AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.119

Bilhandlare med storhetsvansinne!

Sida 2 av 3
Fånig tråd, vad är det orimliga i att en bilhandlare värderar en gammal bmw lågt? Speciellt som marknaden är överfylld med begbilar.
Bilen är trots allt aldrig värd mer än va nån är beredd att betala för den, och faktum är att många vill/orkar inte sälja privat utan säljer den till bilfirman, oavsett hur lite de får för den där. Det är väl snarare dem man ska bli irriterad på i så fall, för i praktiken är det dem som dumpar priserna, för varför ska bilhandlaren bjuda 25000 mer för en bil bara för att ägaren till bilen ifråga även kan tänka sig att sälja den privat ? Det riskerar ju bara att äta upp vinsten han gör på den bilen han säljer, och han har väl hellre en E46 stående i hallen än en E36 ?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alla har vi olika jobb för vårat leverbröd, den enas bröd kan bli den andres död, men visst är det svårt att ha förståelse för vissa grupper, men är man insatt i mångt och mycket blir man inte lurad.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det är dock lustigt att det i denna tråd anses att man skall acceptera skambud av bilhandlare men i andra trådar Länk skall man inte acceptera det från privatpersoner!?

Är inta alla lika?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Magnus M: Tycker du det själv?

Den ene har en kostnad för rörelsen oavsett om han gör affärer eller ej, den andra har det inte.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Bör väl tillägga att skambud inte behöver accepteras varken som privat eller bilhandlare.
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Skambud handlar säkert lika ofta om att förväntningar och verklighet inte överensstämmer som att någon uppsåtligen försöker luras.

Handlare som "skambjuder" har ju också en framtida förpliktelse i garantiåtaganden som kan stå dom dyrt...därav en viss skillnad i acceptans för detta från min sida.

Privatpersoner som "skambjuder" har nog oftast ganska bra koll på vad bilhandlarna betalar och vet att många säljer privat för att få några kronor extra jämfört med ett inbyte. När inte detta fungerar så tror jag många blir både arga och förbannade för att inte deras pärla värderas som dom själva tycker.

Man har ju själv tänkt dessa tankar och agerat därefter...MEN det vore intressant att höra hur många som fått skambud från handlare, försökt sälja själv och sedan ändå fått krypa till korset vad gäller handlarens bud!? Oftast är man ju så sugen på en viss bil när man väl bestämt sig att man inte har rätt tålamod att vänta ut en bra köpare av rädsla att missa den nya bilen.
Alla borde väl veta vid det här laget att det inte lönar sig att sälja bilen till en handlare. Möjligtvis undantag när du har en gammal skrothög som inbyte.

Det man inte har i huve't får man ha i benen.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Stout: Jag reflekterade bara över att vissa i denna tråd tycker att skambud inte är ok från privatpersoner men väl från bilhandlare!
Om jag har en bil som skall säljas eller bytas in vill jag naturligtvis ha så mycket som möjligt för den. Känner ingen som helst förpliktelse mot en bilhandlare bara för att denne har fasta kostnader att ta i beaktning. Det är ju inte mitt problem! Jag räknar kronor och ören i plånboken efter avlutad affär, thats it!
Jag blir lika irriterad för skambud (50-60% av begärt pris) oavsett om en bilhandlare/hobbyhandlare eller privatperson ger mig det.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
"Känner ingen som helst förpliktelse mot en bilhandlare bara för att denne har fasta kostnader att ta i beaktning. Det är ju inte mitt problem! Jag räknar kronor och ören i plånboken efter avlutad affär, thats it!"

Självklart tänker privatpersoner så generellt (även jag). Bilhandlaren däremot säger:

"Känner ingen som helst förpliktelse mot en bilägare bara för att denna har en privatekonomi att ta i beaktning. Det är ju inte mitt problem! Jag räknar resultat efter avslutad affär, thats it".

Att byta in bilen hos en bilhandlare är enkelt men knappast ekonomiskt försvarbart (i de flesta fall), precis som att det för bilhandlarens del inte är försvarbart att inte ta hänsyn till de omkostnader han får när han har bilen ståendes i hallen, när han värderar inbytet. Båda parter sätter sina egna ekonomiska intressen först, och jag förstår inte varför det gör den ena parten smart medan det gör den andra parten till en idiot som bara försöker lura oskyldigt folk på pengar.
Förstår inte problemet. Bilhandlaren vill tjäna pengar så enkelt är det. Att förvänta sig 110-115 är kanske lite optimistiskt dessutom. Sälj den privat och köp kontant så har du bättre möjligheter till en bättre affär om än mer osäker och krånglig(det är inte för inte många väljer att byta in bilar för att slippa allt krångel att sälja själv....)

/Simon
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Verkar vara en vanlig uppfattning är att bilhandlaren bara kör bilen genom snabbtvätten, sätter på en prislapp med dubbla inbytesvärdet och bilen springer sedan iväg av sig själv.

Vad har en TV-handlare för inköpspris på en 32" tv för 14.000:-?
Jag har ingen aning men tror inte det är över 10.000.-, rätta mig gärna. Är inte det också mkt upprörande?

Försök sälja bilen privat istället, nästan alltid mer lönsamt men inte lika smidigt som att byta in den.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inköpspriset på en 32" TV kan mycket väl vara över 10000 kronor. Prisspannet på 32"or idag ligger mellan 6000->15000 beroende på 50 Hz eller 100 Hz, ljudsystem, platt bildrör eller böjt osv. Om handlaren tjänar 1500 på TVn för 14000 så är han mycket nöjd! Jag vet, jag jobbar själv i branschen... Elektronikbranschen (de stora kedjorna i alla fall) jobbar med mycket små marginaler oftast mellan 8-15%. Det handlar om volym för att kunna gå runt.

Bilhandlare verkar jobba efter andra spelregler dock där det verkar vara helt OK att ha bilen kvar i månader bara man får den såld till ett högt nog pris.

En bekant fick nyss 130.000 i inbyte för sin Audi A4 3.0 och bilen kördes rakt igenom snabbtvätten och fick prislappen 199.000 senare samma eftermiddag. Den bilen la de inte ner en spänn på att fixa. Så nog förekommer det att handlarna försöker göra en snabb god affär.

Men So What? Valet är dig helt fritt att acceptera bilhandlarens bud, försök sälj den privat istället. Bilhandlare skiter fullständigt i ditt M-paket, din M-optik eller ditt delskinn. Han kollar bara i sin "lilla gröna" och slänger ur sig något som han tror sig kunna göra en bra affär på.

Ibland vill de heller inte byta in din bil alls pga de har för många bilar i hallen, inte vill ha importbilar osv men de har inte mage att säga det rakt ut. Privatpersoner däremot uppskattar en väl utrustad bil på ett helt annat sätt.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Sa
90
Samid
318i -89
Stout: vad jag menar med allmänheten är den stora gråa massan, normalsvensson. Inget ont om dom. Om jag hör dit? -Nej! Om du hör dit? Vet ej, men jag tror inte att du ska känna dig träffad.
Alla poliser, p-lisor och bilförsäljare är onda varelser som inte borde finnas!?
-Nej! så är det inte! Jag känner också en trevlig snut!
Nu får vi nog sluta med denna politiska smörja, detta är kanske inte rätt forum att diskutera sådanna frågor!

Ökenräven
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det var du som började :-)
EOD
Jobbar själv på en stor auktoriserad handlare men flera märken och SÅ stora pengar på inbyten gör vi inte lokaler, löner mm tar sitt. Däremot så blir det en del på en omsättning på 150 bil i mån.

Företagsbilar och leasing lösen är bättre. Men jag skulle själv trots det aldrig ge min privata bil i inbyte då är det bättre att sälja själv.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det här var på en auktoriserat Audi handlare och siffrorna är helt korrekta. I det här fallet försökte de göra 65000 kr i vinst på en bil som de inte lagt ner mer än 100 sek (snabbtvätt) på.

Men, men, alla bilar har så klart inte så stor skillnad mellan inbyte/försäljningspris. Detta var en leasingbil där ägaren fullständigt sket i inbytet. Han fick igen det på nästan 13% rabatt på den nya bilen. Slutet gott för alla. Min farsas leasingbil byttes in för 130000 och såldes för 160000 vilket i mina ögon låter som mera "rimliga" pengar i skillnad för en auktoriserad firma. Skulle man tjäna 65/199 = 33% på varje bil så skulle varenda Svensson starta bilhandel.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jag har en äldre bekant som blev erbjuden 30.000 vid inbyte till en ny Volvo för sin gamla Volvo 740 Automat som han haft sen ny. Då hade den gått runt 11000mil. Detta var några år sen. Han har iaf kvar den å den har inte gått mycket längre.. tror den har gått kring 14000 mil nu. Går här å väntar på att han ska sälja den =) Jättebra vinterbil =)
Kan väl tillägga att det är den fräschaste 740in jag sett i hela mitt liv, i orginal skick. Riktigt fräsch.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Undrar varför så många bilhandlare klappar igen hela tiden...undrar undrar....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.