AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
756

AST+T problem

Har ett irriretande problem med min antispinn. Har läst en massa vad det kan tänkas var här på forumet. Har gått igenom allt med motorn och vajer som styr strypningen samt tagit itu kontakterna till givarna och haft på rengöring..men det hjälper inte. Helt hux flux bara så börjar lampan lysa ibland. Helt i olika situationer och inte varje gång man tar bilen bara ibland. Stänger jag av bilen och kör vidare så brukar det fungera igen. Men det verkar som att det bara blir när det är kallt ute och bilen är kall. Kan nån komma med nån lysande idé om vad det kan vara :-)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nån av givarna som inte kan läsa av ordentligt eller så är någon defekt. Avläsning av felminnet rekomenderas.

///MVH Hasso
Länk
Men borde inte ABS:en larma för fel också då?? Det är ju samma givare...har svårt att tro att den fungerar för ABS:funktionen men inte ASC:funktionen...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stämmer helt riktigt "tänkte inte på dä" :)) www.senildement :)
Kan vara felaktig vajerjustering, kärvande gasspjäll, felaktig gasspjällspotentiometer. Men enklast är nog att läsa av felkoderna i detta fall.

///MVH Hasso
Länk
haha det är lugnt :-) Ok..är bara ett problem med det..bor 10mil från närmsta bmw-verkstad så..men kanske kan ordna det på nåt sätt ändå. Det lagras väl ett tag det va? Inte så att man måste ha bilen igång med felet där liksom när man läser av va?

Deliq
>spookshow

På min tidigare 540 hade jag oxå problem bara när bilen var kall. Då var det spjällmotorn som kärvade, fettet i kugghjulspaketet i motorn hade torkat ihop. Jag märkte det till slut på att vajern inte fjädrade tillbaka som den skulle.

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Hur fixar man det då? Går det att smörja själv på nåt vis eller?

Deliq
Jag plockade loss spjällmotorn, öppnade den och gjorde rent, smörjde på med nytt fett, satte ihop och återmonterade.
Ganska basic mekning, två skruvar och en kontakt.
Det svåraste var att komma åt att demontera den då det är rätt trångt under huven på 540'n.
Inbillar mig att det är lite mer plats på din 328...

M V H // Dennis L.

Med spjällmotorn...vad menar du exakt? Menar du den som drar i vajern? Alltså nummer 1 på bilden här Länk

Deliq
Precis, den nedre delen av den (9-RS) går att demontera, där hittar du kugghjulen.

M V H // Dennis L.

hmm....den såg verkligen inte ut så där nertill på min...har haft bort den en gång...men det såg inte ut att gå att ta itu den...såg limmad/gjuten ut så där...hur fick du itu den då? Sitter den ihopskruvad eller nåt? Det satt då inte några skruvar på min..

Deliq
Den var "snäppt" på, man får bända ut "hyskorna" och dra isär. Tror du förstår vad jag menar när du står med den i handen...

M V H // Dennis L.

Ok...kollar på det få se...är väl dyr den där annars kan jag tänka..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.