AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
530

E36 fläkten går enbart på max

Jo
10
JonasTi
325i -93
Säkert en dum fråga.. men jag har precis köpt bilen och hittar inget bra här i forumet när jag söker...

Jag har testat tipset som finns under Gör-det-själv men utan resultat.

Passade på att mäta lite på den när jag ändå hade den i handen. Det är kontakt mellan 3 av stiften (med olika motstånd såklart) medan det fjärde verkar ha något att göra med bimetall-mojängen som kanske är till för att stänga om det blir för varmt (?). Monterade in den igen - samma sak.

Tog ut temp.panelen och pillrade ut rattmodulen för fläktstyrningen. Tyvärr hade jag sönder "klicket" ...nåja - en ny kostade bara 200kr. I alla fall verkar allt stämma även på den - mätte upp bra kontakt vid alla 4 lägena. ...hmm kom just på nu när jag sitter och skriver att jag inte mätte upp kablarna mellan fläktkontrollen och fläktmotståndet... kan det vara så enkelt eller finns det fler prylar emellan.. eller kan det vara något helt annat?

Bilen är en 325i -93 utan AC.

På BMW sa de att det absolut måste vara fläktmotståndet. Då hade jag inte mätt på den... verkar lite underligt om det vore det som är trasigt...? Eller är det så att resistanserna måste vara väldigt exakta?? ...låter ju också märkligt.. eller?

Här råder stor förvirring ;) ..hjälp
Jo
10
JonasTi
325i -93
...Kupéfläkten och inget annat :-)
Ma
146
Marconi
Bmw 320i-92
Jag hade samma problem med min bil, bytte då fläktmotståndet så vara det problemet löst,,
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Har oxå haft detta problem på min fd. 325:a. Är deffinitivt fläktmotståndet. Detta kostar ca 250kr på BMW och är lätt att byta själv. Sök på "fläktmotstånd" så får du upp en hel del. Bla. en förklaring på hur du byter motståndet som jag har skrivit.

Lycka till

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Jo
10
JonasTi
325i -93
Bytte fläktmotstånd idag... och det funkar kalas nu.

Mao är det inte bara ett antal motstånd som sitter i serie innan fläkten utan lite mer avancerat än så.

Tackar iaf för svaren :-)

...nu ska jag ut i garaget igen och byta frambromsar, kolla glykolnivå samt smeka bettan... undrar vad som blir enklare - sovsäck i garaget eller parkera henne i sängen.. hmm ;-)
ir
5
iron4
Bmw 325i 92-e36 och en 320i 87-e30
Hej. Du har inga dörrsidor till bmw e-36 liggandes lr?
Mvh Johan

Jo
10
JonasTi
325i -93
Nej tyvärr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.