AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.019

Turboladdning utav nya E90 (3ser)

Sida 2 av 17
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det roliga är ju att allt prat om att turbo skulle "sänka" BMWs image. BMW de mest framgångsrika under F1 turboeran och att återuppta turbo i produktionsbilar när man fått ordning på turbolag och bränsleförbrukning är inte omöjligt. En annan anledning är att det blir för dyrt att blocka ut mer är runt 250-280hk ur en vanlig sugmotor nu under hästkraftseran.

Kan BMW bara lösa problem med turbolag och förbrukning finns det inget som hindrar en turbomotor från BMW. Om det kommer redan i E90 är väl kanske lite mer tveksamt. Men ingen rök utan eld.
Jag tycker att det enbart är positivt ifall BMW släpper en turboladdad version av 330. Tror nog att man kan lita på att bilen blir bra, synd bara att man inte kommer att ha råd med den :(
Audi och Mercedes har inte användt sina sugmotorer som en del av deras marknadsföring. Därför har de inte sänkt deras image något nämnvärt.
Kommande RS modell från Audi kommer få en sugmotor och som jag förstått det så tänker mercedes i samma banor.
Att jämföra Bmw med Porsche tycker jag inte är särskilt rättvist då porsche spelar i en helt annan liga än Bmw enligt min uppfattning.
Porsche bygger högkvalitativa relativt kompromisslösa sportbilar.
Notera att ingen av Porsches topp modeller brukar ha överladdning heller för den delen. (Jag vet att GT2 hade dubbelturbo)

Man förstör gångkulturen på en bakhjulsdriven "sport" bil med turbo. Ovanstående problem med turbolagg och hög bränsleförbrukning är inget man bara trollar bort. Framförallt inte turbolaggen, då alla turboaggregat har en spool-up tid innan aggregatet börjar ladda. Att kombinera kompressor med turbo är en variant, som jag tror blir för kostsam.
Ren kompressormatning tycker jag absolut hade varit ett bättre alternativ.
Jag tycker inte varken saab eller volvo är något och vara avundsjuka på då beg marknaden besudlas av söndertrimmade lik som inte direkt gör under för ryktet.
Det är bra att Bmw är svårtrimmade ur min synvinkel.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad jag vet så håller Mercedes på att forska i att ersätta kompressormatningen i sina framtida bilar till just turbo. Om så blir fallet återstår att se. Att Porsches "toppmodeller" inte använder turbo kan väl diskuteras. Den ultimata Porschen som bygger Porschemyten och som är den mest kända Porsche modellen är just 911 Turbo. Hela varumärket byggs kring denna bil. Dessutom pratar vi inte om att M-bilarna ska få turbo. Men en högvarvig sexa med högt effektuttag per liter, eller en dito åtta, är för dyrt för att ha i produktion i en bil som tex 330. Därför kan bilar utav denna karaktär skita i turbo (se även tex Porsche GT3).

Spoo-up och bränsleförbrukning är något som man får arbeta med. Mjukvaran förbättras hela tiden och väljer man att arbete med dubbel/bi-turbo är det också enklare att åtminstånde få bort turbolag. Sen handlar det inte om att helt få bort turbolaggen eftersom det är helt omöjligt att få en helt linjär effektkurva. BMWs sexor är knappast urstarka under 3000 varv.

Om sportavgas och ögonlock är värre än chipstrimning för varumärket vet jag inte. Alla bilar som har sportiga ambitioner drabbas förr eller senare utav sladdande runt gator och torg. Däremot är det ingen som skriker när någon tar sin 330 till ESS?

Ska bli intressant att se om det kommer någon turbo. Risken finns annars att de snabbaste bilarna i BMWs modellprogram består utav dieslar.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Svårt att bedöma vilken effekt turbo skulle ha på BMWs "image" eller "varumärke". Sådana bedömningar är ju knappast vetenskapliga i vilket fall, och när det gäller BMW kompliceras det hela ytterligare av att märket breddat sitt modellprogram under det senaste decenniet, samt kraftigt ökat försäljningen. Säkerligen har detta medfört att nya köparkategorier tillkommit. Vad BMW representerar skiljer sig säkert en hel del beroende på vem man frågar.
Sedan får man skilja på spool-up hos en turbo och effektkurva, det är två olika saker. Själv lever jag gärna med klen lågvarvseffekt, men inte med spool-up. Kan BMW lösa det senare problemet skulle jag för egen del kunna tänka mig en turboladdad BMW, annars håller jag mig till sugmotorer, ju högvarvigare desto bättre i mitt tycke.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nockenwelle: Utryckte mig kanske lite luddigt. Det är skillnad på effektkurva och spool-up. Även om effektkurvan kan upplevevas som annorlunda pga spool-up. Det kommer bli en utmaning för BMW att utveckla en högvarvig turbomotor.

Att gömma spool-up på en diesel är enkelt eftersom det en diesel behöver respons och inte höga varv.

Frågan är om inte en turbo skulle lämpa sig bäst till de fyrcylindra motorerna.
haimaul
Om jag vore BMW skulle jag kunna tänka mig turbo på 1-serien och en fyracylindrig motor. Men inte på de andra modellerna, det skulle inte stämma överens med varumärket och dessutom skapa konstig internkonkurrens med M-bilarna. Överladdning känns lite "billigt" på nåt sätt. Det är en större teknisk utmaning att få mycket effekt ur en sugmotor. Och det är ju för övrigt såna som används inom de viktigaste motorsporterna!

__
When in this charming car,
this charming man...
haimaul,

tror du inte att t ex skulle använda turbo om reglementet tillät det?

/Simon
T ex F1 ska det vara...

/Simon
Simonen: Om de tilläts turbo inom F1 så skulle vi knappt ha några f1 förare kvar då de gör allt för att få ner hastigheterna på f1 bilarna. Turbo och tex 1.5 liters slagvolym skulle idag utan tvekan betyda uppåt 2000 hk i en f1 bil på 600 kg = döden.

De diskuteras v8or med 2 liters slagvolym istället för v10 med 3liter slagvolym som de kör med idag. Överladdning tror jag aldrig det kommer bli tal om inom f1 igen faktiskt.

Länk
haimaul
Självklart skulle de använda turbo om de fick, men hela grejen är ju att det varit förbjudet sen...1989? Av skäl som Wendtan drar härovan. Vad jag menar lite är att vílken biltillverkare som helst idag kan slänga på ett turboaggregat på nån modell och få en bil som gör 250 (toppfartsspärr) och 0-100 på runt 7 sekunder.

Däremot är det svårare att bygga en sugmotor som ger samma effekt och det gör BMW till ett företag som åtminstone i mina ögon är intressantare än om de tagit den enkla vägen. När Saab (och BMW) experimenterade med turbo på 70-talet var det nytt, spännande och tekniskt intressant och väldigt sportigt (eftersom det användes i diverse motorsportklasser). Så känns det väl inte riktigt idag?

Jag har inget emot turbo i sig, men jag tycker inte att det passar den image som BMW har i mina ögon. Sedan finns ju alltid Alpina!

__
When in this charming car,
this charming man...
M.
4
M...
318ti Compact -95
Turbo är till för sådana som absolut MÅSTE ha mer kraft lastbilar och bussar t.ex, så varför ha en 330TIT när den får samma hästar som M3 utan turbo. Ska man krama ut det värsta som går kan BMW lika gärna trycka ner en V8 med turbo i en 3-serie och sedan trimma sönder den så att den får ofattbart höga siffror - men HÄLLER ur sig bensinen... med andra ord - jag tycker det är onödigt med turbo i en personbil, även om den är sportig, BMW kan få kraft utan turbo. Det hade möjligtvis varit annorlunda om de hade satt någon överladdning i en M-modell, men det är inte riktigt deras stil längre tycker jag...
wendtan,

precis min poäng, turbon ger ordentligt med kraft, så enkelt är det!

/Simon
Simonen: Visst, men är det befogat med mer kraft i 330ns fall?
De blir som sagt en direkt kombatant till m3an vilket i mitt tycker bara är dumt.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet blir annars med dagens utveckling av dieselmotorer är att sugmotorerna får svårt att hänga med. Se 1-serien där 120d är klart snabbare än 120i. En turbofyra i 1-serien vore logiskt, men visst blir 330T en konkurent till M3an (åtminstående i prestanda rakt fram).

Dock känns just den modellen något onödig eftersom konkurrenterna inte har något liknande. Kanske skulle 330T vara mer inriktad mot mercedes AMG modeller? Eftersom 330T skulle gå att få med automatlåda, något mer komfortinriktat chassi men ändå väldigt bra prestanda. Annars kommer nya 330i ligga bra med övriga konkurrenter när det gäller kh runt 230-280 hk.
wendtan: Turbo sänker nog inte BMW-s image, det lyckas alla kebabkittade E36-or osv göra ändå.. Jag tror bara du är rädd att en ev. 330 Turbo skulle kunna utmana M3 utan större mods.

Vet du egentligen vad du pratar om när det gäller Porsche? "Notera att ingen av Porsches topp modeller brukar ha överladdning heller för den delen." Säger som Acey, 911 Turbo är väl den ultimata och fränaste Porschen förutom Carrera GT? Eller en 911 (993) biturbo är ju inte så illa pinkad heller.

Ang soppaförbrukningen, så drar knappast en överladdad fyra mer än en icke överladdad sexa.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Har funderat lite och jag kan hålla med i att det vore märkligt om den här påstådda 330 turbon skulle ligga effektmässigt så nära M3. Det är ju såklart oacceptabelt, isåfall måste nya M3ans effekt höjas riktigt avsevärt. Och ja, hellre kompressor än turbo. Men naturligtvis är det mycket bättre att få fram samma effekt/vrid med större motor och UTAN respirator :)
Får medge att jag är lite kluven till turbo på BMW, njaaee det tilltalar mig inte riktigt ändå, jag är för konservativ :)

/// Olof

Länk
Perran: Och varför skulle jag vara rädd för att 330 turbo utmanar m3? E90 m3 kommer med v8 och 400 hk. Detta lär kunna utan tvekan matchas av en turboladdad 3 liters sexa.
De finns ingen som säkert vet vad som händer med Bmws image samt varumärke om de börjar överladda majoriteten av deras modeller likt saab/Volvo. Men om så blir fallet så kan du och alla andra påhejare sluta hänga på detta forumet då de inte ens kommer vara någon mening att jämföra prestanda mellan en Bmw och saab/volvo.

Jag vet precis vad jag pratar om angående Porsche. GT3 är i mina ögon deras toppmodell då den gör uteslutande bäst ifrån sig runt ringen samt på alla andra banor för den delen. Carrera GT är givetvis den även en ruskigt kompetent vagn, men i prisklassen runt 5 miljoner så är den inte direkt för vanliga dödliga arbetare.

Jag körde senast i helgen en S60 t5 och snittförbrukningen låg runt 0.9 vid landsvägskörning. Jag körde en hel höst med 9-3 aero som hyrbil och den var ungefär lika törstig. Min 330 drar 0.75 vid ren landsvägskörning.
När man står på sen så blir turbobilarna ännu törstigare, och 1,5 liter milen är aldrig några problem.
Jag säger inte att 330n är direkt bränslesnål, men den är märkbart snålare än motsvarade turbobil med ungefär samma effektutag.

Du tar upp "kebabkitade" E36or som något som förstår bmws image/rykte. Så må vara fallet, men Bmw är ett av världens starkaste varumärke just nu och slår alla försäljningsrekord i nästan alla klasser. De är mer än man kan säga om Saab som fortfarande säljer varje bil med 40 kkr i förlust och håller på att lämna detta land för gott.

Länk
En annan intressant vinkel som jag inte tänk på så mycket är att Bmw fullkomligt skulle Döda marknaden för deras väldigt intima arbetskamrat Alpina. Ju mer jag tänker på det, ju mindre tror jag att överladdning på Bmws "standard" motorer blir sanning.
Om så blir fallet så kommer jag med hög sannolikhet köpa en 996:a istället, säkert en turbo :)

Länk
Detta med att turbomotorer automatiskt skulle vara törstiga gör mig lite konfunderad. Jag hade i tiden en chippad Golf 1.8t med ganska exakt samma effekttal som min 328. På landsväg drog den ungefär 0,6-0,65l/mil (vid 90km/h) och genomsnittsförbrukningen vid blandad körning var också ca 0,15l/mil lägre än 328an (1,0 mot 1,15, kör rätt mycket stadskörning). Ok, så den är lite lättare men inte så mycket.

Också i övrigt gillade jag den motorn mycket, speciellt som chippad. Av någon anledning hade den mer topp än andra VAG 1.8t motorer jag kört (mer än min 328), och den lät helt ok med sportfilter och Remus rör.

En lättluftad 330 med lite drygt 300hk tycker jag skulle vara lagom. Som redan har konstaterats här så sitter en turbo kanske lite mer naturligt på en mindre motor typ 2.0l 4an eller 2.2l 6an, men det skulle å andra sidan betyda att antingen 3.0l eller 2.5l motorn måste ge vika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.