|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vintern har nu kommit trots att jag försökt förneka det, och det börjar bli dags att ställa undan E36:an. Har inga vettiga vinterdäck till den, och kom fram till att man får en billig bil om man lägger till en slant, istället för att skaffa nya sulor. Hur uppför sig E30 vintertid? Startar den utan motorvärmare? Hur är det med värmen? Vilken modell skulle ni rekommendera? Söker alltså en BILLIG E30, inte nån 325 eller upppåt... | |
|
318i med M10 är det billigaste och säkraste valet. Kamkedja och en riktig slitvarg till motor! Jag hade dock föredragit en E28 518i som vinterbil. Fin balans, bra komfort, bra värme och lite säkrare än E30 om nu olyckan skulle vara framme. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Jo, med prisläget i Finland lär det inte bli nån sexa under huven, 318 skulle antagligen vara bäst, precis som du säger. Är inte så intresserad av 5-serien, då det ligger lite mer "busbil-känsla" över E30. Hur funkar dessa vintertid då? Några kända problem? Har ingen erfarenhet alls av E30... |
|
|
E30 är en kanonbil på vintern. Är det mycket snö kan du dock fastna hur lätt som helst. Så ha med en passagerare som kan sätta sig på bakluckan eller släng i något tungt i bagaget. En bromsad diff hjälper en hel del här. Finns väl dock inte till M10an. Satsa som sagt på 318 med M10, billigt och räcker till på vintern. Jag körde med min 325 E30 på vintern som var sänkt och den var hur rolig som helst. Kunde ligga på femman och sladda i evigheter med det vridet. Men det kostar att ha en sexa under huven. När det gäller värme är den helt grym. Speciellt om man byter termostat mot en som öppnar lite senare. Och fläkten är ca 100ggr bättre än den som sitter i den Volvo 740 som jag har nu. Du bör även slänga på någon extraljusramp. Eller byta helljuslamprona mot 100wattare. Blir en enorm skillnad av det annars bedrövliga E30-ljuset. Annars är det väl inget som skulle göra den sämre än någon annan bil på vintern. Lycka till med bilköpet iaf och ha det så kul i vinter. Själv ska jag sladda omkring med min Volvopråm i vinter:( |
|
|
Jag åker med min e30 me dubbfria vinterdäck funkar jävligt bra.... trean fullt :)) |
|
|
Jag åker 320. med massa rost i skärmarna! men bilen får samaka mycket pist.. även förraåret! jag diggar bilen hårt! bilen går bra.. lite hal i väng.. men går ju diffa! lätta å sladda med! |
|
|
åkte e30 förra vintern och gör det denna vintern också....inga problem! ljuset är kanske inte det bästa, men det uppvägs av den höga sladdfaktorn :) MVH Johan K |
|
|
Tack för alla svar! Nu är det bara att börja söka! |
|
|
Håller med om att e30 är kul på vintern:) skillnaden på min 320 och 740 jag hade är att med bmwn går det så fort, menar bättre grepp med den än 740! |
|
| Vad ska man ge för en 318i då? 10.000 ? | |
| Beror ju på årsmodell å skick,men utgå från 10.000:- å sen +/- beroende på de ja nämde... | |
|
Om den är bra eller inte beror på vad man vill ha. Den passar som busbil och bakhjulsdrift är ju kul men man kör fast ganska enkelt och den är lätt i baken och det driver på dåligt vid start. Bäst måste väl en ix vara men då blir det ju en sexa som inte var önskvärt. Det tar emot att skriva detta men annars är en framhjuldriven bil egentligen bättre på vintern tycker jag. (men inte alls lika kul) Däremot med antispinn och antisladd på modernare bilar finns ingen anledning att åka franhjulsdrivet enligt min mening. |
|
|
Körde min E30 en vinter och det var inga större problem. Följande noteringar gjordes: -Var alltid medveten om att bilen är bakhjulsdriven och kör därefter. Lite försiktigt i närvaro av andra trafikanter dvs. -Hygglig värme. -Jordens sämsta halvljus, fast riktigt bra helljus. Det ska inte vara några problem att hitta en 318 med M10 i hyggligt skick för 10´. Se till att skaff en uppsättning ordentliga dubbdäck och motorvärmare med kupéuttag för komfortens skull. |
|
|
Körde min 318I -87 E30 förra vintern!!! ÅÅÅÅ det är så att man drömmer om den tiden! Kör 520 nu, vill testa lite i vinter med den nu, längtar! min 318 gick som ett spjut hela vintern! Full gas, härliga sladdar! m.m. Ända porblemet med min bil var att värmepaketet pajjade, och sedan orkade jag inte lufta så tempmätaren stod på rött hela tiden typ, alla varnaade om att toppen kunde pajja, men icke min!!!! Luftade den sedan och sålde den, vart vitt i oljepåfyllningen till slut!!! haha.... SKit kul bil!!! Hoppas 520 e34 är roligare.... Pissbil.... |
|
|
Har kikat runt lite nu, håller på deppa ihop. Det är så förbannat dyrt med BMW i Finland, många som vill ha 2-3000 euro för sina rishopar. Skulle fatta om de vore välutrustade eller nåt, men icke. Hoppas jag hittar nåt, annars blir det väl nån japs. :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.