AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
625

död 318 kortslutning?

sp
41
spiidi
318i -88
Har en 318i -88 som numera e totaldöd..

Har haft problem med att blinkersen blinkar fort ibland har alltid trott det var glapp nånstans så har inte brytt mig! Men sen började det.. cd:n stängdes av och på hela tiden, sen dog blinkersen helt och sen även strålkastarna! sen tillslut stannade motorn.. blev ståendes mitt på motorvägen! och batteriet var stendött! startmotorn gick inte runt. Bilen går bra med starthjälp och kanske i 2 min utan OM jag varvar över ca 3000rpm.. dock väldigt hackigt och dåligt!

Är det kortslutning?? eller generatorn som e kass?
Hur tar jag reda på var kortslutningen är isåfall?

Nårra fler tips?
sp
74
spinkoo
318i-87
Jag skulle tro generatorn eller startmotorn. Min bil började också få diverse skumma elfel, den stängde av stereon och gick på svinhöga varv men stannade annars. Var stendöd utan starthjälp. Hos mig hade generatorstaget gått av och en av generatorns bussnigar tuggats sönder i samma härva. Bytte generatorn fast det funkade inte iallfall så jag fick byta startmotor också! Då funkade det!
sp
74
spinkoo
318i-87
Såg nu att du har en annan årsmodell fast lite hjälp kanske du får av mitt inlägg iaf!
sp
41
spiidi
318i -88
Såå! laddade batteriet och var ute en liten runda den går perfekt! men laddlampan lyser svagt! och släcks nästan ifall jag varvar motorn.. antar att det är generatorn då?

kan man på nåt annat sätt kolla om den funkar?? går den att laga på nåt enkelt sätt? laddar ju lite verkar det som..
sp
41
spiidi
318i -88
Fundera mest över om jag nu går till en "plocka själv" skrot, kan jag på nåt sätt kolla så generatorn jag skruvar av fungerar??
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag tycker du ska dels kolla upp batteriet så att ingen cell lagt av,det gör du med en syraprovare och sen om batteriet är helt ok så kan du mäta spänningen över polerna då bilen är igång,på det sättet kan du se om generatorn är i funktion. Du bör ha 13,5-13.6volt om generatorn är ok...om inte så kolla till att börja med upp kolen i generatorn..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.