AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.387

Angående Kamremsbyte på M20B25

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Tjena på er!
Har precis köpt ny bil (525 -89) o tänkte byta kamremmen eftersom de inte finns några kvitton på när det är gjort senast!

Tänkte bara fråga om de är något speciellt man bör tänka på! Har vart med o bytt remmar på lite alla möjliga bilar innan men aldrig på M20B25. Är det något speciellt man ska tänka på?

Hur fungerar spännarna på dessa maskiner? Ska man spänna remmen själv eller är den själv spännande?

Vart finns markeringarna på remhjul, kam och fördelare.

Måste man ta bort kylaren? som jag förstått det så är det endast för att komma åt att ta bort remskivan, kan man inte få bort den ändå? Orkar inte med kylsystem!

Så mycket info som möjligt vore bra! Har sökt men inte hittat så mycket info.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

massor med frågor... :) varför inte köpa en rephandbok till din modell, blir mkt enklare. jag beställde en till min 530 idag eftersom en polare håller på riva ner min motor och byta lite saker
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
har två såna böcker men ja tycker inte de går någon vägledning!

Har du tid och lust så läs gärna igenom kapitlet om kamremsbyte på min motor och kolla om de står något speciellt!

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
tillägg: med två böcker menar jag för andra bilar, alltså inte böcker för BMW

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det blir MYCKET lättare att göra jobbet om du plockar bort kylaren. Dessutom kan du ju passa på att byta kylarvätska :)

Jag har bytt 1 gång på min 525i -90 och det är inga större problem, inget speciellt man bör tänka på annat än att man kan passa på att byta vattenpump på samma gång om den är dålig. Kamremsspännaren fungerar per automatik. Det sitter en fjäderbelastad pinne på vattenpumpen som trycker upp spännrullen mot remmen. OBS!!!! BYT SPÄNNRULLEN!!!! MINST LIKA VIKTIG SOM REMMEN!!!!

När du monterar ihop allting, se upp så inga kablar kommer ikläm. Det sitter t.ex. en impulsgivare vid svänghjulet, vars kablage kan komma ikläm om man inte ser upp.
bytte kamrem på min M20B20 i helgen, samma sak!

är inte svårt, tycker det var jobbigare att demontera allt runtom än att byta remmen....märk upp allt bara innan du tar av dreven! på vevaxeln hade jag märkningen, men ingen märkning på kamdrevet!

byt spännaren, byter du inte den kan du lika gärna strunta i att byta remmen! akta tändlägesgivaren som per_j82 säger, kabeln till den skall sitta med en plastgrej på sidan av kamkåpan, får du inte dit den så kan kabeln studsa mot fläktremmen och gå av, då går inte bilen...jag vet detta :) :)

MVH
Johan K
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
på vevaxeln finns de en märkning.. på kamaxeln ska skruvhålen stämma överrenns med skruven som e innanför remskivan.. (har ja för mig, gör egen märkning om de inte stämmer o du e osäker) o på fördelaren sitter de märkning som rotorn ska peka imot.. (måste lyfta av fördelarlocket..)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.