|
|
|
|---|---|
|
Nån som VET (inte tror eller tycker) vad det är för skillnad mellan motorn i en 523,E39 och en 525,E39. Det är ju samma cylindervolym men skiljer 23 hk. Tack på förhand. There`s no substitute for cubic-inches -Hasse K- | |
|
Det är väl dubbelvanos i 525:an, vilket inte alla 523 har, först -99 va, sen är motoreffekten neddragen på en 523:a, den har mer än dom 170hk BMW anger, snarare 192hk eller därom som den tidigare versionen av samma motor har är mer rätta siffror! Helt säker på att det är mer än 170 hk i en 523:a, skulle vara intressant o höra om nån bemödad sig med o bromsa denna motor för att få på papper att BMW mörkar effekten....... ///Magnus |
|
|
Jag läste nånstans på forumet att teknikens värld hade mätt fram närmare 170hk på drivhjulen på en 523,kommer ej ihåg ifall det var en 99:a eller nyare. Jag vet inte hur stor förlusten är ifrån motorn till hjulen dock ///Johan |
|
| vad är "vanos"? | |
|
min528: Länk /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Från Teknikens Värld: 525i -98 177hk på drivhjulen 523i -99 166hk på drivhjulen Mvh Marcus |
|
|
BMW325! Vad jag vet så kom inte 525 förrän 2001. BMW CS #5206 |
|
|
Ursäkta mig, 528i ska det vara, men är ändå en fin jämförelse där man kan se att det endast skiljer 11hk mellan dem, enligt BMW ska det skilja 23hk. /Marcus |
|
|
Ganska intressan tråd för oss 523 ägare :) Men frågan är hur stor förlusten är från motor till hjulen? Och hur ska man gå till väga om man vill mäta upp riktiga effekten på bilen? Vart ska man vända sig? ///Schumi |
|
| När teknikens värld testade en Z3 2,8 så hade den 183 hk på driven. | |
|
Effekten mäts bäst på rullar där man bromsar motorns effekt på drivhjulen, finns lite olika verkstäder o motorrenoverar/trimmare som har såna rullar o kan mäta. Turbocenter, Enem m.fl bör väl ha. ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.