AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.302

Kompressor i M Roadster, funkar 8PSI?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Funderar på att trycka in en kompressor i bilen till våren och undrar då lite hur mycket den egentligen tål..

Pratade med ESS och de rek en 5PSI kompressor till bilen vilket skulle i runda slängar ge 425hk/450Nm.. Tycker dock att det är lite för lite "vinst" och funderar istället på att köra med ett 8PSI aggregat.

Håller det?!?!? Eller formulerat på ett annat sätt, vad går sönder då??? Borde ge ca 500hk/500Nm utan andra modifieringar, vilket känns ganska lagom. Dessutom billigare och lättare än att knöla ned nya M5 motorn... :-)

Chassit/ramen kommer att klara den efter vinterns moddar men.. motor och drivlina....?!?!?

/Caspar
Länk
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Hej
Om du ska ladda 0,8 behöver du kompsänka.antingen nya kolvar eller tjockare topplockspackning + bränslepump,spridare

Om du ska köra bana bör du nog byta till en större oljekylare,jag har redan proplem med 350hk :) efter ca 15 min pekar oljetempen på 120 grader.

Växellådan håller likaså bakväxlen
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Detta ingår i ESS M3-kit på 5.5PSI Länk

Till 330i har de ett 8PSI kit med detta innehåll Länk

Det känns som om de får med det mesta. Bygger de på min bil så blir det första Z3M för deras del och de vill då ha ca 3 veckor på sig.. :-(

Gott om tid för att göra det seriöst dock :-)

Trevligt att låda och bakväxel håller!! :-) Kopplingen är slut idag så det blir nog en vassare variant ändå. Hur är det med drivaxlarna??

/Caspar
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Caspar, stirra dig inte blind på hkr är ett tips. De bygger för hållbarhet och körbarhet. Du blir inte så glad med 8PSI om 4:ans kolv blir utskickad i omloppsbana i yttre hemisfären då du varvar om en e39 m5 på vägen hem från glasskiosken:)))
Lycka till de gör underbara ting för under huven på en BMW:)
MAskinen tål int så mycket mer därför laddar de med säkerhet.
Mvh
Asken
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Asken: Skall ha det i åtanke.. Den långsiktiga planen för bilen är dock Roadsport A.. så vi får se...

Det verkar komma lite olika besked om vad maskinen tål beroende på vem man lyssnar på. Jag tror nog att ESS verkligen jobbar med förståndet och motorn är ju hyffsat hårt "trimmad" orginal...

Fast det är en M5 E60 jag vill blåsa om.. :-) även på raksträckorna!!

/Caspar
Länk
5 Psi = ca 0,34-0,35 Bar... 8 Psi = ca 0,55-0,56 Bar.
Om man har byggt motorn optimalt för överladdning, dvs med dom bästa möjligheterna och enligt alla konstens regler så ger 1,0 Bar ca 100% effektökning(I b ä s t a fall alltså)
Säg istället 20-25 hk per hekto laddtryck så kan man ju lätt räkna... Tror personligen att 0,35 Bar INTE ger 425 hk som ESS påstår. Kanske strax under 400 hk. Du bör ju ta i beräkning att kompressorn stjäl en del effekt oxå... Speciellt när den ska börja ladda på lite.
Ska du sen kompsänka så förlorar du ju en del i grundeffekt, säg kanske 6-8 % effekt per Enhet(11,3 till 10,3 är 1 enhet, till 9,3 är 2 enheter osv), så om du kompsänker exempelvis till 9,3:1 ca så kan du räkna bort ca 12-14 % av grundeffekten, INNAN du tvångsmatar motorn med luft. Säg ca 280 hk original med 9,3:1 i en S50 B32, sen laddar du 1,0 Bar(ca 14 Psi), då ska det i bästa fall ge u n g e f ä r 560 hk...
Att ladda ca 0,35 Bar med ett komp på 11,3:1 är nog inget att rekommendera, egentligen. Kompressorns verkningsgrad går till en viss del förlorad där, i o m det höga kompet... Sänk istället kompet till runt 9,0:1, o ladda ca 0,8-1,0(Originalkolvarna håller för ca 1,3-1,4 Bar) så får du lite skjuts i bilfan...
Jag har kört med ca 0,6-0,7 Bar hela sommaren, och det har hållit hur bra som helst. Kan ju säga att jag piskat ur bilen rejält oxå... Men jag kör med Dubbla oljekylare, Stor IC mm mm. / K /
Fast nu kanske det inte var en Z3M du skulle överladda..? Fick för mig det bara... / K /
Visa användare
142
luis
BMW M5
jag har hört så mycket historier om ess att jag skulle inte sätta min fot där!! fråga andreas från stylingkompaniet så ska ni få höra vad dem igentligen går för!! tre veckor kanske dem behöver för att plocka ut delar från din motor och ersätta dem med gamla!! så akta er från en sån oseriös firma!! stlingkompaniet kan nog kompressorer mycket bättre än någon annan och dessutom för samma peng kan du få en skruv kompressor som laddar fullt från 800varv till skillnad från en centrifugal som ess använder!! fråga folk som vet !! innan du lämnar in din motor till nån i så lång tid måste du veta vem du lämnar bilen till!! de är ingen billig leksak!!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jodå, det är M'en som måste få lite andningshjälp... :-)

Verkar krångligt det där!?!? Proffsen får sköta det!! Hur tusan fick Du ut närmare 700hk ur Din bil..

En MB C-klasse klarade nästan att hänga på mig idag så jag är desperat!! :-)

/Caspar
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Luis: *** WHAT!?!?! ***

Låter riktigt illa det där, kan det verkligen stämma?? Eller är det elakt förtal från en konkurrent?? De som jag pratat med som har anlitat ESS har varit mer än nöjda, men jag skall nog kolla ett par varv till..

Alternativt har jag en svåger med vänner som byggt turbo & kompressor i alla möjliga bilar och det har hållit i ur och skur..

/Caspar
Länk
Visa användare
142
luis
BMW M5
caspar de är säkert fel av mig att smutskasta ess!! men det som hände andreas hände innan han själv hade startat sitt företag!! istället för att smutskasta ess så ska jag rekomendera stylingkompaniet!! prata me andreas man hinner bli vän med han innan man ens gör affär!! jag som M roadster ägare skulle utan o tveka lämna min bil hos dem!! jag fick till o me kolla på när dem grejade me min förra bil!! gå in på sidan!! www.stylingkompaniet.se dem finns nära göteborgs trakten men om du vill kan dem fixa allt i västerås hos bilservarn!! bästa personliga service!! fråga efter andreas så kan han berätta allt om ess och allt om kompressor.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Luis: Jag har redan kontaktat dem... :-) Vi får se om det kommer svar. Jag refererade till Dig.

K: Kompsänka till 9,0:1 och ladda 0,8 Bar ger teoretiskt ca 500hk och vips så är jag i mål... he he

/Caspar
Länk
Visa användare
142
luis
BMW M5
caspar de låter möjligt med kompsänkningen!! utan den är hade det varit mycket o begära från en bil med sån hög komp!!ring han istället!! du kommer få bättre svar!!

Caspar:

Jag skulle nog rekommendera dig till att prata med nån väldigt erfaren Trimmare om saker och ting. OM du ska åka kompressor så finns det egentligen bara en som vet allt...: Janne på ENEM i Sthlm. Det inte han vet är inte värt att veta helt enkelt...
Frågan är ju oxå HUR du ska göra med Sprutet... Ska du åka original Adaptivt Motronic + tilläggssprut? Eller ett nytt Stand-Alone sprut? Rekommenderar dig att byta Sprut helt o hållet isf... Mycket jobb dock. M Y C K E T jobb...
En S50B32 motor är lite speciell... Som jag anser det så har man 2 val där: Antingen att köra lägre laddtryck o behålla Motronicen + tex Unichip eller SMT&, eller så bygger du motorn ifrån Grunden, kör högt laddtryck och byter sprut mm...
Hoppas du kommer på vad du vill göra...! / K /
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
ja lyssna på estorilmongo han vet vad han talar om!
Caspar: Kolla på Motorjournalen på måndag den 8:e Nov så får du se ett BMW Kompressor bygge som heter duga...

----
M Coupe is the weirdest thing you've ever seen.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Estorilmongo: Just därför jag startade denna tråd, för att få veta det jag behöver :-) Jag kan inte göra jobbet själv så därför är det perfekt med folk som kan sina saker. Tack för info... Blir det Roadsport måste jag skaffa mig en mech... Visst har jag gjort en hel del tidigare men inte på denna nivå...

Doggeli: Jag får väl skaffa en boxer ASAP!!

/Caspar
Länk
Casper:

Tänk vad enkelt det hade varit om du köpte en M3 med en gång:))

Ps.vänta några dager en ny kampanj börjar snart
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Starre: *** asg *** Länge sedan Du syntes här.... Fast vad skulle jag med den till?? Det går inte att fälla ner taket och den går sämre än min, det kom vi väl överens om.. :-)

M3'an kan ju inte ens Du tyckt va bra, eller varför är den såld?? Kanske dags för Dig att köpa en riktig sportbil... :-) :-)

/Caspar
Länk
Riktig sportbil? Starre skall du köpa Porsche? :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
varför kompressor i en Z3 M roadster?? Ska du köra roadsport A så finns det massa andra grejor du behöver ordna med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.