|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har läst en del om e46 touringen här och sökt lite i forumet. I en tråd lät det nästan som bilen ramlar isär efter ett par år (modell 00) och undrar därför om de senare touringmodellerna ryckt upp sig lite gällande kvaliteten. Vidare undrar jag hur motor och komfort är vid lite längre körningar, något som är svårt att avgöra vid en vanlig provkörning. Jag är inte ute efter en superutrustad bil med läderklätt handskfack, 28tums widescreenfälgar och 400 hästar, utan en bil som är bekväm att köra på motorväg och längre sträckor hyffsat eknomiskt men ändå rolig att köra. Jag är alltså fullt medveten om att motron är slöare än en 330. Tackar för alla ev. svar! | |
| Utifrån dina beskrivna behov är jag säker på att du blir nöjd. Jag har haft min i snart 3 helt problemfria år. | |
|
Samma här, endast små detaljer fixades på garantin. Annars helt nöjd med bilen. /D |
|
|
28" Widescreenfälgar, är inte det standard på alla BMW? :DDD Den var bra :) Skämt åsido, 318i Touring med N43-motorn är en väldigt trevlig och ekonomisk bruksbil. Då omkostnaderna inte skiljer så mycket så hade jag dock satsat på en 320i. Mer motorkaraktär, jämnare, lenare gång, och så klart lite extra kraft - helt enkelt lite mer entusiastvärde i vardagen. Prova båda modellerna innan du bestämmer dig, bara DU vet vad som passar dig bäst! Välkommen till världens bästa forum :) Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Tackar för tipsen, det enda jag för tillfället svär över är problemet att jämföra olika bilar: stora lilla paketet - pluspaket, spegelpaket, förvaringspaket, skidsäckspaket, julpaket mm. Valfriheten för nyköpare gör det lite lurigt att få en bra bild vad som sitter i bilen utan att man går igenom den på plats. Angående 320 - 318 så har du nog rätt gällande motorn, men servicen ligger väl ändå högre plus en förbrukning på 1- 1,5 dl högre milen? Föresten vad kostar det ungefär att serva 318 -02 med N43 motorn (har jag nu lärt mig :) ). Dvs. vad får man räkna med för inspektion 1 respektive 2? |
|
|
BoRaglan, Service för 320i kostar några hundringar mer per gång, mest för att sexan rymmer mer motorolja än fyran. Gällande förbrukningen så är 318i den avgjort snålare bilen vid stadskörning, men på landsväg/motorväg tror jag att det är jämnt skägg - möjligen att 320i är något snålare på grund av att motorn jobbar mer avspänt (spekulation snarare än fakta). Jag tror att du blir väldigt nöjd oavsett vad du väljer! Pris på service får du lämpligen via närmsta Auktoriserade verkstad, alternativt icke-auktoriserade "BMW-expert". En fundering också: Har du kontrollerat nybilspriset på motsvarande bil som du är intresserad av? Du får just nu gratis komfortpaket+3 års fri service+6 månaders gratis försäkring+garantier+stor prutmån pga att E46 är på utgående. Kanske värt att kolla upp! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| Jo jag kollade upp det alternativet nu när du nämnde det och de har ju sänkt priserna en hel del inklusive 316 touring som jag knapp sett i de årsmodeller jag spanat efter (lite väl slö kanske). Antar att dessa erbjudanden med rätt bra utrusting också pressar beg-priserna rejält. Kanske ingen lätt fråga men vad ska man ge för en 02-03 touring med runt 3-4' mil på mätaren och komfort och pluspaket idags läget (kanske mer hemma i annat forum)? Nya med lifestylepaket ligger på 265 samt 278 såg jag. Hur mycket mindre (i %) bör man ge för privatköp? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.