|
Sida 6 av 17
|
|
|---|---|
| Man kan bygga lättare motorer om man använder överladdning. Det största problemet idag är vikten på bilarna och om man kan reducera både vikt och understyrning så är det väl bra. | |
|
simon_en: Vad skulle de med mer effekt till? BMW har motorer på över 500 hästar och det utan överladdning. Att det skulle behövas mer än 258 hästar i nya 3-serien förutom M3/M4 ser jag som felaktigt. Hellre en 258 hästars sugmotor än en 300-hästars turbomotor. |
|
|
simon_en, vem bedömer önskan om effekt/karaktär "Haglund2306" eller kunden? /Simon |
|
|
Fel av mig det ska vara: Haglund2306, vem bedömer önskan om effekt/karaktär "Haglund2306" eller kunden? /Simon /Simon |
|
| Jag anser inte att 330 avser att kunkurrera med Mercedes AMG modeller direkt..... | |
|
Beppo, själv pratar jag turbo/överladdning generellt. /Simon |
|
|
Mer vatten på kvarnen angående turbo i 3-serien: 2007 BMW 3 Series : Bridging the performance gap between six-cylinder 3 Series models and the mighty V-8-powered M3 will be a turbocharged variant based on direct-injection gasoline engines. Länk Nu finns det alltså två källor som talar om turboladdad E90. |
|
| Det är ju bara konkurrenternas värstingbilar som har överladdats, och där hänger ju BMW med ännu. När det gäller standardsortimentet så har inga av huvudkonkurrenterna gått över till överladdning. Visst finns audis turbomotorer och Mercedes kompressormotorer, men de matchas enkelt av BMWs sugisar, dessutom har både audi och MB 6-cyl motorer som alternativ till de överladdade. | |
|
simon_en: Fyndig retorisk fråga. För att försöka lyfta diskussionen över ankelnivå igen kan jag tillägga att jag ändå anser att BMW vänder sig till lite andra kunder än Audi och MB. BMWs kunder tror jag helst ser att märket håller sig till sugmotorer så långt det går. Med den återköpsfaktorn och märkestrogenheten jag uppfattat hos BMW-ägarna tror jag att det väger tungt när tyskarna sitter och funderar ihop nya motorkonstruktioner. Många tycker sig nog köpa bl.a. teknik när de köper en BMW. En Audi köper man för fyrhjulsdriften tillsammans med starka motorer och bra komfort, en MB för bra komfort, märkesvärdet, ryktet, m.m., en Kia för priset, en Land Rover för terrängegenskaperna, o.s.v., o.s.v. Helt klart är ju att det inte är många som bygger motorer med samma bravur som BMW och där har vi en av teknikaspekterna i BMWs rykte. |
|
|
Haglund2306: Din teori är oprövad och ser man till andra saker så kan ha påverkat varumärket negativt så har det snarare stärkt märket. En sådan sak som att tillverka bilar i USA, en SUV, en Mini SUV, en liten kompakt bil, en kontroversiell design. Inget har påverkat märket negativt. Snarare går BMW bättre än någonsin. Trots att om man skulle lyssna till folk som hänger här så skulle det gå utför för bmw för länge sen. Ett bredare motorprogram skulle förmodligen inte göra något så länge man har kvar grundkonceptet med bakhjulsdrift och motor fram. Och så länge det finns icke överladdade alternativ och M bilarna är sugmotorer så tror jag att man skulle kunna locka fler kunder. Så länge som BMW också kan göra de bästa överladdade motorerna. |
|
|
Jag instämmer till stor del med Haglund. De talas tidigare i tråden om att Bmw "Måste överladda för att hänga med i hk kriget" Jag tycker det är väldigt tydligt att Bmw inte vill hänga med i Hk kriget. De kör en egen linje med prestanda sportsedan:er/coupe:er medans mercedes bygger överladdade kolosser för feta direktörer. Den som tycker att Bmw konstant ligger i Mercedes kölvatten har lixom inte förstått att Bmw inte vill ta upp kampen med Mercedes. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Acey: Håller helt med. I övrigt så har jag uppenbarligen inte förstått någonting. Wendtan skriver att BMW inte vill ta upp kampen med Mercedes. Och Haglund skriver att BMW vänder sig till andra kunder än Audi o MB. Dessa påståenden känns bara ... fel. Audi, BMW och MB gör ju allt för att överträffa varandra - på alla fronter. De vänder sig till samma kunder över hela linjen. |
|
|
Haglund2306, återstår att se om din analys är korrekt. Själv tror jag det kommer att stärka BMW:s varumärke med bensinturbo. Vet dock hur det känns, har själv mycket svårt för vissa BMWmodeller som t ex X5 som är en SUV och för mig för tankarna till traktorer snarare än sportighet. Z3 coupé och compact är så fula att jag gråter, men de är BMW och har inte heller de lyckats att förstöra varumärket. /Simon |
|
|
Mixtus: Hur förklarar du då deras ovilja att bry sig om hur många hk en merca har? Att Audi och MB släppte 250 km/h överenskommelsen på deras senaste prestanda modellerna och bröt överenskommelsen med tyska myndigheterna!? BMWs senaste M har spärren kvar.. för de bryr sig inte om kampen.. Varför fick nya M5 hela 500hk... jo för varje ny modell har det bakåt legat en tradition att öka motorns hk effekt med 25% så återigen här! Skulle man lämpat med merca ahde den nog varit 800 hk och 1,2kNm... Så är nu inte fallet och däri ser jag att Haglunds analys håller! Sen så anser jag att BMW gör en praktvurpa om man bensinöverladdar! Nukommande motorer har i det närmsta lika bra prestanda som en halvtaskig klantladdning av nån annan tillverkare! Så de gör bort sig i mina ögon! (märkes byte?) Näe jag är inte märkesbunden! Fast inte köper jag en Turbo av BMW.. det är inte det jag vill ha.. ska jag ha bruksbil får det heta någe annat. BMW är passion.. Simon_en: BMW:s Suvar har lyckats med något ingan annnan traktor klarat tidigare.. att vara rolig! X3:an prisades för detta! Så det du säger låter fiktivt... Z3 Coupé är vacker oj oj oj.. så smaken är som baken.! Men faktum kvarstår att BMW är motorsport! __ Länk |
|
|
En del här påstår att om man inte kan bygga riktiga motorer så överladdar man. Ska bli kul att höra er "förklaring" om BMW nu börjar överladda.. Att överladda BMW verka ju vara som att svära i kyrkan. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Det är väll självklart att BMWs främsta konkurenter är Audi och MB (vet flera gubbar som står o vänder o vrider på sig och inte kan bestämma sig om de ska köpa en 7serie eller en S-klass tex.). Det har ju BMW påstått själva i intervjuver osv. Sen om de är med i hk-kriget eller ej låter jag vara osagt. |
|
andha45 |
Synd för alla konkurrenter, men just nu tycks ju Mercedes leda effektligan och vara snabbare än BMW i de flesta klasser. |
andha45 |
Måste vara trist för den som köper en ny M5 507 hk att inte lyckas köra ifrån en förlängd 2,2-tons S 600 L... |
|
andha45: Nu pratar du om rattlåsrace. Ut på ringen och utgången blir en annan. Det är inte bara effekten som efterfrågas av M5-köparna. /// Olof Länk |
|
andha45 |
Hej Olof: Självklart vinner M5 alla tävlingar på ringen. Tycker ändå det är intressant att Mercedes har en 2,2tonslimousine som spöar alla BMW i acc + SL 65 AMG som kanske slår M5 på ringen. Vad sägs om 3,9 sek 0-100 i test i tyska auto motor & sport? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.