AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.037

Backa tänding på m20 turbo

Tänkte turbo konventera vinterbilen..
Kommer sitta mitsu 15g agg, 535 lmm, 340cc spridare, gik ic, kompsänkt

Har läst något om att backa tändning genom flytta hallgivaren..??
Har dock inte fått någon klarhet i det.. (vet att det inte är den bästa lösningen) Hur ska jag gå tillväga?

Tacksam för svar
Mvh Linus

Ingen??

l3
180
l3xus
323TIC -83
Man kan backa tändningen med en dubbelverkande vakumklocka har jag fått reda på här på forumet men vet inte vart man skall få tag på dem eller vilken typ som passar. Vill kunna göra det på min BMW också men alla jag snackat med på diverse bilfirmor vet ingenting om detta eller vilken jag kan använda.
Nyström L: Ta kontakt med "Bmw-andreas" Eller "Bäckis" på Länk dom har koll på läget .. mvh jonas
l3xus: läste åxå nåt om det.. men förstod aldrig riktigt

bajenfan85: jo jag vet.. tänkte bara om det va nån annan som visste!

Tack så mycket..

var har ni läst det? jag har ju nåt sånt skit på org sprutet till 545:an, det ligger å skräpar i garaget, borde ju gå å mecka på era sprut också?
Det har jag åxå hårt jimbooo..
Det var nåt inlägg där det stod att man kunde köra så..
Jag läste att man kunde fila upp ett ovalt hål till hållaren på hallgivaren på m20 motorn så man kunde flytta givaren lite, tänkte höra om nån gjort likadant?

Förresten jimbooo var du med nere i kalmar när kim handlade en svart 325 e30 4dr??

nästan ett år sedan?

Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
på 323an kan man laborera med vakum. De går inte på 325 eftersom de är olika sprut.
De finns en tändförställare att köpa på GIK men den kostar en slant. Sedan borde de gå att flytta givaren lite så att den tror att tändningen ska komma då
ingen som har nån mer ide?

ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Jag kör med SMT6 och med fräst triggerskiva!

Jag gjorde om triggerskivan istället för att flytta givaren för att den inte gick att flytta tillräckligt!

Har fräst triggerskivan så att jag kan ändra tändningen 12-18 grader. jag körde med 12 grader för att sen korrigera det med smt6 genom att plussa på 9 grader (vilket var max man kunde ändra) så får man bara 3graders ändring på original tändningen!

Körde så på undertryck, sen på övertryck blev det ju +8,+7 osv ner till noll. sen blir det ju -1,-2 osv till -9.

Vipps så har du backat cirka 20 grader via mapsensor!

Jag tycker smt6 funkar hyffsat bra bara man har rätt setup. Att rekomendera är att köra med extraspridare typ 1 per cyl som jag gjorde i år. Jag körde då med originalspridare på original position. på undersidan av insuget borrade jag hål och svetsade fast spridarsäten där jag satt 440cc spridare som jag bara mappade på övertryck!

Hade inga problem att starta den (surade ej) eller att få den att gå på tomgången.

Man måste ha kvar tomgångsmotorn däremot för att släppa på tillräckligt med luft. behöver ej vara kopplad däremot.

Blanka däck AB
Flytta på en kugge på skivan som hallgivaren läser av.
Hur mycket kan det backa tändningen om man flyttar en kugg?

ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Kommer jag ihåg rätt så är bara själva upphöjningen 3 grader.

detta är 6 grader --_ Alltså en kugg + "gropen"

Jag har ju flyttat 2 kugg på min. alltså 12 grader!

Blanka däck AB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.