|
|
|
|---|---|
|
Vad är skillnaden på varnare och förstörare? Som jag förstått det hela så känner laservarnaren av när det är laser i närheten, typ att polisen står och skjuter med laserpistolen på bilar någon kilometer längre fram, så då är de bara och sakta ner om man kör för fort! Laserförstöraren är av billigare typ, den gör att så att lasern inte får någon träff, men polisen blir inte glad, samt rycker bort "förstöraren"! Vore ju tråkigt att åka fast vid en fartkontroll om man inte kört för fort samt att bli av med grejen! Var kan man köpa laservarnare eller laserförstörare, och vad kostar dom? Mvh/ Peter | |
Svärd |
Sök så hittar du... har för mig att dom är förbjudna att sälja i sverige men ifrån USA kan du nog få tag på nån. Eller en begagnad från Blocket eller dylikt. ///Martin |
|
Laservarnaren fångar upp laserljus från polisens 'laserpistol' och larmar. Problemet är, att laserljuset bara är igång under själva mätningen, så varnaren är tämligen värdelös om man inte har en 'misstänkt fortkörare' inom någon kilometer framför sig, som polisen dessutom beslutar sig att mäta på. När dom mäter på dig, larmar laservarnaren ungefär samtidigt som polismannen får upp din hastighet i vackra, röda siffror på laserpickadollens display.... kan mao inge en falsk säkerhet.... Laserstöraren sänder ut 'störljus' med samma våglängd som polislasern. Härmed får polisens instrument förvirrande signaler, och visar oftast 'error' på displayen. Då blir du garanterat stoppad och får bilen genomsökt, alldeles oavsett vilken hastighet du hållit... f.ö. lider laserstörarna av samma svaghet som polisens instrument, nämligen att laserdioden som genererar laserljuset inte tål kontinuelrlig drift - den brinner upp om den är på mer än 20-30 sekunder. Därför är laserstöraren kombinerad med en laserdetektor (alltså laservarnare) som slår på 'störaren' så fort den uppfångar en lasersignal. Men som sagt, polisen ser samtidigt att deras instrument blir 'utstört'..... Och ja, både laservarnare och laserstörare är förbjudna att inneha och använda i Sverige, liksom radarvarnare/störare. /// Gunnar E. |
|
|
Annars vet jag att bla MDS sålde "Garageöppnare" *host* *host*. Konstigt nog funkade de som laserstörare. |
|
|
En störare är dyrare. Sen kan man alltid ifrågasätta apparaternas tillförlitlighet. De moderna störarna varnar när dom känner av lasern, varpå man kan sakta ner och stänga av störaren och polisen får träff. Har man otur stannar dom en iaf. Gunnar. Vet du om störarna använder sig av pulserande drift? Isf kan dom väl brinna längre, eller är dom moderna störarna av varnare->störaretyp i ett? Hoppas du förstår vad jag menar. |
|
|
Pulserande drift på en störare har du inte mycket nytta av, eftersom polisens laserinstrument i så fall får 'andrum' i pauserna att läsa av hastigheten.... Laserdioderna behöver typ någon minuts avsvalning när dom gått i 10-15 sekunder (det finns såklart laserdioder som tål kontinuerlig drift, men då är det fråga om dyra pjäser med stora och tunga kylanordningar). Såvitt jag vet är de störare som finns av typen 'Varnare-störare' i ett. Visst kan man sakta ner när polisen siktar på en, och hoppas att dom får ett mätvärde som gör dom nöjda.... MEN om du räknar på det så gäller det att vara jäkligt alert i så fall! Mätavståndet för polislasern är max 400 m och min 25 m, dvs du blir mätt på en sträcka av högst 375 m. (Då ska polismannen börja mäta när du är 400 m bort, vilket sällan sker - oftast 'trycker man av' när mätobjektet är 200-250 m bort). Om du kör i låt oss säga 120 km/h avverkar du 33 m/s. Först ska du reagera, det tar minimum 1 sekund. Sen ska du bromsa ner till lagstadgad fart, låt oss säga 90 - det tar kanske 2 sekunder (då är du nere i 25 m/s). Sen ska du börja 'fippla' med att slå av varnaren, det tar kanske 2-3 sekunder till. Då har du avverkat 5-6 sekunder och 150-200 m av mätområdet, och polismannen har sannolikt börjat undra varför han inte fått något mätvärde. Sen ska den 'riktiga' mätningen igång i minst 3 sekunder, och polismannen ska hela tiden ha din front 'i siktet' för att få en juste mätning - allt utan att fatta misstankar om 'garageöppnare' eller annat hokus-pokus.... jag betraktar risken att bli stoppad som ganska överhängande, och jag lovar att du får bilen grundligt genomsökt! Kör du ännu fortare (ex 150-160 på 110-väg) kan du helt glömma att hinna sakta ned och slå av störaren! /// Gunnar E. |
|
Svärd |
Men visst är en sk. polisradio laglig?? När vi ändå snackar polis och varningssätt. Har för mig att den var laglig att lyssna på men olagligt att föra vidare vad man hör. ///Martin |
|
Att lyssna på radio är fullt tillåtet, även polisradion. Du får inte VIDARESÄNDA det du tar emot, men det finns inget förbud mot att berätta vad du hört för vem du vill. Tyvärr används väl sällan radion särskilt fklitigt vid hastighetskontroller numera... när samma polis både mäter och stoppar.... /// Gunnar E. |
|
|
Är det någon som vet på földerna av att använda en laser störare är jag har en men vågar inte använda förren jag vet vad som händer när jag blir stoppad av pålis,en |
|
| Min kompis hade en laservarnare. helt värdelös det enda den varnade för var mackar som sände ut något. så varje gång vi åkte förbi en mack så pep den. men den fungerade aldrig dom få gånger polisen sköt på oss | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.