AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.765

byta försäkring...

hej jag är tydligen bunden till min försäkring hos folksam i 12 månader... men jag vill byta till Salus ansvar... fick tips om att man kan ställa av bilen och sen ställa på den igen... så ska det bara va att välja ny försäkring.... stämmer det??? hur länge måste bilen vara avställd innan man kan täckna ny???
l3
180
l3xus
323TIC -83
Det skall funka att göra så men tiden tror jag kan variera mellan bolagen, har för mig att mitt bolag hade 1 månad innan jag kunde byta.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det räcker att bilen är avställd för att du ska få byta bolag, det räcker med över natten. Jag har gjort så, så jag vet att det fungerar.
Försök göra det smidigt med tanke på skatten bara, ställ helst av i en månad och på i nästa, annars blir det dubbel skatt en månad...

Ta för säkerhets skull kontakt med bolaget du avser byta till i förväg, så inget går snett...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Jesperado!

Det räcker alltså att avställa bilen en natt så kan man byta försäkringen?
men hur undviker man så att det blir dubbelskatt den månaden, räcker det med en månads avställning eller mindre kanske??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Som sagt, det bästa är att ställa av den den sista i en månad och ställa på den den första i nästa månad. Då betalar du bara den skatt du är tvungen till...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Tackar för tipset, d e bra att veta :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
En lite varning här bara, var det inte ngn (bimmerman?) som gjorde på detta sätt men var tydligen iaf bunden av det första f-bolaget och åkte på att betala dubbelt? SUSAB var det det gällde då iaf. Sök lite först så kanske det finns lite info. (söktips SUSAB och bimmerman)

/Christofer
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Men om man har en helförsäkring & avställer bilen, blir inte bilen automatiskt garageförsäkrad, kan man säga upp den försäkring ändå även om den är tecknad till maj nästa år??
anders_m
Bra poäng där Marconi.

Vad jag har fått höra är att om man har en försäkring som är halv eller helförsäkring och sedan ställer av så blir det en garageförsäkring automatiskt. Och om man sedan vill ställa på bilen igen så är det samma försäkringsbolag som gäller och inget annat tills ffd går ut. Har ingen aning om det stämmer men det är vad jag har fått höra från bolagen.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
När bilen är avställd så kan man ringa och säga att man inte vill ha någon garageförsäkring och har man bilen helt oförsäkrad så kan man byta bolag, jag har gjort det själv en gång.

Jag hade en bil som precis skulle tas i trafik efter vintervilan och kollade runt lite bland förs. bolagen och hittade ett bolag som var ca 200kr/månad billigare så jag ringde upp det bolaget som jag hade garage försäkring hos vilket blev följande.

- Ni får sänka min premie annars byter jag bolag då jag hittat ett som är ca 200kr/månad billigare än er.
- Det kan vi inte och du kan ej byta bolag förän årsförfallodagen
- Eftersom ni är så dyra så vill jag inte ha någon försäkring alls på min bil då den är avställd.. Kan du ta bort min försäkring hos er..
- ehm.. Ja visst kan jag det.. så nu är bilen ej försäkrad..
- Vad bra då kan jag ju försäkra bilen på ett annat bolag, eller hur?
- emh.. Ja du kan väl det

Snacka om att försäljaren blev knäckt.. Helt underbart när man kan sätta dem på plats..

l3
180
l3xus
323TIC -83
Bilen blir automatisk "garageförsäkrad" om man ställer av den, har nyligen ställt av min och fick nytt försäkringsbevis i brevlådan på garageförsäkring per automatik. Man får sedan prata med sitt bolag ang. uppsägningen av försäkringen de flesta brukar ha 1mån "uppsägning" innan man får byta till annat bolag, iaf LF och Trygg Hansa.

Tycker det låter konstigt & orimligt att det är möjligt att man kan få betala 2st premier till olika bolag på samma bil, är detta sant??
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Nu har jag ringt & tagit reda på lite fakta om garageförsäkringen.
Har man en helförsäkring & ställer av bilen så blir den automatiskt garageförsäkrad. Garageförsäkring är dock inte obligatoriskt, så man kan säga upp den när som helst. Man kan sen efter det att man sagt upp garageförsäkringen teckna en annan försäkring hos ett annat bolag som är billigare eller bättre om man inte vill vänta tills sista förfallodagen för det tidigare bolaget..

Ett alternativt sätt att byta försäkringsbolag om man vill det :)
jag registrerade mig på insplanet.com i förra veckan o kollade upp vilket försäkringsbolag som var billigast för just mig.. då var det: Salus ansvar... ja frågade hur ja skulle göra för att byta o fick samma svar som er... sa till killen som ringde upp mig efter att ja registrerat mig på deras sida... o idag (en vecka senare) fick ja hem försäkringsbevis ifrån salus ansvar...!!! då hade idioten på insplanet.com sagt till dom att ja ville ha deras försäkring när ja bara hade ringt och hört mig för!! blir så förbannad på sånt...! ska ringa upp idioten imorgon så ska han få veta att han lever
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
OKi, men är salu ansvar nåt bra eller? billiga kanske?
japp.. dom ska vara billiga till unga förare.. ska skaffa dom senare...
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
jag har haft salusansvar i tre år nu.. till fyra olika bilar + lillsyrrans moppe.. dom har alltid vart billigast... men om dom är bra vid olycka vet ja inte har inte råkat ut för nått missöde än.. ta i trä.. men räkningarna kommer punktligt iaf hmm.

Min pärla :-)

Länk
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
LeeRoy
oki, d låter bra, e d 325 cab du har där eller? Vad kan premien ligga på den ca? :)
funderar på min bil men det kanske inte blir så billigt, e bara 22år :) ,,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.