AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
33.894

Turboladdning utav nya E90 (3ser)

Sida 15 av 17
Va roligt om det verklien stämmer.... Det blir nog en provkörning :).

BMW- När du älskar att köra
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Att det kommer en 130 såg jag som en självklarhet. Dock trodde jag att den skulle bli M-modell. Det kunde man ju nästan räknat ut när man fick höra att den nya 330/530-motorn skulle bli gjord i exklusiva material för viktens skull och att den optimerats för mer effekt. Kan nog vara en kanonmotor i den lilla ettan.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Som bmw_crille skrev.. jag har svårt att tro att teknikens värld skulle hitta på något som en vintertest på en sådan motor.. Men hur lång tid brukar det vara mellan ett vintertest och sen att den finns på marknaden? Eftersom bilen är klar o det är bara motorn som testas så borde det ju inte vara så lång tid? Vintertest är väll det sista testet som görs? Rätta mig om jag har fel, jag gissar bara..
Hej,
Vill bara nämna att jag mötte ett helt koppel med mer och mindre förklädda nya 3-seriebilar samt ett antal x5 förra veckan, när jag var på väg till Jokkmok... Tyvärr hann jag inte få upp kameran..
/Marcus
rightnow:

Vintertester genomförs, som du säger, i huvudsak i slutet av utvecklingsprocessen. För att utföra testen måste man ju i ha en i princip färdigutvecklad motor att testa. Så det faktum att BMW håller på att vintertesta motorn tror även jag tyder på att utvecklingsprocessen börjar närma sig slutskedet. Jag skulle inte bli förvånad om turbosexan dyker upp redan i samband med lanseringen av nya 3-serie Touring i september.

Mvh.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Blir grymt att se! Hoppas den kommer så snart som möjligt :D
Haglund: Om det kommer en M-modell till 1-serien vad ska den då heta, M1? :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Perran_:
Inte en aning. Kanske M130i? Det får vara upp till BMW, men en M-modell ser jag som given.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag hoppas som haglund på en M modell utav 1 serien.. med elelr utan rak fyra är sak samma men en M modell tycker jag vore helt underbart =D

Ja det skulle inte vara så tokigt med en M-modell av 1-serien..

Fast`n Loud Turbo Proud.
Såg nya trean igår. Den är grymt snygg. Vänta bara på att få provköra 335d. Vilket monster, sen är det ju en oljebrännare också:) Kan ju inte bli bättre:D

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
andha45
Den är riktigt snygg - med eller utan turbo (viktigt att hålla sig till rubriken ;-) - och snyggare lär den bli om ett tag.

Har faktiskt aldrig gillat baken på e46 sedan, inte heller instrumentbrädan men den nya blir en fullträff!

PH
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Är mycket nyfiken på att se den nya live, och då framförallt baken som jag tycker ser hemsk ut på bild. Men nya 5-serien har jag kommit att tycka uppskatta mer och mer - trots att jag ogillade den i början. Så det kanske kan svänga även när det gäller 3:an.

Om vi nu återgår till ämnet och antar att det blir en turbo ... vad tror ni att den landar på i pris? Är den utesluten som förmåns-/tjänstebilsalternativ?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Har läst att jänkarna helst bygger motorer med stor volym, där några cylindrar är innaktiva vid normal/snål körning,kanske är det ett recept för BMW att hävda sig utan snurbo! på detta sätt kan BMW fortsätta med sina fina traditionella sug motorer

Endast döda fiskar flyter med strömmen.
Na
85
Nakata
330i Touring
Har skrivit det förut och vidhåller fortfarande att nya 3an (E90) inte är fulländad, som E46 är till 99%

Dock kanske jag ändrar mig, åtminstone lite grand. Tyckte likadant om nya 5an men har vant mig och tycker att den är helt ok nu! Angående intreiören så kommer jag inte ändra mig.
Tycker den är alldelles för lik nya 5an och instrumentbrädan är horribel.... Saknar framförallt böjningen kring handsfacket .

Vidare! Finns det ingen självkritik kring motorn i den nya 330:in
Ok den är bränlesnålare, jättebra, men samma vrid, 300nm och ynka 0,3 s snabbare 0-100 Km/h, Nah borde åtminstone vara kring 350nm och 6 s 0-100km/h : Därför välkomnar jag också en turboladdning av 330:in , om det nu kommer en sådan.

Till och med den nya Saab 93kombi kommer med en 250hkTurboladdad V6, som jag personligen tycker är grymt snygg ! Den blir defentivt ett alternativ till nya 330:in

andha45
"Fullträffar" som e46, e39 och e34 åldras ju tyvärr... jag tror e90 kommer att ses som mycket lyckad om några år.

Om den är bränslesnålare är tveksamt. Ty ams mätte nyligen 630CiA, och den drog 14,4 i testförbrukning. Det måste vara rekord för en 3-literssexa med aut utan turbo.

Sedan V8:orna fick Valvetronic tycks testförbrukningar ha ökat, medan EU-normen minskat.
Hur går det med bensinturbo eller inte för BMW, någon som vet mer?

Xy
252
Xyris
520i -93
Hur det än går så håller jag med dig Ztephan, och ni andra konservativa! BMW+turbo rimmar illa. Om man inte tycker det så borde man väl iaf tycka att BMW+rakbensinsexa+turbo låter främmande. Helt ärligt, det jag älskar med BMW är deras gedigna och konservativa karaktär, blandat med spjutspetsteknologi och ständig utveckling till mer och mer av deras karaktäristiska körglädje! Jag gillar inte turbo, ok i en saab har det ju sin tjusning, men för mig är BMW synnonymt med sköna, välljudande
sugmotorer, befriade ifrån "tvångskompression", utan men en rak och behaglig kraft kurva. Inga "stress fläktar" för mig tack.

Mvh

>>>Need for Acceleration>>>
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Jag gillar inte heller stressfläktar. Att ta en 1.8l mötor och skrämma upp effekten med turbo har jag aldrig förståt vitsen med.

Tar man däremot en riktig motor, rak 6a på 3.0 l, och sätter på en turbo tror jag att det kan bli bra.

Jag tror man måste titta lite på vad det är man sätter turbon på.

Jag tror verkligen att turbon kommer. Se länk för artikel.
Länk

/Fredrik Swärd
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Sward: Det lustiga med den artikeln är ju att det kan lätt ha misstolkats vara den diesel maskin med dubbelturbo som idag heter "5"35d till femsierien! Jag tvivlar på att det kommer en Turbo, nuvarande Magnesium motor med valvetronic levererar något som ingen annan tillverkare kan! Bra vrid på låga varv och hög toppeffekt på höga varv. Allt det i en underbar motor med fin fin skönsång. Skulle BMW behölva täppa till gapet mellan 330i och nya M3 så skulle det nog få bli en 345 med V8:a el 340 V8:a. Skulle sälja bättre på Usa marknaden än en dubbelturbo sexa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.