|
|
|
|---|---|
|
Ställde in 323an i sommarstugans nyrenoverade varmgarage igår... där får den det varmt å mysigt 4 månader framöver. men till saken: Efter avställningen skulle min vinterbil (tyvärr ej bayersk, utan fransk renault 19) startas upp. batteriet hade jag laddat och bilen staratde också efter rätt månag försök. Men jag hann bara köra den ca 500 meter sen dog den. trodde att de kanske var dåligt med bensin, så vi bogserade dne till närmasta mack, men nu var batteriet för svagt. har laddat batteriet igen i natt så det blev helt full laddat. Men nu vill bilen absolut inte starta ändå!? körde ur en laddning på startmotorn i morse och har laddat upp det igen under dan. Testade nyss igen, denna gång spryade jag med startgas först. Men lik förbannat vill dne inte starta.... hostade lite nångång men inte mer.... vad kan de va för fel.... den startade och rullade ju 500 meter igår... å de efter att ha varit avställd i 8 månader! tips på vad ja ska kolla mottages med tacksamhet... har kollat luftfiltret å de verkar skapligt rent. bensinpumpen surrar på. batteri kontakterna är bra. ska kolla tändstiften ikväll... /Jonas | |
| Du har inte fått vatten i tanken? Tanken ska alltid vara så full som möjligt när man ställer av för att undvika kondensvatten. | |
|
jo jag har tänkt på de där med vatten (kondens) i tanken... vad ska jag göra åt det?.... det va nog inet mer än 5-10 liter bensin i när ja hämtade bilen... å nu har ja tankat i 11 lietr till... ska man slå i nån tillsats? tanka fullt? eller förslag tack! /Jonas |
|
|
Tanka upp rejält med bensin. Om det hjälper får du tömma tanken genom nån bottenplugg eller slanga ut den. Kanske dumt att tanka fullt eftersom bensinen blir förstörd om det är vatten i den. Kolla bränslefiltret också. |
|
|
men kan det verkligen vara så mkt vatten i bensinen? bilen ville inte gå igång nu ikväll heller, men de va för mörkt å kolla tändstiften... kan de va fukt i fördelaren? /Jonas |
|
|
Med största sannolikhet vatten i tanken! Vattnet är tyngre än bensinen och lägger sig därför i botten av tanken. När du sedan skall starta bilen, går den på den bensin som fanns i ledningarna från tanken. MEN pumpen suger i sig det som är längst ner i tanken först, när den gamla bensinen i ledningarna har förbrukats, har den ersatts av vatten.... Töm bensinledningarna så gott det går innan du försöker starta igen. Ny fräsch bensin i tanken tillsammans med två tre flaskor K-sprit som förhoppningsvis binder vattnet som redan finns där, är nog receptet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
johan B: k-sprit kom jag å tänka på när jag låg å grubblade i natt... ett par flaskor ska inhandlas senare idag. behöver jag tanka mer? tankade bara i 11 liter fräsch bensin... å har en bra bit till macken nu... får köra med dunk i såna fall. hur tömmer jag bensin ledningarna? mvh Jonas |
|
|
har nu hällt i 1,5 liter k-sprit (karburator sprit) bilen är ändock lika död... har dragit den massor med varv på startmotorn ida... kört ur full laddatbatteri 2 gånger... antar att det fortfarande är vatten i bränsle rören. borde det inte komma fram bensin/k-sprit lösning efter ett tag om jag drar runt den på startmotorn tillräckligt många gånger? /Jonas |
|
|
Jo, men det kan nog ta ett bra tag! Risken är väl snarast att du dränker tändstiften i vatten och sedan bensin.... Jag skulle koppla loss slangen vid bränslefiltret och dränera rören på någon liter. Lossa stiften och kolla hur de ser ut nu! Eventuellt måste du byta dem om de har blivit riktigt sura. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
suck... bränslefilter... sitter de vid bränsle pumpen? glöm inte att detta gäller en lömsk gammal fransk bil... om ja kunnde hitta vart bränslet går in till motorn så kunnd ejag ju säkert ta loss röret där å sen låta pumpen pumpa ut nån liter... men de ser ju ut som ett oljigt ormbo under huven... /Jonas |
|
|
Har ingen aning om var bränslefiltret sitter på den bilen! En GDS-bok kan nog vara en lönsam investering... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jo.... en liten haynes manual ska inhandlas... tack för hjälpen. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.