AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
415

Placering av hatighetsgivare 320i -85 (E30)

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Jag håller på att byta motor i min Triumph GT6, till en från min gamla BMW 320i -85. Alla instrument måste bytas, även hastighetsmätaren. VDO har en mätare "Vision" jag tror jag kan använda. (Satt det inte VDO mätare i BMWn...?)
Frågan är nu om jag kan använda den gamla givaren? Jag behåller både motor och låda från BMWn, så givaren måste ju sitta kvar någonstans. Frågan är var den sitter...?

Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Om du menar BMWns givare så sitter denna in i ett hål på BMWns diffklump. Givaren är en slags hall-givare som reagerar på magnetfält. Givaren består av "två plattor" där jag tror att den ena är en magnet och den andra själva hall-sensorn. Mellan dessa plattor roterar en plåtskiva med "vingar" som är fäst i själva diffhuset. Denna platta roterar synkront med utgående drivaxlar och ger 10 pulser per varv på utgående axlar. Jag är ganska säker på att givaren ger en slutande signal mellan sina kontakter så länge det är fritt mellan "plattorna" = så fort den roterande skivan kommer imellan så försvinner kontakten mellan givarens kontaktpoler.

Vet inte om det var detta du frågade efter men det kanske kan hjälpa dig något?
GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Ja tack!
Fast tyvärr innebär ju det att jag måste skaffa en ny givare, då jag endast använde motor och låda från BMWn. Resten har jag redan kört på skroten.
Jag får försöka lura ut något lämpligt ställe att placera en givare. Borde bli i sprängkåpan eller kanske jag kan montera något på Hardyskivan/utgående från vävellådan...

Tack för svaret i alla fall!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.