AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
10.032

Tjäna på en Touring eller ej ?

Sida 2 av 3
Lyxkillen
Hej!

Men då kan ju ingen köpa utan moms i Tyskland?

Men om bilen har avdragsbar moms gäller då det bara för svenska handlare tex?

Tacksam för svar!

mvh

Lyxkillen
li
1.959
liste
535i -89
Visst kan man köpa utan moms i Tyskland, men att göra det på ditt sätt är inte lagligt.
Lyxkillen
Hej!

Får en känsla av att många har gjort fel. Enligt importguiden får jag känslan att man kan göra som min kund gjorde.

Inte så men kom det inte en ny skattelag 2001? Har faktiskt börjat en kurs i beskattningsrätt precis, ska fråga min lärare och se vad han säger om det hela, han borde ha lite koll!

Återkommer med svar, lär dröja några dagar, men den som väntar.

Mvh

Lyxkillen
Lyxkillen
Hej!

Får en känsla av att många har gjort fel. Enligt importguiden får jag känslan att man kan göra som min kund gjorde.

Inte så men kom det inte en ny skattelag 2001? Har faktiskt börjat en kurs i beskattningsrätt precis, ska fråga min lärare och se vad han säger om det hela, han borde ha lite koll!

Återkommer med svar, lär dröja några dagar, men den som väntar.

Mvh

Lyxkillen
Lyxkillen
Hej!

Men om man har ett svenskt företag hur ska man då göra? Varför går de tyska handlarna med på det?

Kan inte Ni alla experter berätta hur man ska göra, istället för att säga så får man inte göra!!!

Mvh

Lyxkillen
Vid handel av nya varor så betalar man (som företagare) momsen i det landet där man har sitt företag m.a.o. så köper man momsfritt i Tyskland. Detta gäller dock inte begagnade bilar. I normalfallet så skattar bilhandlare (i Sverige) på skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris s.k. vinstmarginalbeskattning. Tyvärr så är det lite konstiga signaler från skatteverket de har i vissa fall ansett att man bara kan åberopa VMB om man köpt bilen av en privatperson (i Tyskland) och inte av ett företag (då gäller enligt dem vanliga momsregler). Detta gör att det hela blir väldigt konstigt då det blir billigare för en privatperson att importera än för företag.

Hursomhelst så kan ett svensk företag inte dra momsen på bilar ö.h.t. om de inte är i vissa branscher (t.ex. bilhandel, taxi eller körskolor). Ett sätt att komma runt det är att leasa bilar då får man dra en del av momsen. När det gäller affärer med bilar så är det mycket som skiljer sig jämfört med affärer med "vanliga" varor.

Kontentan är att om ett företag ska köpa en begagnad bil i Tyskland så ska man betala tysk moms (vilken man sedan inte kan dra av i Sverige).

Det tyska handlarna går med på det för att de tjänar pengar på det (momsen är inte en kostnad för dem) genom ökad försäljning.
Du får dra av momsen genom ditt företag men om du sedan säljer vidare bilen så måste du lägga på moms. Varvid din kund drabbas av ett extra pålägg på 25%. Om kunden är en privatperson så kan han ju inte trolla bort momsen.
Powermax: Nej han får inte dra momsen på sin firma (om branschen inte har något med bilar att göra) kolla på citatet från skatterverket längst ner på förra sidan.

Lyxkillen är en "svartförmedlare" (antar att han inte skattar för sina bilinkomster) av bilar så han har ingen firma, det är hans kunds firma vi pratar om.
Lyxkillen
Hej!

Tack för era svar!

Jag är ingen svartförmedlare, skattar för de inkomster som överstiger 50.000 per år enligt skatteverkets regler! Har ringt och kollat hur man ska gå till väga för "min verksamhet". Du behöver ej ha ngn firma för att skatta inkomst av tjänst! Och det finns ingen regel på hur många bilar man får ta in som många tror. Om verksamheten drivs i vinstdrivanade syfte vilket min gör så är det skatt som gäller över 50.000 kr! Har kollat detta med chefen på skattemyndigheten i Lund, ringde själv och frågade för ville inte att det skulle bli några problem i framtiden!

Japp det är min "kunds" firma vi pratar om. Det handlar om ett revisionsföretag så trodde de hade koll. Jag bär inget ansvar, följde med som "tolk" och gjorde bara som min kund sa åt mig! Hans val att köpa utan moms!

Att importera bilar är inte mitt jobb i den bemärkelsen, ty jag studerar heltid på lunds universitet och ser importen som en bisyssla, och betalar självklart skatt som ovan nämnts! Så vore tacksam om Ni inte skrev "svartförmedlare" då detta inte stämmer.

Ha det toppen

Mvh

Lyxkillen
li
1.959
liste
535i -89
Lyxkillen - ett tips i all välmening: du bör nog läsa på lite mer och lägga om din verksamhet om du inte vill få väldigt arga myndigheter och kunder efter dig.
Hur kan du betala skatt om du inte ens vet hur man räknar ut den?

Inkomst av tjänst? Låter märkligt, mitt tips är att prata med skatteverket igen. Om du utför en tjänst så ska du ha F-skattsedel annars så måste dina kunder dra av för arbetgivaravgifter och socialavgifter på det som du tar betalt av dem.

De bilar du har importerat för egen räkning och sålt, där rör det sig knappast om "inkomst av tjänst" (ja, jag kommer ihåg dina gamla nick FW)?
Lyxkillen:
Tycker du verkar lite omogen/fjompig, när du först i föregående trådar skriver själv att du inte fattar skillnaden mellan gul vs. röd nr-plåt, samt att du aldrig varit på en BMW Niederlassung. Sedan börjar du i denna tråden babbla om "kunder" och är dessutom ute och yrar inom ämnet moms (med noll koll). Sedan när du skriver och skryter om att du hjälpt en "kund" o hämta en bil (även citat: " JAG köpte bilen utan moms"...), så skriver du sedan i ett annat inlägg att du "bara var med som tolk" och därigenom inte borde ställas till svars.

Jag tror jag för många andras talan när jag härmed säger: Fortsätt du med studierna på den där skolan och låt bli bilnasande som du uppenbarligen inte behärskar. Tiden när det fanns snabba o lätta pengar i att hålla på med bilar är för länge sedan förbi... INSE !

Mvh.
Lyxkillen:
Du skrev i en annan tråd att du hjälpte "kunder" att ta hem bilar för 4.000sek. Förmodar att du menar att "kunden" betalar mat, resa, logi, hotell, bensin, färja m.m.
Men låt säg att ditt arvode är 4.000:- och att du har en enskild firma reggad (=minimikrav för o kunna bedriva verksamhet).
Dra av moms, arbetsgivaravgifter på detta samt skatt och du får ut ca 1.900:- i rena stålar. Vi betänker sedan att du är borta i 36 timmar (aningen underkant). Detta ger dig en timlön på ca 52kr efter skatt m.m.
Då undrar jag följande:
Skattar du verkligen som du säger att du gör? Svarar du JA på den frågan så är du antingen urkorkad OCH direktkvalificerad att i fortsättningen arbeta som bärplockare och åka fiat 500 med 2meters packning på taket.
Lyxkillen
Hej!

Tackar för kritik, lev ni vidare så sköter jag mitt, kommer inte skriva mer på detta forumet efter den icke förtjända kritien!

Ha det dåligt!!!
Icke förtjänta kritiken!? Du gör uppenbarligen svarta affärer, du sysslar med momsfiffel o.s.v. Dessutom blir du sur när vi förklarar hur det ligger till. Vilken del av kritiken är oförtjänt?
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Lyxkillen byter väl nick igen, varför byta från sitt riktiga namn som du tidigare hade?
Inte ofta man ser en individ som på ett öppet forum på internet går ut med sitt fullständiga namn, talar om i vilken stad man bor och studerar, för att sedan öppet och ärligt bekänna momsfiffel!

Vet inte om jag skall skratta eller gråta...

:-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Kristoffer,

han påstår ju att att är helt lagligt, om han själv verkligen tror det, varför byta namn?
jaken: Det var ironi riktat mot "Lyxkillen" och hans importaffärer.

Allvarligt talat tycker jag det luktar illa lång väg det han sysslar med. Att han sedan kommer ut ur garderoben på ett internetforum med namn/stad/yrke och bekänner ger ett löjets skimmer över det hela. För hans del skall tilläggas.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
aha, jag hajde inte det i all hast!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.