AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
635

Kulpeena S50 originalstakar?

He
286
Hebbe
Alpina B10 V8 -98
Nr: 256
Funderar på att göra detta med mina originalstakar.

Har fått uppgift om att de ska räcka till ca 500hk. Gör det mycket skillnad åt hållbarheten på dem?

Någon som vet nån firma som utför detta jobb och vad kan det tänkas kosta ungefär?

Mvh Hebbe
behåll dom som dom e istället, dom håller fint, förmodligen gör du dom klenare bara.
He
286
Hebbe
Alpina B10 V8 -98
Nr: 256
Ok..

Varför skulle dom bli klenare? vad är det exakt man gör när man kulpeenar??

Förklara gärna. Är inte så jätteinsatt i det.

Mvh Hebbe
Ungefär som blästring men med stålkulor... eller?
Du bygger väll "konstigt nog" in vissa spänningar
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
När du kulpeenar stakarna släpper spänningarna i dem, det är liksom det som e finessen med det hela... Du kan även polera sidorna i längsled för att ta bort ytterligare spänningar

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
Fi
85
FilthPig
320i -85
Nja, MNS_M3 är inne på rätt spår. I själva stelningsprocessen skapas i alla metaller någon som kallas dislokationer vilket är förskutningar mellan atomraderna. Sen finns det generellt två sätt att härda metaller, den ena är beroende av avkylningshastigehet, den andra kallas för deformationshärdning. Den senare innebär att man genom att deformera metallen flyttar dessa dislokationer så att dom binds upp av varandra. Detta ger styvare tendenser. Pening, valsning och liknande är exempel på sådan härdning.

Detta var, korfattat, vad jag minns från en kurs i konstruktionsmaterial som jag läste för något år sedan.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Fick en Deja vu när jag hörde *Filthpig*:s förklaring där. =)
Har också läst kursen och om man ska ge en mindre vetenskaplig, förenklad förklaring av det hela så kan man säga att om den typen av spricka av ngn orsak skulle uppstå, så börjar den vid en sådan dislokation för att sedan fortplanta sig genom materialet och växa sig större. Har du en "kulbombad" vevstake så får ytan en struktur som hindrar sprickan och gör det svårare för den att att fortplanta sig och bli större.

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hallå.........

När man peenar så bygger man egentligen in en spänning i materialet. Prcis som vid valsning, man typ "sträcker" ut och förlänger strukturen i materialet.

Kulpeena inte,,,,,,, det är mer invecklat än man kan tro. Vi har utrustning på jobbet och det är ganska mycket räknande och testande innan man funnit rätt inställningar. Kulstorlek, tryck, avstånd, exponeringstid mm...

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.