AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
33.890

Turboladdning utav nya E90 (3ser)

Sida 5 av 17
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Olof: Och detta år så talar vi inte några.. detta år blir det dominans på Bensin sidan och även stora dieslar!

För den delen så har BMW tagit 20 st awards på 5 år sedan dessa att dessa internation Engine of the Year awards började!
Första tillverkare att nå dit!

Länk

Sne skulel jag personilgen inte vilja se BMW Turbos på gatorna som är "sönder trimmade" inom några år. Vore trist att se och speciellt se BMW gå ifrån sitt koncept och stora Racing ursprung med respirator... Skulle BMW sätta respirator på 330n så säger de iaf till mig att de har för lite egen integritet och följer mainstream och hänger med i hk kriget... Nej tack!

__
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Sen diskussion med att Porsches Turbo hype är så himla gött.. Ser jag som förlegat.. Kika bara på poängskillnaden för 3-4 liters motorer nu 2004 ifårn ovan inlägg: Länk
Tycekr det säger sitt helt klart! M3 E46 3,2.. Mums

__
Länk
theprophet:

Så sant! Ger en fingervisning om var BMW ligger i teknik.
SAAB? Volvo? Tsss...

/// Olof

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Saab och Volvo har inget att komma med alls! Se senast.. då man låter Yamaha konstruera och tillverka? deras suppersmäcka v8:a! Säger en hel del om företagskultur! Sen så har de ju även blitt upp köpta av ameriskanska halvfabrikat så.. tyvärr inte mkt svensk själ kvar! Saab som verkar tappa sin framhjulsdrivna pionjärsstolthet så Saab ska bli premium.. skrattretande för oss svenskar..

__
Länk
Frågan är numera om det är rätt att använda benämningen SAAB alls. Det är ju lika mycket en Opel... eller Subaru, lite beroende på vilken modell man väljer.

/// Olof

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja, det känns helt klart som en godtycklig tolkning! Sen att kalla Volvo för volvo känns även fel.. Ford faller bättre på läppen!

__
Länk
Inte visste jag att jag ägde en Opel och en Ford, skojigt.

Sen är ju inte valet svårt mellan en BMW och en Porsche. Porschen är ju enligt min mening mycket mycket mer sportbil.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Perran: De är inte tänkt att Bmw skall vara en sportbil.

När vann volvo eller saab senast något pris i engine of the Year awards?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: SAAB vann engine of the year när de släppte sin 170hk 2,3l lättrycksturbo. Minns inte årtal men någongång i början av 90talet om jag inte minns fel (vilket i o försig är möjligt :))

Sen måste jag hålla med Perran om att en org 900t16 Aero är en ovanligare bil på vägarna (åtminstone i Stockholmstrakten) än en e36a. Dessutom är den ganska snygg (för att vara en kombicupé) och dessutom rolig att köra, ganska karaktärsfylld men sin enorma turboknuff med ett par sec fördröjning. Observara att när jag skriver rolig så är det inte samma som bra eller sportig, men rolig är den.
Första BMW-ägare på detta forum som håller med mig om og900 Aero T16 :) Det ser man ju i många städer att en sådan är mycket mer ovanlig än E36.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
og900 Aero T16 är säkert mindre vanlig än en 318i E36 det kan jag helt klart hålla med om, men om vi snacka specifika modeller i så fall så är väl förmodligen og900 mindre ovanliga än exempelvis M3 GT, eller vad är det som diskuteras egentligen?
De flesta ser förmodligen ingen större skillnad på en og900 Aero T16 och en og900 EMS eller vad de heter. Lika lite som en vanlig människa ser skillnad på en 318i E36 och en M3 GT.

Står fortfarande fast vid att BMW inte behöver turbo. Helt klart att Engine of the Year awards har gjort det helt klart. Om man kan bygga riktiga motorer behöver man inte överladdning. Har man en gammal och ineffektiv motor kan man ju överladda den så lever den några år till.
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Problemet för SAAB är att GM proppar bilarna fulla med opel-delar.

Tvärtom är det med Ford, de proppar Fordarna fulla med Volvodelar.

Det säger en hel del om vilket av märkena som har en framtid.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Många åsikter åt båda håll. Kul att läsa.
Jag undrar dock en sak:

VARFÖR skulle BMW börja med överladdning? Finns det några argument för det? Man ligger ju inte direkt efter när det gäller motorkonstruktion...
Jag kan iaf inte se någon anledning.

Jag anser att överladdning är en "genväg" man tar till för att nå hög effekt. Hög effekt säljer!
Tycker att det är komiskt hur många som fokuserar på maxeffekten. Hur intressant är den? Det är ju effektkurvan som är intressant (i grunden momentkurvan). Det är ju på detta sätt man ser motorns karaktär.
Angående om BMw ska ha turbo på ordinarie modellprogrammet så tycker jag precis som Haglund mfl. att bmw gott och väl klarar sig utan. Det är ju delvis bmws härliga motorkaraktärer som är en bidragande orsak till att man väljer att köra just bmw. Vill man åka turboladdat finns ju altid
Alpina.
Angående Porsches 996 Turbomotor så kan man inte bli annat än imponerad av den. Visst, den drar säkert mer soppa och har i mitt tycke inte samma härliga ljud och respons som M3:an. Det är när man trycker gasen i botten som skillnaden märks. M3:ans motor känns som en mopedmotor med "0" i bottenstyrka och bara en massa varv. Visst är Porschens motor starkare i grunden, men jag tycker inte skillnaden bör vara så stor.

Det är kanske dumt att jämföra turbomotorer med sugmaskiner...bägge har sin charm, men om jag måste lägger jag min röst på 996TT motorn isf.

AMGs 55-motor var ju tydligen att föredra före M5:ans V10:a enligt det senaste testet i ...hmm, någon tidning. Iofs vet jag inte vilka värderingar dom hade...komfort kanske?
Det är en väsentlig skillnad mellan Porsche och BMW. Porsche gör renodlade sportbilar, medans BMWs nisch är att göra salooncars med övertygande sportbilsprestanda. Detta råder det inget tvivel om. Och det är också främst p.g.a. detta konceptet som jag föredrar BMW (Men intet ont om Porsche.)

Att SAAB vunnit Engine of the Year i någon kategori, någon gång, var ju tur för dem. För mig är dock SAAB fortfarande en tillverkare som desperat vill hävda sig bland "premiumbilarna" utan att nå upp ens i närheten. Bra bruksbilar, så långt kan jag sträcka mig.

/// Olof

Länk
Haglund2306,

"Står fortfarande fast vid att BMW inte behöver turbo. Helt klart att Engine of the Year awards har gjort det helt klart. Om man kan bygga riktiga motorer behöver man inte överladdning. Har man en gammal och ineffektiv motor kan man ju överladda den så lever den några år till."

Om man vill ha ännu mer effekt ur en redan bra motor då? Själv tror jag att BMW nu har nått max vad som går att ta ur sugmotorer för ett bra tag framöver. Vill de hänga med i hästkraftracet med framallt MB har de två vägar att gå, den ena är att förstora cylvolymen, osannolikt då vikten ökar eller överladda....vilket väljer det. Eller kanske de lägger sig i hästkraftkriget?

/Simon
Nu pratade jag iofs om motorer och inte vilken nisch bilarna vill tillhöra.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Simon_en: i och med mercedes release av en icke överladdad 3.5 liters v6 på 272, hur motiverar du att bmw måste börja överladda för att hänga med?!?!? Som jag skrev i ett inlägg tidigare så existerar inte BMWs överman bland de överladdade motorenrna ännu, så länge vi inte snackar om bilar so mär ute efter att bräcka M3:an....(och de lyckas inte särskilt bra heller)

/B
Beppo

Tänker på SL55 AMG, CL65AMG, CL600, S600 exempelvis. Så vitt jag vet har CL65 AMG klart kraftigare motor än den nya M5an....eller?

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.