|
Sida 3 av 17
|
|
|---|---|
|
Bränsleförbrukningen beror helt på körsätt. Att köra en S60 T5 runt 0,80 är inga problem i ren landsvägskörning likt att köra en 330 i 0,75. Problemet är stadskörning och körning under hård belastning. Tror inte BMW tänker nämnvärt på varumärket när det gäller turbo eftersom det finns en historik att spela på och skulle det komma en turbomotor så skulle det vara en motor som är effektivare än någon annan som finns på marknaden. Det är inte direkt lika kontroversiellt som att börja med framhjulsdrift. Problemet är snarare rent tekniska. Att få rätt karakrär på motorn och få ner förbrukningen. Perret: Att en turbomotor är mer törstig är logiskt med tanke på hur en turbomotor fungerar. Däremot blir turbomotorerna mer och mer effektiva. |
|
|
Håller inte med om att det är logiskt att en turbomotor är mer törstig pga. hur den fungerar, snarare är det tvärtom (så länge man låter bli att trampa för hårt på gasen). Däremot kan man tänka sig att en motor med mekanisk kompressor är törstigare pga. att en viss del av effekten i motorn går åt för att driva kompressorn. Jag håller dock med om att hård körning och stadskörning inte nödvändigtvis är turbomotorernas starka sida. |
|
|
Ett bra inlägg av wendtan där. Slogs också av det faktum att ett införande av en turbomodell vore att inkräkta på Alpinas nisch allt för mycket, vilket inte förefaller så realisitiskt... eller heller bra för den delen. Nå, vi får väl se om det ligger nån som helst sanning i detta eller ej. /// Olof Länk |
|
|
Hallå jag tror inte att överladdning skulle förstöra bmw image faktiskt,asnarare tvärtom. Men skulle BMW komma men en 330 t =turbo skulle jag rusa till banken o ta ett lån o köpa en fullmatad.... Jag tror många vill att BMW ska bygga turbo motorer. DE hänger med i utvecklingen hittills men snart gör de inte det längre, alla biltillverkare kör överladning känns det som. typ opel vw audi mm så snart är det hk krig om det inte pågår ett nu. MEn va häftigt BMW 330 turbo 340 hk nått chip i sen plötsligt ca 380 krusa under huven undar om chipet verkligen behövs ändå bara en tanke. Tror inte på det förän jag ser den : ) |
|
|
wendtan: Ordet rädd var väl att ta i iofs. Men du lät lite orolig när du skrev: "De blir som sagt en direkt kombatant till m3an vilket i mitt tycker bara är dumt." Så bara för att BMW kanske kommer överladda några av sina bilar så kan man inte jämföra dessa bilar med andra märken? Du resonerar väldigt konstigt nu. Det är väl skoj att ibland se vad det ena och det andra märke presterar (mot varandra)? Du verkar ta väldigt illa vid dig när det kommer icke-BMW-ägare hit. Eller när man t ex som jag försöker ha en mer objektiv syn på bilar. Min 900 Aero T16 väger ca 1460 kg men drar ungefär 0.7 landsvägskörning, och då ligger inte jag och sölar i 90 km/h direkt. Men vill man gasa tar den naturligtvis lite mer. Så iaf dom 4 cyl turbomotorerna drar oftast lite soppa. Har själv inte mycket erfarenhet av 5cyl. Jag kör en gammal 900 som sagt, och ska jag vara ärlig så rattar jag hellre den som är mycket mer ovanlig än en kebabkittad E36. Bl a för 900-ans utseende som är klassiskt, samt att den kör ifrån dom flesta E36 utom (kanske) M3. Kör även en Volvo som tar de flesta E36 trots små mods, så i mina ögon är överladdning en väldigt bra sak. Visst kan jag sälja nån bil eller båda bilarna och köpa en BMW. Men hur kul kommer jag få då? Kommer ju bli grymt besviken på prestandan.. Ang Porsche så fattar jag inte hur du kunnat missat 911 Turbo, men skit samma.. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Saab 900, klassiskt utseende och snabbare än alla E36. Mmmmmmmmmmmkay :D Nåväl, jag kan förstå tankegångarna om att en överladdad bil skulle gå emot BMWs principer, men jag tror inte att det hade haft någon negativ påverkan på varumärket. BMW HAR ju byggt framgångsrika turbobilar förrut (745i, 2002 Turbo, Brabham F1), och man skulle utan problem kunna spela vidare på detta arv. BMW var ju faktiskt den första europeiska biltillverkaren som implementerade turboladdning av en serieproducerad bil. Jag personligen ser gärna en överladdad BMW med bensinmotor. Det är få som inte håller med om att BMW överlag bygger världens bästa motorer, och jag tror inte att de skulle göra bort sig med en turbomotor heller. Att det sen är orealistiskt med tanke på att man skulle konkurrera internt med sina egna modeller samt med Alpina är en annan sak. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Perran_: Du hade en poäng fram tills du drog in din 900. Perret: Att spruta in mer bränsle och antända det gör underverk för förbrukningen? Hitta en turbobil med samma motorstorlek och styrka som en sugdito men med bättre bränsleförbrukning för turbon. Alpina kommer alltid att vara alpina. Att förädla bilar och vara mer exklusiva än vanliga BMWs kan ingen ta ifrån alpina även om BMW börjar turboladda sina motorer. |
|
| Acey: Grejen med turbomotorer är just den att man inte behöver samma motorstorlek för att få samma styrka. Detta leder i sin tur till mindre energiförlust. | |
|
Perret: Jo, men i praktiken så stämmer inte det. Det räcker med att jämför Saab 93-aero med BMW 330. Saab 9-3 Aero 2.0 210 hk Blandad körning: 8,6 liter/100 km Stadskörning: 11,9 liter/100 km. BMW 330i 3.0 230 hk Blandad körning: 7,1 liter/100 km. Stadskörning: 9,9 liter/100 km. Då skiljer det ändå en hel del i prestanda mellan dessa vagnar i prestanda. |
|
|
Ska man jämföra sugmotor och turbomotor ska man inte titta på volymen utan på effekt och vridmoment. En turboladdad tvålitersfyra med 200 hk och 350 Nm kan dra betydligt mindre än motsvarande sexa (3+ liter), så länge man pratar om blandad "normal" körning. Finessen med turbo är att när man inte trampar hårt så har man 25-50 hk mindre, vilket givetvis påverkar förbrukningen positivt. Jag har haft både BMW med sexor (323, 330) och andra bilar med turboladdade fyror och femmor. Skillnaden för mig var att även om jag körde som en kärring fick jag aldrig 330:n under 0.9 (blandad), men turbomotorer kan jag få ner till 0.75-0.85 (också blandad) med samma körstil. Det som påverkar förbrukningen mest är vikten, drivningen och bredden på däcken. En tung fyrhjulsdriven bil med 255-or kommer aldrig att vara snål, en lätt framhjulsdriven bil med 175-or är snål även om man kör som en tok. |
|
|
Acey: Stämmer siffrorna på BMW:n? Har haft 4 olika 330 och det känns som det är lite för "bra" värden: Blandad 0,71 - kanske möjligt på ren landsväg i laglig fart? En Europatripp ifjol på ca 600 mil gav en snittförbrukning på 0,86 för den 330 jag hade då, vilket iofs är ett bra värde. Mvh |
|
|
Perran: Jag tar inte ett dugg illa vid mig när andra "märkesentusiaster" kommer till detta forumet så länge de har ett intresse för Bmw...... Du anklagar mig för att jag inte har en objektiv syn på bilar, om så är fallet är du precis lika lite objektiv själv rörande saab/volvo vs andra bilar. När jag skrev att om Bmw överladdar hela sitt modellprogram så kommer de kännas överflödigt för er att komma hit och diskutera vem som drog vem så var ur dagens synvinkel sett. Tycker du tex att Saab har något som motsvarar en 330 turbo på 340 hk? Eller för den delen en 325 med runt 280-300? Jag tar upp 2 exempel, och till min kännedom så är fortfarande 9-3 aero 4 cyl. Som Acey tar upp så är 9-3 Aero en ganska törstig bil för sin storlek: Saab 9-3 Aero 2.0 210 hk Blandad körning: 8,6 liter/100 km Stadskörning: 11,9 liter/100 km. Så klart verkar din 900 från tidigt 80 tal trotsa alla naturlagar o gå betydligt billigare än så. 330ns motor är från 00, tänk efter och fundera på om de kanske skett ett och annat framsteg på att effektivisera förbränningen av bränsle osv. Läs dina 2 sista stycken själv och förklara sen för mig hur objektiv du egentligen tycker att du är? Jag har inte missat 911 turbo, men ser den inte som Porsches topp modell, ganska solklart från den första gången jag påstog detta tycker jag. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
acey, 330 kan orimligen ha en EUnorm på 7,1l/100km har för mig att den ligger runt 9l/100km. Generellt gäller väl att turbo är törstigare än motsv sug motor vid hård belastning och tvärtom. Att sedan Saab gör förhållandevis törstiga bilar är en annan sak (trist för dem). Hjälpte en kusin att importera en 9-3 aero 00 för två år sedan, stod på bra hem och snittade på 0,75 vilket känns helt ok i min ögon. /Simon |
|
|
Glassgränd6: Jag har haft min 330 i öven en vecka, för mig stämmer inte siffrorna, å andra sidan rullar min bil på 18" 235/255 vilket väl gör sitt. Men jag tog bägge tillverkarnas officiella siffror rätt av. Jag kan säga att Saabens inte stämmer eftersom jag haft en sådan i ett par månader. Men, jag har till dags datum inte kört en turbobil med liknande prestanda som en sugmotorbil där förbrukningen varit till turbobilens fördel. Jag tycker 0,86 i europatempo är väldigt bra, jag kan garantera att du inte klarat detta med en Saab 9-3 Aero. Den drog så pass mycket bensin redan vid 150 att jag faktiskt kunde känna hur plånboken blev lättare under färden! :o) |
|
|
Jag har inga problem att köra min 330 på 0.71 men då är det ren landsvägskörning. Blandad körning 0.71 är nog mer eller mindre omöjligt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En liten fundering angående BMWs image. Jag tror inte att beslutsfattarna på bmw räds speciellt mycket om turbo skulle skada märkets image. Det verkar som om bmw är ute efter nya "jaktmarker". Titta bara på Chris Bangel. Hans design är ju inte direkt i linje med traditionella bmw koncepten (tex instrumentbräda som är vinklad mot föraren osv.). BMW har för avsikt att bli Europas största biltillverkare (världens?) och jag tror att de kommer att ta till de medel som behövs för att sälja bilar till alla typer av människor. Titta bara här i Stockholm där 3serien snart är en av de vanligaste tjänstebilarna (och jag är övertygad om att en stor del av de förarna inte är speciellt märkestrogna utan deras tjänstebil är som vilken tjänstebil som hellst för dom). |
|
|
Bruno: Chris Bangle är inte längre en del av Bmws designavdelning. Tänkvärt kanske? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
brunofarare, Varifrån har du fått uppgiften att BMW har för avsikt att bli världens största biltillverkare? Jag har mycket svårt att tänka mig att BMW har fått ett sådant storhetsvansinne att de vill konkurrera med GM, Toyota, VAG och så vidare. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Ok, Chris Bangel håller inte längre i pennan, men det jag menade var att bmw inte var rädda att ge honnom fria tyglar. Dom verkar mer angelägna än tidigare att vara inovativa på alla områden. Jag jag läste en intervju med bmws markands chef, i en biltidning (Automotorsport kanske?) att de (naturligtvis) har för avsikt att spö sina tyska huvudkonkurenter i försäljnings siffror men även på sikt att bli störst i europa. |
|
|
Ambitionerna är att sälja fler bilar än mercedes vilket redan har gjorts! BMW (med MINI och RR) gör sådana resultat som konkurrenterna bara kan drömma om. Att utmana VAG, GM och Ford är inget BMW vill eller kan. BMW har förmågan att vara "exklusiv" trots volymförsäljning. BMW säljer fler bilar än opel idag i Sverige! Ändå är det väl Opel som uppfattas som "svensson" och "mainstream". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.