|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vilken BMW modell rekommenderas vid en budget på lite drygt 10 000 kr? Går det överhuvudtaget att få exemplar som inte är lik, sönderrostat eller sönderkört? Är ute efter en mindre BMW som är billig i drift (studentbil). Den får dock gärna vara kvick. :) | |
|
En hyfsat fin 318/320 E30, med de nyare bakljusen och stötfångarna fr.o.m. årsmodell 88-. En 320 kan sörpla bensin ganska så friskt så en 318 kanske är att föredra om du vill vara ekonomisk. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| En E28 518i eller E30 316i/318i, skick viktigare än miltal, årsmodell, utrustning mm. En trevlig bil är ju 518is -87 och -88, du bör få en fin för ca 10.000:- | |
bustorp |
Du får en fräsch E28 med mycket komfort och mycket bil för pengarna. Risken för att den är buskörd är också lite mindre än E30 då den inte är så attraktiv bland yngre bilägare. Du kan också få en sliten E34 men det är i o f s inte mycket du får för 10`då. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
-BeeMWe- |
Du får 320/323 innan 88a i bra skick 528/535 i bra skick Och E34 i knaprigt skick(rost) Skulle föreslå 528 och starkare. |
|
Ärligt talat skulle jag nog köpa ett annat märke om jag bara hade 10 000kr i budget. Detta är inget försök att vara nedlåtande, utan bara att vara lite seriöst "krass"! :o) BMW är fina bilar, men för de pengarna får man nog ha en del pengar på ett reparationskonto...och då kan det bli dyrt, särskilt om man inte kan skruva själv. De billigaste BMW-bilarna brukar vara hårt körda av gasglada yngre män, det brukar resultera i att bilarna slits ganska hårt. Skall du främst ha en bil som är billig i drift, finns det helt enkelt mer prisvärda bilar! Dock får man nog bita i det sura äpplet och inse att sådana bilar samtidigt oftast är ganska tråkiga... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
518iS -88 är det bästa köpet för de pengarna. Jag tror till skillnad från Johan B inte att man kan få någon bättre bil för 10 000:- Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
Gemini__ |
Håller med Kalle här, satsa på en 518iS -88. Letar du ett tag bör du hitta en i ett mycket gott skick för runt 10000:- Och det är mycket bil för pengarna. Mvh: Thomas |
Ras.mus |
Helt klart håller jag med folk om 518is 87-88. Och håller oxå med Kalle Hansen att det är den bästa bil du kan få för pengarna. Men du kan räkna med lika mycket om året i reparationer och service och skatt. Räkna med det! Men får du tag i en fräsch sådan så är det en bra bil för slantarna, liten motor i motorrummet så det är ju lätt att komma åt själv och mecka. Ska du ha en bil som inte ska kosta i längden efter du köpt den för 10 000 så köp en toyota camry eller liknande, inte kul men billigare i drift! I alla fall om katalysator och toppackning är okej... E30 är grymt överskattade, pengavis. Du får en E30 och en E28 för samma pengar och samma motor. E30 ser modernare ut och därför kostar den mer tror jag. Men sikta in dig på en sen 518 så får du en modernare inredning och servostyrning osv inkluderat! |
|
518is 87 - 88 är helt klart en prisvärd bmw , och en fräch långmilare fast välskött bör du hitta för dessa pengar... Billy B-10 Länk |
|
|
Tack för alla tips! Kul med så många bud och några olika. Bra också att få lite nyanserade tips även från ett BMW-frälst forum. Då litar man (jag) mer på tipsens äkthet. Jo, jag har funderat i Toyotabanor också... Om vi då pratar en 518i - vilka är de vanligasta fällorna man bör se upp med? För en som inte kan så mycket BMW - hur många mil klarar motorerna? Dvs. vid hur många mil ska man börja sålla? |
|
-BeeMWe- |
Så får han 5 papp över till... Att styla den i det han saknar under motorn. 518 är inte kvick som han säger sig vill ha. Satsa på en 528a för d pengarna. |
|
I ordet "budget" räknar jag in mer än bara bilköpet! ;o) Visst den mest vettiga budget-BMW:n är nog en 518is, men jag skulle ändå rekommendera att man har några tusen i beredskap för reparationer! I denna prisklass räknar jag inte med att man har annat än bara trafikförsäkring och att man servar bilen själv... men det kostar också en del. Så gör en ordentlig budget där du tar med ALLA kostnader som är rimliga! Lägg sedan till några tusen till ett reparationskonto, har du tur behöver dessa inte användas... Billigast är nog en Volvo 200 eller en Saab 900 (den gamla och riktiga 900-modellen, inte den maskerade Opeln!). Då menar jag INTE turbomodellerna! Men speciellt roliga eller snabba är de inte... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: En stor svaghet som 518i har, är att kamaxeln är känslig. Eller rättare sagt, över kamaxeln sitter det ett oljerör som skall duscha kamaxeln med olja. Om man slarvar det minsta med oljebytesintervall och/eller använder för dålig oljekvalitet, beckar de knappnålstora hålen i oljeröret igen. Då slits kamaxel och vippor snabbt ner. Har slitaget väl börjat är det bara att byta kamaxel och vippor...kan bli svårt med en tight budget! Kamaxeln avslöjas via en visuell inspektion/känna på den med naglarna. Om motorn tickar, kan man misstänka sliten kamaxel...då bör man lyfta på ventilkåpan och kolla för säkerhets skull. Spridarna kan ticka en del, vilket kan låta som sliten kamaxel. Men som sagt; tickar det bör du ta det säkra för det osäkra! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köp en 240 eller 740, håller i alla väder. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Volvo 740 skulle jag rekomendera! Driftsäker, krocksäker, komfortabel, bättre värme än alla BMW har, inte helt fel på vintern! Sladdvillig är den också, på gott och ont. |
|
Njuren |
Köp inte "märket" för det kommer kosta mer än det smakar.... BMW - i nöd och lust? |
|
Varför i hela världen välja annat märke än BMW?? En helt okej E28/E30 går att skaffa för en 6-8000:- och delar finns det hur mycket som helst av både nytt och begagnat, och väljer man en 318i/518i så torde ägandekostnaderna ej bli högre än på Volvo 240/740. Själv hade jag dock valt 528i utan att tveka, grymt prisvärd bil som inte heller är särskilt dyr att äga. /markus |
|
|
Jag instämmer i hyllningskören för 518i 87-88, tror det är svårt att hitta 'mer bil' för 10.000 oavsett märke. Det är inte heller alltför svårt att hitta ett hyggligt fräscht exemplar. Till svaga punkter hör INTE motorn, M10:an håller i evighet om den bara fått oljebyten som den ska. Är den slut så hörs det.... Rost är självklart något att kolla upp, men E28 är 'ärlig' och rosten syns. Grejor som kan paja är annars bensintanken (rost vid avluftnigsrören bakom hö bakhjul, innanför tankluckan), bromsrör, bakbalksfästen ("Silentblock"), kupefläkt, kylfäktkoppling, bakfjädrar, centrallås, kränghämmarstag och framvagnsbussningar. Kolla också så det inte är fukt i skuffen, det är vanligt med läckage som är j..ga att hitta och fixa. Inga av 'typfelen' kostar någon förmögenhet att fixa. Är bara motor och kaross i hygglig kondition rullar en 518i E28 många mil till överkomliga kostnader. Min egen 518iS 87:a har rullat dryga 25.000 mil, drar inte en droppe olja, skramlar ingenting, är helt intakt invändigt och känns mycket 'tight' att köra. Försök hitta en 87-88 med iS-specifikation, de har bl a servo och 528:ans inredning (slitstark plysch) som standard. /// Gunnar E. |
|
|
Köp en 318i de är pålitliga, relativt snåla, relativt roliga och relativt lätt mekade... Jag har haft min sedan februari, hunnit med att avverka 2000 mil och det har inte krävt ngra verkstadsbesök.. visserligen skruvar jag lite själv... men det verkar inte finnas ngt större behov av det heller... har bytt vattenpump och spännt en slangklämma.... sen att bilen råkat ut för trafikolycka nu under det senaste är en helt annan sak.... :-/ bra bil, billig i inköp och drift, dålig komfort och rost skydd, bra kvalitet... 518 är ett bra alternativ om du hittar en i bra skick... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
-BeeMWe- |
Bllööööö kör upp påståndena i anXs att motorerna på 518 håller hur länge som helst. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.