 14½ år och renoverat framvagnen precis för andra gången nu. (Tyskarna gjorde det första gången.) Den här gången byttes:
*Casterstag samt bussningar.
*Hjälpstyrarmsbussning.
*Pendelstag på höger sida.
*Vänster främre länkarm med spindelled.
*Fjädrar runtom.
*Stötdämpare runtom.

Måste säga att framvagnen på E34 håller mycket bra, men är ändå väldigt känslig.
Jeppe:

Jag menar såklart leden på staget, det tror jag t.o.m. du förstår om du läser hela inlägget då jag nämner leden 2 rader nedanför. Min bil betedde sig så att vid lätt inbromsning så blev hela framvagnen väldigt instabil och det fanns en öppenbar risk att hamna i fel körfält om man inte var beredd. Det anser jag iaf vara trafikfarligt, och bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning av detta. Jag har hört med sbp om fallet och fick då till svar att det kunde vara svårt att upptäcka och därför hade ingen anmärkning gjorts. Jag vet inte om det var lederna eller bussningarna som bidrog till bilens uppträdande men det försvann efter byte av stag och bussningar. Lederna var totalslut, man kunda skaka stagen när de var lösa och ledederna bara dinglade och slog helt "ledlösa" så att säga. Jag kan aldrig tänka mig att det är meningen att en spindelled får vara så glapp?

____
Reach the door with a breath and a scream.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man får skilja på länkarmen, leden och lagringen om vi ska komma någon vart, annars blir det bara missförstånd...

Som sagt, det ska vara MYCKET glapp i en länkarmslagring för att det ska anmärkas på, i en spindelled räcker det med påtagligt glapp.
Att det klonkar lite eller ger upphov till vibrationer är ingenting man behöver ta hänsyn till vid en kontrollbesiktning, bara det inte påverkar trafiksäkerheten. Lagringarna på "casterstagen" kan vara rejält glapp utan att det ska anmärkas på, medan spindelleden inte får vara det.

Är det så illa som du beskriver så ska det absolut upptäckas och anmärkas på, så i det fallet var det nog en miss från Bilprovningens sida.
Och det är precis som du fick veta i kontakt med ASB (Bilprovningen förkortas så, inte SBP) mycket svårt att kontrollera just "casterstagen" (både när det gäller lagringen och leden) inom ramen för en kontrollbesiktning, men är det så dåligt ska det naturligtvis upptäckas...

Jeppe

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är väldigt svårt att Se om Casterstaget är dåligt. Bägge mina Casterstagsbussningar var totalt slut och det var samma symptom som du beskriver Greenberg. Men, ASB (rätt förkortning :-) ) hade inget att anmärka på. Glappet syns nämligen inte när staget sitter på sin plats. Man måste lossa staget i kulleden för att kunna veta om bussningen är slut. Av bussningens konstruktion, ska det mycket till innan det släpper invändigt och glappar så rejält att det syns när det sitter på plats. Så jag har full förståelse för att ASB godkänner fordon trots detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.