|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan BMW Lovers! Jag kör en 525:a från 93! Använder halvsyntetsolja! Skulle köra hem polarn igår och vid kallstarten sa han direkt att jag använde fel olja! Vilken rekommenderas att användas?? | |
|
Absolut Helsyntet :D Det bästa du kan ge motorn är en bra helsyntetolja med viskositet kring 5W/40 eller liknande. En bra klassning på oljan är ett måste. Biltema har faktiskt en mycket bra helsyntetisk olja för ca 50:-/L, den är mycket bra! |
|
|
häller jag i helsyntet i min 525:a lär den pissa olja värre än en ford! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan fortsätta att köra på din delsyntet om det funkar bra och är av ett bra kvalitetsmärke.Det är aldrig fel. Visst är en helsyntet i vissa lägen bättre, men din äldre motor är inte speciellt konstruerad för långa bytesintervaller och för syntetolja. Men ofta har delsyntet och helsyntet samma klassing, men temperaturcofficienten som skiljer. Det viktigaste är att byta olja ofta istället för att välja den dyraste oljan, men Biltemas helsyntet har bra klassning betydligt högre än din motor kräver. ///MVH Hasso Länk |
| CASTROL!!!KÖR BARA MED CASTROL I BMW!! | |
| Varför skulle din 525:a pissa olja? Jag kör på Biltemas/Swedols Helsyntetiska motorolja i alla familjens bilar (Dieslar och bensinare) 525, TDS, m.fl. Och ingen läcker nå olja. Bytesintervallet ligger på 1000 mil. | |
|
För att utveckla Hassos resonemang lite: Helsyntetisk olja är nästan alltid bättre i "alla" avseenden än mineral- eller delsyntetisk olja (som är en blandning av mineralolja och syntetolja). De främsta fördelarna med en syntetolja är följande: 1. Bredare naturligt viskositetsområde, vilket gör att man kan få en olja som är tunnflytande när den är kall men som inte tunnas ut så mycket när den blir varm. Dvs. en kombination av bra kall- och varmegenskaper. Väljer man en mineralolja måste man välja om oljan skall fungera optimalt när den är kall eller när den är varm... Det går att "stressa upp" viskositeten i mineralolja genom att tillsätta Viskositetsförbättrare (VI-tillsats), men problemet med dem är att de tuggas sönder vartefter som oljan används och då tappar oljan varmviskositet allt eftersom = den blir tunnare när den blir varm. Desto bredare viskositetsområde en olja har, desto mer VI-tillsatser finns det generellt i den. En bra syntetolja kan ha ett brett viskositetsområde utan att ha några VI-tillsatser alls, det beror på att basoljan i syntetolja har ett bredare naturligt viskositetsområde än mineralolja. Generellt innehåller därför mineralolja mer VI-tillsatser än syntetolja. Dessutom brukar VI-tillsatserna bilda rätt mycket smuts i oljan när de bryts ner. Detta för oss in på nästa fördel: 2. Syntetolja är betydligt stabilare i sin sammansättning och bryts ner mycket långsammare. Det gör att oljan behåller sina egenskaper mycket längre än mineralolja som ganska snabbt tappar sina egenskaper. 3. Syntetolja är mycket mer högtemperaturstabil och koksar inte när den utsätts för mycket hög värme (i tex turboaggregat eller vid riktigt hård körning). 4. Syntetolja minskar oljeförbrukningen i förhållande till mineralolja pga syntetoljans homogena kolvätesammansättning, där "alla" kolvätekedjorna är lika långa. I mineralolja är det en stor blandning av korta och långa kolvätekedjor. De korta kolvätekedjorna duntstar bort när oljan används och då sjunker oljenivån. Dessutom förändras oljans sammansättning när de lätta kolvätena försvinner. 5. Oljefilmen är starkare än i mineralolja. Ofta upp till dubbelt så stark vid jämförelse med två oljor med samma varmviskositet. 6. Friktionen är lägre än i mineralolja, vilket gör att bränsleförbrukningen minskar och effekten i motorn ökar. Här handlar det dock bara som mest om kanske 1-4%. Effektökningen är nog knappt märkbar, men utslaget på ett år lär man märka av den lägre bränsleförbrukningen i alla fall...i vissa fall kan oljan "betala sig själv" genom att bränsleförbrukningen går ner! Man får räkna lite på om det kan löna sig... När det gäller Delsyntetisk eller "halvsyntetisk" olja, bör man vara medveten om att det inte finns några standardiserade minsta inblandiningsmängder av syntetolja i mineraloljan, för att oljan skall gå att marknadsföra som delsyntetisk/halvsyntetisk. Vanligen är det dock någonstans mellan 30 och 50% syntetisk olja i en sådan blandning. Den delsyntetiska oljan hamnar egenskaps- och prismässigt naturligt någonstans mellan mineral- och helsyntetisk olja. Hoppas att jag fick med det viktigaste, men jag har säkert glömt något! Och en motor läcker inte mer olja bara för att man slår i syntetolja, det är en gammal skröna som jag har försökt att avliva i flera tidigare trådar. Det finns inga logiska argument för att syntetolja skulle leda till mer läckage än vilken annan olja som helst! Däremot bör man veta att nästan alla moderna oljor är bra. De är betydligt bättre nu, än vad de var för bara 10-15 år sedan! Oljornas kvalitetsklassning är tydligt angiven på förpackningarna, så det är ganska enkelt att kolla om oljan är bra eller "sådär". Oljan bör ha följande klassningar: API SJ eller SL ACEA A3 SAE 0W30, 0W40 5W40 eller kanske 5W50. Kör man extremt hårt och kör bankörning, eller har en hårt trimmad motor, kan 10W60 vara ett alternativ. Är oljan BMW-longlife eller BMW-special oil - klassad, är det en bra olja. Men det är inte nödvändiga klassningar på lite äldre motorer. Däremot bör man använda LL-klassad olja på de moderna motorerna med långa oljebytesintervall! Jag skulle personligen hellre använda Biltemas 5W40-syntetolja före en delsyntetisk olja oavsett fabrikat! Däremot rekommenderar jag inte Biltemas 5W50-olja, då den har för låga klassningar för en modern olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Angående Baaders inlägg: Fabrikatet på oljan är helt oväsentligt så länge som klassningarna är rätt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag säger bara: "Johan B - vilken kille!!" Klart och tydligt, ingen tvekan om vad som gäller, tack! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om han bara kunde svara på varför Micro har slut på Valvoline synpower 5W-40 också :DDD tvärtomt på hyllan ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, troligen för att jag vid några tillfällen skrivit att jag bruka använda den oljan, kanske!? ;o))) Men som sagt, häng inte upp er på märkena, utan kolla klassningarna och priset. Dessutom bör man veta att vissa oljebolag är lite fula och säljer högraffinerad mineralolja (EHVI-olja) som "syntetisk" eller liknande beteckning. Bland annat Castrol säljer sin GTX med den beteckningen....med andra ord tror kunden att de får en riktig syntetisk olja, men i själva verket får de en mineralolja som förvisso har bra egenskaper men som ändå inte är en "riktig syntetolja". Om tillverkaren inte vill, eller kan svara på om det är en äkta syntetolja (PAO-, PIO- eller någon esterolja) som är basolja/basoljor i motoroljan, skulle jag rekommendera att man väljer en annan olja, alternativ inte betalar lika mycket som för riktig syntetolja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
*suck* Hade just en oljediskussion på fikarasten... de var fler än jag. Slutsatsen var att en amerikansk V8 inte går på syntetolja för då skär den ihop. Inkompetensen flödar... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
dom har billig o BRA olja på lantmännen..(granngården) /// BMW E28 POWER!!! |
|
| Fyller ALDRIG annat än Valvoline i motor drivna saker, så vet man att det funkar... | |
| Mineralolja med samma klassning som en syntet borde väl vara lika bra kvalitetsmässigt? Bara det att den bryts ned snabbare vilket skulle motivera tätare oljebyten än med mineralolja? | |
|
Det beror på vad du menar med "kvalitet"? Som jag skrev ovan är det många områden som syntetoljan är bättre på. Det som de flesta troligen märker är bättre kallstartsegenskaper och möjlighet till längre bytesintervall. Glömde faktiskt ett område där syntetoljan är bättre: Den leder till en lägre oljetemperatur. Det beror på två anledningar. 1. Den har en mindre egenfriktion och skapar därmed mindre friktionsvärme vid flödet. 2. Oljan cirkulerar mer turbulent än mineralolja som cirkulerar skiktvis. Därmed får en mineralolja en högre temperatur....som den dessutom har svårare att hantera, än en syntetolja. (med samma varmviskositet) Personligen anser jag att det är svårt att motivera att INTE använda en bra syntetolja, när prisskillnaden är så liten till en delsyntetisk olja. Mineralolja slår jag inte ens i gräsklipparmotorerna längre! Finns inte något som talar för mineralolja i motoroljesammanhang, förutom det låga priset... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
med kvalitet menade jag klassningen.. SL SJ typ.. läst lite på flaskor och sett att mineraloljor håller samma sådana klasser som syntet, ibland bättre tom.. |
|
|
Klassningen (API och ACEA) säger en del om oljans totala egenskaper. SAE-klassningen (viskositeten) säger en annan del. Vilken typ av olja som det är (mineral, delsyntetisk eller helsyntetisk) säger ytterligare en del. Dessutom kan man gå in och läsa exakt vilka motortillverkarspecifika klassningar som oljan klarar (t ex MB ,VW, BMW, GM etc), som också säger en del. Dessutom finns det ett antal olika "standardiserade" tester som alla oljor genomgår i tillverkarens regi, resultaten av dessa är inte alltid tillgängliga för en konsument, men ibland finns de att läsa på produktspecifikationsblad. Dessa resultat ger ytterligare en pusselbit... Så att säga att mineralolja och syntetolja med samma API och Acea-klassning är lika bra, är att göra det för lätt för sig! Men vill man göra resonemanget väldigt förenklat, kan man säga att olika oljor med samma API. ACEA och SAE-klassning, har ungefär lika bra egenskaper i de mest kritiska/viktigaste områdena för motorns omedelbara och kortsiktiga funktion. Men observera att det kan ske en snabb förändring av oljornas egenskaper när de väl börjar användas...med andra ord kommer det med stor sannolikhet att skilja mycket mellan egenskaperna hos en syntetolja och en mineralolja när de har gått 1000mil i motorn, trots att de kanske hade samma klassningar när man läste på flaskan! En syntetolja kan i vissa fall ha fullgoda egenskaper även efter 4000mils körning i vissa fall! Sedan måste man givetvis ta hänsyn till driftsförhållanden på aktuell motor (hur gammal/sliten den är, klimat, körsätt, bytesintervall etc.). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: "Finns inte något som talar för mineralolja i motoroljesammanhang, förutom det låga priset..." Jodå... de är de enda som funkar i en jänkeåtta! ;-) Tänk dig en sån i gräsklipparen! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus, nu förstår jag inte! Menar du att en gammal stötstångsmotor skulle vara så kräsen på olja att den inte klarar en bättre olja än vad som fanns när grundkonstruktionen av motorn gjordes? Det är många jänkebilsanhängare som tror att motorn skär ihop om den inte får transfusion av olja från Pennsylvania... Ungefär lika dumt som att Svenska bilar bara skulle funka på OK-olja! ;o)) En V8 som gräsklipparmotor.....coolt! Man skulle nog bli kung här i alla fall: Länk :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jahn b så då kan man anta att en mineral är lika bra som en syntet om man yter i tid.. ? förutsatt att apiklasnig är lika ?själv skulle jag aldrig välja en oljebytesintervall på 4000 mil.. snaare max 1000 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.