AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
10.033

Tjäna på en Touring eller ej ?

Sida 1 av 3
B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Tänkte åka ner till Tyskland och hämta en Touring...vad har jag inte bestämt rikigt ännu, men det ska vara en -00/-01 och med mycket utrustning. Undrar då om jag verkligen tjänar på att importera en sån bil och eventuellt hur mycket "cirkus" ?

Vinsten är högst marginell numera, fördelarna är mera: Mera välskötta bilar, mer välutrustade bilar, större utbud av bilar

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Lyxkillen
Hej!

Var nere och hämtade en 525 touring 01 till en kund förra veckan. Jag var på Autohus mellan Hamburg och Bremen.

Bilen som jag hämtade hade gått 8000 mil och var standard utrustad dvs, klima, M-multiratt, PDC fram+bak, alu osv. en ågare full service hos BMW och vi betalade bara 14.900 Euro. Anser att det är ett bra pris, motsvarande bil hemma kostar betdyligt mer. Bara ett exempel motsvarande bil kostar 253000 kr på BMW i Lund, ok att BMW-handlare är ganska dyra men 100.000 kr i skillnad är väldigt mkt pengar!

Så jag anser att det finns pengar att hämta.

Lycka till

Lyxkillen
B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Lyxkillen.....ok.. DAT AUTOHUS har jag läst en del skiftande inlägg om i det här forumet...vissa tycker det är ok medans vissa inte gillar dom alls...har du handlat många bilar där ?

B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Har du hört något om att dom skruvar sina bilar t.ex ?

B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Hehe...nu såg jag att du svarat på min fråga redan i mitt andra inlägg i forumet...sry......men du skrev att dom fixar gula skyltar åt mig...vad jag förstår så är det röda som gäller ?

B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
En fråga till....dom har "Domestic" och "Export" priser...betyder det att jag måste betala moms ?

Lyxkillen
Hej igen!

Jag har handlat en bil där, var där för 2 veckor sedan och köpte en 525 touring 01.

På Autohus skruvar de ej mätarna, behöver inte vara orolig för det.

På Autohus kan de ordna gula skyltar men ej röda. Gula gäller i 5 dagar men ej i Danmark så åk via Rostock till Trelleborg hem istället. Gula skyltar kostar 60 Euro och röda brukar kosta 150-200 Euro för 15 dagar. Vissa kör genom Danmark med gular skyltar, men vad de ej vet är att bilen inte är försäkrad i Danmark, vilket kan vara bra att veta. Jag köper alltid en vagnskadeförsäkring här hemma via Länsförsäkringar. Den kostar 1000 kr!

Jag köpte bilen utan moms. För att få göra detta krävs att du har ngn firma att ställe bilen på. Säljaren kräver-kopia på pass på firmans ägare/chef-fullmakt från ägare/chef. - skattbevis 2004 och registreringsbevis sedan är det ok att handla utan moms!

Hör av dig vid fler frågor. Kan även ordna affär åt er!

mvh

Lyxkillen
B.
57
B.M.Williams
523i Touring -00
Ok...men någon firma att ställa bilen på har jag inte tillgång till. Så hur räknar jag ut vad en bil verkligen kostar mig ink. moms på "Typ" Autohus ?

li
1.959
liste
535i -89
"Jag köpte bilen utan moms. För att få göra detta krävs att du har ngn firma att ställe bilen på. Säljaren kräver-kopia på pass på firmans ägare/chef-fullmakt från ägare/chef. - skattbevis 2004 och registreringsbevis sedan är det ok att handla utan moms!"

Och då har du naturligtvis betalat in den svenska momssatsen till Skatteverket...?
Lyxkillen
"liste" jag berättade ju ovan hur det går till väga att handla utan moms!!!

B.M. Williams-priset du ska betala är det höga av de två som anges i annonsen!

Hör av dig vid fler frågor, nås även på lyxkillen@hotmail.com

Mvh

Lyxkillen
li
1.959
liste
535i -89
Då har du alltså inte betalt någon moms i Tyskland och ingen moms i Sverige? Isåfall handlar det om skattebrott. Inget man bör rekommendera alltså.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
inte underligt att det blir billigt om du inte betalar moms varken i Tyskland eller Sverige! Om det rör sig om flera bilar du köpt på det sättet så är det grovt skattebrott, vilket kommer att ge 40 % skattetillägg, böter samt ev. fängelse. Dessutom är det fortfarande osäkert huruvida momsskulden följer bilen, vilket gör att dina kunder kan få ett hyfsat stort inbetalningskort med posten....

mvh Johan
Lyxkillen
"Johan" om detta inlägg var riktat mot mig blir jag väldigt besviken då min verksamhet är seriös.

Självklart betalar min kund moms på bilen hemma i Sverige. Men som vi Företagsekonomer vet blir detta aldrig ngn kostnad för företaget!!!

Inte så men en ursäkt är nog på sin plats!!!

Lyxkillen
Lyxkillen, det du sysslar med är olagligt. Man får inte dra momsen på begagnade bilar i Tyskland om den ska till ett annat EU-land oavsett om det är en firma eller en privatperson som ska ha den). Du får nog läsa lite mer företagsekonomi. Företag i Sverige kan inte heller dra momsen på begagnade bilar oavsett om de är svenska eller inte (vissa undantag finns om det gäller osmittade bilar).
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Lyxkillen,

det låter som en dum ide att betala moms i Sverige då momsen här är 25% medans den i Tyskland bara är 16% om jag inte minns fel.
li
1.959
liste
535i -89
Om du nu är så seriös och "företagsekonom" så borde du veta att du bedriver olaglig verksamhet. Just momshantering är bland det mest grundläggande inom företagsekonomin.
Lyxkillen
Hej igen pojkar små!

Du får handla bil utan moms i Tyskland om du sedan ställer den på ett företag i Sverige. Du måste visa detta för säljaren, dvs att du har ett företag!

Dumt att betala momsen i Sverige!!! Du betlar in momsen till skattemyndigheten och sedan får du tillbaka den, eller du kan även kvitto mot utgående moms! Sedan när är moms en kostnad för ett bolag??? Mkt tacksam om ngn mot all förmodan kan svara mig på denna frågan!

"Den tyska handlaren ringer och kollar detta med den tyska skattemyndigheten, varefter bilen säljs utan att tysk moms betalas. Då ska företagaren betala 25 % i svensk moms på bilens inköpspris i samband med införseln till Sverige, vilket en seriös handlare gör." Vilket min kund självklart också gjorde!

Det är inte jag som köpt bilen utan hjälp min kund då han ej talar tyska eller har kunskap om import!

Ovan citat hämtat ur importguiden där det står hur man gör när man köper bil utan moms i Tyskland och betalar momsen här hemma.

Vill inte ha ngn pajkastning, men men !

Ha det bra ändå

Mvh

Lyxkillen
Lyxkillen
Hej!

Om ngn har missat det så HAR MIN KUND BETALT MOMS I SVERIGE, HOPPAS DETTA HAR FRAMGÅTT NU!

Mvh

Lyxkillen
På NYA bilar så kan man göra så som du säger. Inte på begagnade, det är olagligt.
Från skatteverket.se :

Enligt 8 kap. 15 § ML föreligger avdragsförbud för ingående moms vid inköp av personbilar för andra ändamål än återförsäljning, uthyrning, persontransporter i yrkesmässig trafik enligt yrkestrafiklagen (1998:490)), transporter av avlidna eller körkortsutbildning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.