|
|
|
|---|---|
|
När jag trycker ner kopplingspedalen (måste ha kört en stund) så "pjuppar" det om pedalen. Inget rasslande trasigt ljud utan bara ett pjupp, typ som när man larmar av fast lågmält och bara ett pjupp just vid nertramp av pedalen. Något som ska smörjas bara eller något man ska gråta blod över? Koppling och låda fungerar i övrigt bra, irriterande med missljud bara. | |
| Det låter inte som ett "gnisslande fjäder-ljud"? | |
|
jag tro de är (pjupplagret) urtrampningslagret som låter.Länk |
|
|
Nej det låter som om man halkar med oljiga tofflor, låter inte som urtrampningslagret, iallafall inte som det lät på farsan volvo 940:a när hans urtramp gick sönder. Om det inte var för att gummit på pedalen sitter fast skulle jag tro att det var i det "gångjärnet" det lät. |
|
|
Urtrampningslagret har man ju tydligt om det är ett "snurrande" ljud. Men är det ett sorts gnisselljud som "dras ut" om du "drar ut" farten på kopplingsnedtrycket? |
|
| Camata> Stämmer nog ganska bra, har inte testat men har för mig att ljudet blir snabbare ju snabbare jag kopplar. Det är inte i botten det låter utan på vägen ner. Urtrampningslagret låter ju mer hela tiden när kopplingen är i botten. | |
|
OK! Då verkar du ha samma fenomen som jag brukar ha ibland! För mig låter det som något från vxl-lådan, typ kopplingsarmen eller något. Det är väl bara att riva och smörja/kolla, men det avser ju att man har rätt j*vla Torx-hylsor... |
|
| För mig låter det från pedalstället, är det samma för dig eller har du från själva lådan?? | |
|
Rent spontant låter det att komma från lådan/kardantunneln, men iom att pedalstället sitter stumt mot karossen kan det ju vara resonans. För tillfället är det liiiite kallt att kolla upp detta i min stackars infrusna bil, men du får gärna ta bort lilla plasten under rattstången och smörja upp pedalstället för att sedan återkomma med resultatet här! =) |
|
| Ska göra det imorgon förhoppningsvis. Återkommer med feedback :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.