|
Sida 4 av 17
|
|
|---|---|
|
Acey: Ifall BMW har lyckats med konststycket att göra en kraftfull sugmotor som också är rätt bränslesnål, torde ju förutsättningarna för att lyckas med en turbomotor vara helt bra. I övrigt så är det väl på plats att konstatera att BMW's officiella siffror är betydligt mer pessimistiska än de resultat du uppnått: Landsväg: 6,9l/100km Blandad: 9,1l/100km Stadskörning: 12,8l/100km Kan väl bara gratulera till att din bil drar mindre än vad BMW uppger officiellt :) Jag kan mycket väl tänka mig att det finns en marknad för t.ex. en 3-serie touring med dryga 300hk. Ifall motorvalet då ligger mellan en V8 (tung, mycket bränsletörstig) eller en turboladdad R6 (lite lättare, lite mindre bränsletörstig), kan det väl hända att R6an drar det längre strået. |
|
| Ok, läste just att du trodde dig ha presenterat officiella siffror. Dags att dubbelchecka ? | |
|
Ok, det var något år sedan jag läste den här intervjun och vid läsande stund så var inte fallet så. Visst har BMW änsålänge förmågan att vara exklusiv trotts volymförsäljning. Och de har gjort ett fantastiskt jobb som egen ägare till bilmärket med mycket gott ekonomiskt resultat. Men det jag menar är att bmw sattsar på att bygga bilar till nästan alla kategorier av människor i dag. Naturligtvis måste de expandera för att klara konkurensen men jag tor att denna desperata jakt på nya kunder kommer resultera i att märkets immage kommer urvattnas på sikt. |
|
|
Hur kan man förvänta sig en objektiv syn på bilar på ett märkesforum? Självklart är man partisk. Jag gillar verkligen inte SAAB och tycker det är en meningslös bil utan karaktär. Att turboladda små fyrcylindriga motorer är verkligen ingenting som tilltalar mig. E36 må vara olyckligt drabbad av kebabstuket, det kan jag hålla med om, men en originalbil i fint skick väljer jag framför en SAAB vilken dag som helst. /// Olof Länk |
|
| Håller med så himla mycket. | |
|
Det verkar ungefär 50-50. Alltså dom som är för och emot turboversioner av BMW. Själv var jag väldigt positiv i början av ren och skär entusisam av att BMW kommer med en kraftigare motor till 3 serien! Jag räknar i detta fallet inte med m3an eftersom jag räknar den till en utpräglad sportbil. Jag är ute efter det mer bredare sortimentet som har lite komfort också och till barnfamiljerna som vill köra aktivt. Nu är jag mer kluven efter att ha funderat och tagit del av debatten på tråden. Autopower har en folkbildande roll. Har lärt mig en jäkla massa sedan jag började besöka denna sköna sajt. (beroendeframkallande) Hade inte sådär jättekoll på turbon och kompressorer m.m innan, men är allmänt jälkligt bilintresserad dock inte märkesfanatisk utan inser också att det finns andra bra sådana. BMW är dock bäst :-) Snacka samlad kunskap på forumet all kredd till Wendtan, Flåkåpa, Acey; Nockenwelle. med flera.... Sedan skrev undertecknad om att man ska slippa " SAAB och VOLVO kepsarna med milslånga trådar angående prestanda debatter! Fel, fel, fel ! Sorry! Ni är guld värda emellanåt när man behöver flabba! Stor humor dessa trådar i lagom doser.. :-) Vidare, håll med om att motorerna till nya E90 330i inte håller riktigt måttet enligt förhandsuppifterna? Tror nog att de bästa vore att BMW ser till att göra en kraftigare uppgardering av motorn i 330in. Helst då utan TURBO. Dessutom så tycker jag att de borde se till ha en konkurrent till RS4 (kombi) (S4). |
|
|
Wendtan: Jag är hyfsat objektiv anser jag, eftersom jag gillar ett stort antal bilmärken. Däribland vissa BMW, vissa Volvo, vissa Saab, vissa Audi osv osv. Kan räkna upp hur många som helst. Tråkigt med detta forum när få inser andra märkens fina egenskaper. Nej en original Saab kan kanske inte konkurrera med en 330 Turbo nu iaf. Men man vet ju aldrig i framtiden hur det blir. Btw, så ljuger jag knappast om min Saabs soppaförbrukning, det är bara du som är tjurig och/eller grinig och har svårt att inse fakta. acey: Jag säger bara sanningen och hur jag upplever og900 vs E36. Finns ju mer E36 än mjölk på ICA. Och till er andra så är inte Saaben original. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Anledningen till att det inte skulle finnas så många saab 900 är för att bilen är en utav de sämsta bilarna som tillverkades på 90-talet. Antingen har saab löst in bilarna eller så har dom skrotats. Och när svensk motorpress ger det omdömet om en svensk bil så är det illa. | |
|
Perran_: Du kan väl ändå inte sitta här och påstå att og900 är en ovanlig bil och en designmässigt positiv utsvävning jämfört med E36?! Antingen ser du inte själv vad du skriver eller så är det nog dags att uppdatera dina referenspunkter här i livet. Hjälper inte det så gratulerar jag dig till att inneha, förmodligen, ett av Sveriges absolut mest avvikande designsinnen alla kategorier. Underhållande att läsa dina åsikter däremot. Lika spännande varje gång att läsa. Minst sagt. |
|
|
Hej, Ganska rolig/intressant tråd faktist... En gång i tiden när jag var 18 åkte jag trimmad Opel Manta! Det var ju såklart det grymmaste man kunde ha, Drog (nästan...) alla andra :-) hahahaaa |
|
|
acey: Jag äger en og900 från -88. Haglund: Min Aero T16 är mer ovanlig än E36, ja. Klart det finns snygga E36, men tyvärr har många av ägarna stylat sönder sina bilar. Jag anser att min Aero är snyggare än kebabkittad E36. Dessutom är det fler än jag som tycker att en helt original, t ex vit icke-nedlackad E36 är ful som stryk. So is it. Det är knappast att ha ett avvikande designsinne.. Ja kanske på detta forum. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
När vissa skriver att BMW måste börja med turbo för att inte bli ifrånåkta, vilka bilar tänker ni på då? Jag kan inte komma på en enda konkurrentbil med turbo som har mer än 258 hk(som nya 330) och som INTE avser att vara M3-klass. En titt på konkurrensen: Audis nya 3.2, 255 hk, inte turbo! Audi s4: 4.2, 344 hk, inte turbo (m3 konkurrent) Volvo s60R, 300 hk, turbo (m3 konkurrent) S60 t5:260 hk, turbo Saab 9-5 aero, 250 hk, turbo Mercedes c350, 272 hk, INTE turbo! I exemplena ovan så tycker jag inte att turbobilarna har så mkt att komma med. Att det pågår någon slags turbohausse just nu på forum som dessa är nog pga tex Rs6Plus, E65AMG osv osv Personligen är jag skeptisk till turboöverladdning på prestandabilar. Absolut inte om man tittr på ren prestanda, men på känslan! ALLA turbomaskiner jag kört so far har haft samma "fel". Först är det rätt klent i botten, vid 2000rpm kommer en väldig knuff(trevligt), men sedan så händer det inte så mkt mer. Ingen spets eller ngt bara som en stark elmotor eler ngt..... De trevligaste turbomaskinerna jag kört har allihopa tankats från samma pump som långtradarna. |
|
|
Beppo: Men en biturbo kanske skulle passa dig bättre om du någon gång vill köra överladdat? För sådana har ju mycket bättre respons än en singelturbo. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Nej, jag tror inte det. Problemet för mig är inte så mkt responstid eller turbolag, utan det faktum att motorn känns mer som en elmotor eller turbinmotor, och inte som en "sportbilsmotor" som jag vill ha. De biturbomotorer jag kört (typ audi S4) har haft samma "problem" som singelturbo. Den roligaste turbomotorn jag åkt med själv är faktiskt en mercedes v8 diesel, där passar turboanrättningen förträffligt med dieslns lågvarvighet. Snacka om RÅSTYRKA! Men sportvagnsmotor......Nej! Jag har dock inte glömt hur det kändes att åka i en 91:as 964 turbo(320 hk), men där var det inte så mkt motorns "känsla" som gjorde turen oförglömmelig, utan det faktum att hela bilen var inihelvete övermotoriserad! Det kändes ta mig F*n som om bilen gick upp på bakhjulen när aggregatet laddade fullt.....och då satt jag i passagerarstolen......... |
|
|
Hahah ja Porscharna verkar gå rätt hårt :) Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Det här var en rolig tråd. Mycket tyckanden. För att fylla på tyckandet så kan jag helt kort referera till min gamla biturbo som var helt underbar. Det var alltså en A6 2.7TQ. Snittade 1.1 blandad körning och låg klart under litern på landsväg. Jag uppfattade biturbon som jämn och fin i accelerationen, inte alls någon konstig turboknuff. Det enda på minuskontot var möjligen motorljudet (!) som var lite mesigt. Nej, jag tror att BMW mår bra av att förnya sig. Tänk bara på all kritik mot Bangle, men det verkar nu som fler och fler har förlikat sig med designen. Och vad gäller sugmotorer så visst, de är helt underbara. Men det har hänt mycket de senaste åren. Utvecklingen går framåt och det gäller att inte snöa in helt på gamla banor, även om jag håller med om att BMW ägnat sig åt intensivt varumärkesbyggande i denna del. Personligen tycker jag det skulle vara mycket spännande med en fyrhjulsdriven BMW med turbo! |
|
| Mixtus, där slog du huvudet på spiken! Det jag INTE gillar med turbomotorer är att de går så jämnt och fint. Jag föredrar lite mer "levande" motorer Trubomotorernas effekt regleras ju av hur mkt luft som aggregatet orkar skotta in och som aggregatet FÅR skotta in. Det ger en alldeles rak vridmomentskurva, vilket egentligen är en bra sak, men som jag personligen uppfattar som lite trist. | |
|
JAG TYCKER HELT GRYMT MED EN TURBOMOTOR....DE LÄR LOCKA FLERA PERSONER TILL BMW.....HOPPAS ATT DEN KOMMER BLI RÅSTARK..... ///325/// |
|
|
Nakata: Vad håller E90:s motorer inte måtte emot? Nya 3-seriens motorer bevisar iaf för MIG helt klart att Turbo är helt ondögit.. 300Nm ifårn 2500 varv på en SUGMOTOR.. talar inte de siffrorna för sig så vette F*N vad som gör? Sen håller den kurvan upp emot 4000 Varv.. Så vitt mitt minne vill minnas så är det få Motorer överhuvudtaget, Turbo och Kompressor inräknade, som klarar att stå sig emot sådana mäktiga siffror! Sen den låga förbrukningen som förhandstittats talar för en enastående bil! Faktumet står sig. E90 blir en succe utan dess like! Audi och Wannabe Premium märken kommer se ut som molockna kaniner som får hjärtatack då riktiga motorbyggare nu verkligen kommer men men.. FSI är ju grejer *s* Så att Turbomata, än om de gör det, ser jag föga behövligt... Onödig bil... __ Länk |
|
|
Det finns ju en anledning till att BMW brukar plocka några "Engine of the Year". /// Olof Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.