|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är för att det finns så många oseriösa som lurar ihop en hacka och sedan kursar med skulder som får utmätas på en tom lokal , sedan startar de nytt med ny målvakt och säljer importlik något år - och så snurrar det på. ? "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Mosse; Skall du byta in bil får du faktiskt räkna med snåla bud, han vill ju inte ha din gamla bil i byte. han är ju importör och han köper dessa i Tyskland (med lite kontakter , bra tidigare renome hos Tyska diversehandlare för 45 tusen och uppåt,) (inget pris du och jag får men han som handlare har ofta lite andra villkor om han är stor) På annons finns det fråm 55 och uppåt... Varör skulle han ge dig mer än 65 ?? Då han han ju lika gärna importera en.. Mvh R |
|
|
andreas_lofgren Intressant inlägg om elektronikbranschen. Jag fick känslan att marginalerna var större. Fick tex 25% rabatt på köksmaskiner på Elgiganten men det kanske inte går att jämföra med en TV. Det framgår inte om Audin verkligen sålts för 199.000 att det står det på lappen är en helt annan sak. Vilka garantiåtaganden handlaren framöver åker på vet vi inte heller. Men klart att vissa affärer blir lite väl bra för handlaren, man får nog kolla på snittet istället. |
|
|
Min inställning till bilhandlare och deras priser står fast - Man _måste_ inte göda deras spargris om man inte vill. Ett fritt val beroende på tid, ork, ekonomi, bekvämlighet, intresse mm. Diskussionen är intressant men att som vissa inte bry sig om vad handlarens pålägg går till utan bara se det som oskäligt påslag är både fånigt och okunnigt. Läs lite ekonomi. Parallellen till klähandeln är given. Här är påläggen stora. Ingen klädhandlare lägger på mindre än 100 %. Vad tror ni en t-shirt för 250 spänn kostar i inköp egentligen? Eller ett par sweat shops sneaker för en tusing? Men där köper vi utan att ynka. Marginalerna finns i alla branscher och det är ett fritt val. /Niclas --- Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben" -Nilecity |
|
|
Marginalerna på köksutrustning är betydligt större då de oftast köps i paket och kunden nästan "kräver" rabatt då vilket innebär att man måste starta från en högre nivå. Nog om det. Såvida bilen blev såld för 199000 vet jag inte men den stod osåld i 4 månader i alla fall. Troligen blev den såld till någon intet ont anande där försäljaren drog en rövare och körde något i stil med "Hörrdu, om du tar den idag får du 15% rabatt, schyst va?" På detta sätt tjänade handlaren fortfarande 18% vilket måste sägas vara ganska bra. Jag lägger ingen värdering på marginalnivåerna. Var och en får ha sin egen uppfattning. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lövet !! Jobbar du åt Hasse i hans garage? ;-) (ONOFF) R |
|
|
Jag jobbar åt en av de tre stora elektronikkedjorna (Elgiganten, Onoff, Siba), vilken låter jag vara osagt. Det är lika bra så. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lövet; arbetar du hos Hasse ihans Garage ?? ;-) R |
|
|
Varför blev den samma ?? Isåfall borde du veta att marginalen är relativt ointressant för dessa handlare.. Vinsten kommer från annat hållllll.... Samt att finansieringen är del av affärside´n... R |
|
|
Otto von Diesel: Varför skulle marginalen vara ointressant för El-gig,Onoff,Siba? Förklara gärna/Tack |
|
|
Dum tråd tycker jag. Vill bilförsäljaren inte köpa din e36:a så slipper han väl? han är väl inte skojjare för det? Och vill du sen ge bort den för småpengar för att det är enklast, så gör det fortfarande inte säljaren till skojjare. Sälj privat och handla kontant. Priserna blir oftast mycket bättre då. Prut på 10k är nog standard på en bil i din prisklass om det är kontant utan inbyte. mvh Simon |
|
|
Jag sa inte att den var ointressant det står relativt ointressant, vilket betyder att det inte är det enda som är av intresse för handlaren. Stor del av vinsten ligger i finansieringen. Jag tänker inte gå ut och säga hur dessa sköter sina affärer , det får de göra själva men en 30" plasma kostar ca 3500kr i inköp i Kina / Taiwan / etc, skal och fabrikat kan du själv bestämma vilket du vill ha. (större kvantiteter givet) sen kan folk säga vad de vill , detta vet jag eftersom jag har klienter som importerar Tv´s och elektronik till Europa.. Att sen siba eller andra betalar 15000 för sina är ju upp till dem.. (undrar vem som får mellanskillnaden ;-) !!! R ps detta är ett bilforum nu lägger vi ned... |
|
andha45 |
En seriös bilhandlare arbetar faktiskt seriöst. Jag köpte åt en kollega en 530i hos en BMW Niederlassung (åf ägd av fabriken) i Frankfurt nyligen. Det visade sig att en mindre krockskada bak var lagad lite slarvigt; stötfångarbalken var demolerad men inte utbytt. Nu skickar återförsäljaren utan diskussion 573 euro för att laga balken för högsta pris av två tillfrågade åf i Sverige + en ny dörrlist + en hjulinställning - allt utan att kolla prisuppgifter och utan att kvitton företes. Sådan service får man ej vid privatköp. Till saken hör att bilen såldes fullrekonditionerad med ett års EuroPlus-garanti utan självrisk + nyservad + nya bromsar fram o bak + 2 nya Michelin. En privatsäljare lägger nog sällan på nya Michelin 17". Bilhandlarens marginal "kommt nicht von ungefähr". Man får helt enkelt både en genomgången, servad och rekonditionerad bil samt garanti och ett åtagande att se till att bilen är i bra skick. Det som sagts ovan gäller förstås bara seriösa bilhandlare. Följande meddelande fick jag från säljaren: "wir bitten nochmals um Entschuldigung für die Verzögerung und die Umstände die Sie mit dem Fahrzeug hatten. Wir werden Ihnen 573.- Euro überweisen und hoffen dass Ihnen das Vertrauen und die Freude an BMW erhalten geblieben ist." Bra jobbat BMW! |
andha45 |
F ö skulle jag köpa en Siemens mikrougn som kostade ca 5000 på nätet. Försökte få samma pris på El-gig men det var tvärstopp. Jag blev inte sur för det. Det är ju upp till dem att sälja. På samma sätt fungerar det när man köper eller säljer något till en bilfirma. En informerad köpare vet förhoppningsvis vad han/hon gör - och alltfler är informerade numera, inte minst tack vare forum såsom detta. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.