|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet vart man kan vända sig för att billigt byta silent block bussningarna på en BMW 320i (e30) 1989? Helst i närheten av Linköping! /Linus (sökord: silent block bussning verkstad billig linköping, 320) | |
Paap Reeder |
... är det bärarmsbussningar eller bakaxelbalkens bussningar du menar? Bärarmarna fordrar spec. BMW verktyg medans bakbalksbussningar kan vilken vst som helst byta. MVH /// Paap R |
|
Enligt konsulterad hobbyexpert är det bakaxelbalkens bussningar. Med tanke på att min bilmek-erfarenhet inskränker sig till att byta däck är det nog inget jag skall ge mig på själv... Antar att man inte har större nytta av att ha skruvat lite på båtmotorer:) /L |
|
|
Paap Reder: Silentblocken är dom yttre stora bussningar som håller hela bakvagnsbrygga. Att byta dom är minst lika svårt som att byta länkarmsbussningar, oftast krångligare att byta silentblocken än bärarmsbussningar. Men bärarmsbussningar brukar hålla bilens livslängd så dom bytts väldigt sällan, däremot silentblocken (bakbalksfästena) har en livslängd på c:a 10.000 mil! ///Magnus |
|
|
Hmmm, "experten" jag konsulterade menade att det var silentblocken, således bakbalksfästena skulle jag tro. Symptomen är i alla fall klonkande i bakvagnen vid dragläge/gaspådrag på lägre växlar. Enligt samma "expert" ett klassiskt BMW-problem. Har sett prisuppgifter från dryga tusenlappen till tretusen för byte. Känner du/ni till någon i Linköping, eventuellt Stockholm, som skulle kunna göra det hyfsat billigt? /L |
|
|
Ja, det är mycket vanligt på BMW med dåliga silentblock, ger ostabil gång o klonkljud vid växling bl.a. Jag har specialverktyg för att byta men håller inte till i Linköping precis, men har du vägarna förbi Gävle så kan jag hjälpa dig! ///Magnus |
|
|
Gävle, har ju inte direkt vägarna förbi där... Får försöka leta på någon som kan fixa det närmare Lkpg. Men stort tack ändå! /L |
|
Paap Reeder |
E21- racing ... både bakaxelbussningarna och bärarmsbussningarna är väl av typen silentblock? Gummilager, Flanblöcke, Silentblöcke är vad som står i mina vst-böcker. Gummilager fur Hinterachsträger - anges som bakaxelbussningar Gummilager des Schräglenkers - talas det om silentblöcke in und aus-pressen o s v. Min uppfattning är att båda gummilagren är av typen Silentblock och det med anledning av deras uppbyggnad. Båda är ju lika konstruerade med bl a syftet att minska vägljudet. Det är vad jag tror. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.