|
Sida 7 av 17
|
|
|---|---|
|
Blir ju lite jobbigt läge för den som i framtiden köper E90 M3 och sen blir frånkörd av en chiptrimmad E90 330Ti... /markus |
|
andha45 |
Ja, det problemet lär ju andra fabrikanter ha haft. Kan tänka mig att en A6 2,7 T med chip kör ifrån en 4,2 etc. |
|
andha45: Imponerande siffror, om de nu stämmer. /// Olof Länk |
|
|
Jag skulle vilja se statistik på vad ägarna anser om sina bilar när det just gäller detta ifrånkörningsfenomen! Själv så har jag svårt att förstå det.. raktfram prestanda är säkerligen bra i omkörningssituationer! Fast det är i kurvorna jag vill ha kontroll. Så att vara snabb rakt fram gilalr säkert många.. men jag är inte en av dem, och jag betvivlar att jag är ensam! |
|
andha45 |
De stämmer. auto motor & sport är världens ledande motormagasin så de är nog så säkra de kan bli. Har tidningarna framför mig här. Föga smickrande att 760Li suger i sig 17,6 liter i genomsnitt och är fem sek långsammare än S600L till 200... |
|
Alltså, AMG och Brabus tilltalar mig klart. Men jag tycker att BMWs koncept är mer intressant. Att bara tävla i hästkrafter är inte så svårt, betydligt svårare att nischa sig genom andra kvaliteter och ändå vinna kunderna. /// Olof Länk |
|
andha45 |
Jag håller med till viss del. Ändå tycker jag Mercedes imponerar eftersom de dels bygger betydligt snabbare bilar än BMW o Audi, dels verkar de hålla bra, dels är väghållningen rätt bra om än sämre än BMW:s M-modeller. Visst är t ex SL 600 en cool bil. Diskret, bra väghållning, 500 hk, 0-200 14,6 i test... det är ändå en konst att lyckas med det. Man kan nog säga att det faktum att Merca nu är med och konkurrerar sätter press på BMW att bli bättre... |
|
Säljsiffrorna för MB säger något helt annat... och deras rost problem och äckliga design ger kalla kårar! |
|
|
Sant. BMW har gått om MB i försäljning. Jag tycker mig se en desperation hos MB att försöka öka försäljningen med "Köp den här och framstå som rik"-konceptet a la A-klass, vilket är synd. /// Olof Länk |
|
andha45 |
A-klassreklamen är märklig. Att underminera en allmän uppfattning om att Mercedes är rätt dyr motverkar sitt eget syfte. Mercedes hade en liknande satsning i Tyskland 1984-1985 då 190:n kom. MEN: BMW hade ju en liknande kampanj (om än lite annorlunda) med 3-serien för 1-2 år sedan ("inte 322.000 utan 199.900") Om det är Mercedes eller någon annan som har äcklig design vet jag inte. Själv tycker jag att SL, CLS och E är mkt lyckade. BMW:s design är ju blandad också. Beträffande rost är det mkt illa för Mercedes, men BMW är inte heller någon bra referens för kvalitet. Mercedes framvagnar håller t ex mkt bättre kvalitet än BMW:s, likaså håller Mercedes dieselmotorer mkt bättre. |
|
Jag nämnde tidigare i tråden att jag har haft en A6 2.7TQ (chipstrimmad) och prestandan var riktigt, riktigt bra. Och om vi för ett ögonblick endast ser till prestandan så körde Audin ifrån det mesta i BMW-väg (på rak väg), om ni ursäktar. Men trots det är jag åter i BMW-fållan, helt enkelt eftersom jag tycker BMW:n erbjuder så mycket mer när det gäller det totala intrycket - inte bara när vägen svänger (och även där kan Audi var med och leka med sin fyrhjulsdrift). Svårt att förmedla i ord, men ni alla vet säkert vad jag pratar om eftersom ni också hänger här på Autopower. Men det är en tudelad känsla eftersom jag retar mig på att turboalternativet inte finns hos BMW (bortsett från Alpina) och kan mycket väl tänka mig att gå tillbaka till Audi. Jag har svårt att se att BMW skulle förlora på överladda någon eller några modeller. Det handlar bara om att bredda sortimentet, inte att begränsa sig. Jag måste också kommentera det relativt stora antalet fundamentalistfetuschister här i tråden, där flera är relativt unga. Intressant att ni redan har skaffat er så bestämda uppfattningar på BMW-fronten. Låt oss för ett ögonblick anta att en majoritet av köparna i åldern 20-30 delar denna uppfattning. Ja, då finns det kanske, kanske en risk att BMW trots allt skulle ta en risk genom att satsa på överladdning. Jag tror att det var Wendtan (?) som var inne på detta tidigare. Klart värt att ta på allvar även om jag inte delar denna uppfattning. För egen del ser jag ett behov av att förnya, att se framåt. Tänk bara på Bangle som vågade satsa på något nytt. Eller? |
|
andha45 |
Mixtus: Då jag arbetar som bilbranschforskare och varumärkeskonsult delar jag din uppfattning och tycker dina idéer är intressanta. Ja, det finns en konservativ bias där man tänker lite nostalgiskt vad BMW alltid har stått för. Man kan nog säga att bland allmänt designkunniga/-bildade människor så går den nya BMW-designen hem bra, likaså hos nybilsköparna, medan den ännu ej fått acceptans hos Medelsvensson. Hoppas ej detta betraktas som föraktfullt, men trots allt brukar ju de som har koll på design vara steget före den vanlige bilköparen. BMW vet vad de gör och de är bland världens ledande företag när det gäller att hålla koll på sitt varumärke. Intressant med bullret i E46. Jag har också förundrats över att 3-serien aldrig (oavsett chassi- motor-däck) blir lika bekväm som 5-serien... har du 18" hjul...? |
|
Tack för feedback och flera bra inlägg. Intressant jobb du har förresten, nu blev jag avundsjuk ... Jag har faktiskt 17" men tack vare mina forumkamrater så har jag blivit varse att Bridgestone (troligen) är källan till bullermattan. Det blir till att byta i vår - om jag har kvar bilen. Vilket jag sannolikt inte har. |
|
andha45 |
Ja, det är intressant att jobba med sånt. Jobbar du själv med något kul? Det är slående hur däck kan spela så stor roll för hur en bil uppfattas. Även samma dimension kan erbjuda klart olika resultat i termer av buller, väghållning etc. Funderar på varför så många nya bilar fortfarande har Pirelli P6000 som originalmontage. Redan 1997 fick de kritik för att vara bullriga och det har inte blivit bättre, inte ens av att P6000 nu skriv med jättestora siffor/bokstäver på däcksidan... Läste f ö nyligen i tyska auto motor & sport att 525i e60 har den lägsta bullernivån uppmätt hittills av alla bilar, inkl. Mayback, Rolls Royce, 7-serie, Phaeton etc. |
|
En hel del av dom nyare Mercorna är ju sjukt snygg, men som vanligt är ju smaken delad. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
andha45 |
Varken gällande kvalitet eller design är BMW, Mercedes eller Audi överlägsna varandra. Det är lite inskränkt att hävda att ett av märkena är överlägset. Den A4 cab jag hyrde i somras imponerade med design, låg bullernivå och god byggkvalitet. Likaså en 525 e60 jag körde med friktionsdäck. Å andra sidan hade en likadan 525 e60 med punkt.säkra 17" 245-45 riktigt dålig rullkomfort. Hoppas att det snart kommer bekvämare däck som är punkt.säkra. Andra gånger imponerar Mercedes. Konkurrensen mellan de ledande märkena sätter press på tillverkarna att bli bättre och det är bra! |
|
Ojsan, måste jag få lov att säga! Att bli kallad konservativ är något som jag annars aldrig någonsin ens varit i närheten av! Jag tog emot BMW:s nya design med öppna armar! Och än mera deras nya Valvetronic sexor! Som jag inte för allt i världen kan förstå varför de ska Turbomatas! Fast precis som vissa människor här nu då är konservativa, nog för att jag skulle snarare säga har en bestämd uppfattning, om att en BMW skall ha en sugmotor. Så verkar det ju som att många med öppna armar vill få en Turbo Bumse i fållan igen. Undrar vem som är mest konseravtiv dock.. den som strävar till 02:dagarna eller den som vill se utveklcingen gå framåt ännu mer med de sanslöst underbara siffrorna ValvtronicSexorna förhandsvisat! Nog för att jag antar att detta går att vrida och vända på länge och väl, vilket vi redan gör, men jag hävdar ändå att BMW:s racing arv kommer på sidan om med Turbo införande igen. Sen kan jag inte, eller har svårt, att tänka mig en Mercedes, Volvo, Amerikanski och japanskt..! Däremot kan jag tänka mig BMW, VW, Skoda, Saab, Audi, Rover och Seat. Lite så är jag stöpt... Varför kan nog ta en del a4:an =) Men ska här bli en banbil är det bara BMW, inget annat är tänkvärt (mest pga ->$) För övrigt måste även jag beröma ditt jobb =) Själv siktar jag på Forskare i Fysik (långt kvar dock) |
|
andha45 |
Måste säga att jag också är lite tveksam till kombinationen BMW och turbomotorer. Jag kör en S60 T5 och det är klart att den är snabb och förhållandevis snål totalt sett - den är ju snabbare än en BMW-sexa när man vill men ändå rätt snål när man kör lugnt. Men den uppnår inte alls samma grad av förfining som BMW:s sexor. Min personliga favorit är 525/325 med manuell låda. 530 går inte lika mjukt och tyst. Jag antar att BMW undviker turbomotorer tills de kan prestera något som är bättre än konkurrenternas motorer. |
|
Jag ser en lätt parallell till denna diskussionen i varför BMW fortfarande håller fast vid att bygga raka sexor. Övriga världen (inkl. MB, Jaguar, m.fl.) förutom Lexus (rätta mig om jag har fel) har gått över till V6 eftersom det tar mindre plats och är lättare/kostar mindre att tillverka. BMW håller fast vid sina raka sexor och behåller ett mycket stort arv. Varför går inte BMW den lätta vägen och börjar bygga V6:or i stället som alla andra? Varför går inte BMW den lätta vägen och börjar bygga överladdade motorer i stället som alla andra? Jo! Det är för att de vill behålla sitt rykte som tekniskt överlägsna. |
|
|
Ligger nog mkt i det. Jag underskattar inte bilbyggarna och deras utvecklingsavdelningar, utan jag tror att BMW utan problem skulle kunna släppa en överladdad monsterbil bara för att sätta mb på plats, om det nu var det man var ute efter. Men som jag ser det är det inte bara överladdningen som ger Mb dess överlägsna styrkesiffror. Alla deras monstermotorer är ju betydligt större än BMWs dito. Jfr tex M5: 5.0l 507 hk, mot MB E55AMG, 5.5l 476 hk. Och för att hitta en parallel till S65AMG 12:an på 6.5 liter och 612 hk, så kan man ju jämföra med 6liters 12:an som BMW monterade i Mclaren F1, 6.0l 627 hk. Jag tror BMW utan problem kan börja producera överladdade motorer, men då skulle vi rätt snart från både BMW och MB nå 1000hk om HK-kriget bröt ut för fullt. Så man kan ju fundera på varför det inte gör det? /B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.