|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har slagit på turbo på en e30 320 -89 535 LMM vet ej årsmodell med 320 elektronik 535 Spridare vet ej årsmodell Sierra Cosworth turbo 9000 IC Allt annat original. Bilen startar och går på tomgån trots att tomgångsmotorn är borta. Den går att köra och så men inte mer. Det låter som att den inte går på alla burkar men de kommer gnista på alla stift. Spridarna sprutar allihopa dom också. När man gasar på så drar den lite när laddet kommer men den bara bluddrar. Den bluddrar även utan laddtryck fast inte hela tiden. Jag har provat att montera en progressiv btr och ställt om fjädern i lmm år båda hållen 20 hack åt varje håll (inte på än gång förstås). Jag har sökt bland inläggen här och gjort som det står men ingenting hjälper. Jag är mycket tacksam för hjälp skriv gärna självklara saker för man kanske har missat något ps en av "plast hattarna" på spridarna (den som är nedåt) saknades på en spridare så jag tog en av dom gamla om det har någon betydelse. Dom såg i alla fall olika ut. tack på förhand | |
|
Hur mycket laddar du?. Skulle tro att det är något med tändningen?, du har väll backat den?. |
|
|
Välkommen till forumet glömde jag skriva :-) Men testa o sök mera, jag är säker på att du hittar lite intressant läsning där. |
|
|
Vad kör du med för stift? du ska ha bp7es med elektrod avstånd på 5mm.. testa att knacka ihop dem stiften du kör med nu!! T-Gul BMW: Hur backar man tändningen? skulle vilja veta det då jag tänkt göra det!! |
|
| Tror också det är tändstiften... Kanske är pajj. Motorn går säkert rätt så fett, då pajjar ju stiften lättare! | |
| ett elektrodavstånd på 5 mm är inte att rekomendera , knacka ihop stiften till ca 0,3-0,4 mm ! | |
|
Tack för så snabba svar. Jag har std ngk stift i, tror dom hette z-någonting helt nya oknackade. innan så hade jag likadana fast knackade till 0,4 (ingen skillnad) Den laddar bara 0,5 så det borde inte vara någon fara och dessutom bluddrar den även utan laddtryck när man varvar. Men inte när man "torrvarvar" Den ryker inte det minsta av någon färg så jag tror inte den går fett. Dom gammla stiften var vita när jag bytte dom och det betyder ju snålt. Dom nya stiften är svarta men då har jag labbat en hel del med soppan och inte kört många meter. den smäller ingenting den bara bluddrar som en boxermotor. När jag spänner lmm fjädern så bluddrar den hela tiden även på tomgång ju mer jag spänner den desto mer bludder. När jag släpper fjädern så klaffen står 1/4 öppen när motorn är avstängd så går den som bäst då kommer bluddret vid ca 3-4000 rpm. När man ändrar soppatrycket så blir det inte bättre den går bäst på original. När jag bytte kortet o lmm:n så slet jag bort dom 2 tunna trådarna och lödde dit egna små trådar om det gör någon skillnad. Har även provat utan trådarna (ingen skillnad) När man kopplar ur lmm:n så går den som ett skott mellan 4500-5000 varv |
|
|
Nilkas g: menade givetvis 0,5 men hade lite fel ändå |
|
|
Prova att ställa tillbaka allt till originalskick och se hur den går då. Vår e30 325 -89 är "helt" original förutom flyttad lmm (före turbo och helt orörd) filter, avgas, turbo, ic, dump och hopknackade stift till 0,4. Bilen går nu nästan perfekt och laddtryck är 0,6 villket anses för högt men vi får se vad som händer. Jag hade först problem med bludder men det var stiften som knackats ihop för mycket till 0,3, den tiondelen gjorde skillnad. MVH Topchop |
|
|
Vi hittade en sak som vi trodde kunde vara felet och det var kabeln till givaren på vevaxel-remskivan som hade legat emot generatorremen och skavt av skärmen och nästan en av dom 2 ledarna så jag lödde ihop den igen men det vart ingen skillnad. Sedan plockade jag ut stiften och alla såg exakt likadana ut förutom ett som var svart och blankt. Men när ja la dom på ventilkåpan så gnistar alla. fast det kanske inte betyder att dom gör det vid högre varv. Ska kolla tändkablar o de. |
|
| Själv tycker jag det låter som LMM:en är trasig men vad vet jag... | |
|
testa o kör med orig LMM Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i Bmw M535i Bmw 323i |
|
|
Topchop: Kör du med orginalkomp? Besök föreningen SRC för laglig strippkörning! Länk |
|
| Tänkte också på LMM. Kanske blev nått fel när du byte till 320ns elektronik i den! | |
| Hade du lött om trådarna i lmm:en? isåfall har du felet där de trådarna som sitter där är mycket känsliga. funkar inte att byta till andra normalt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.