AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
33.897

Turboladdning utav nya E90 (3ser)

Sida 14 av 17
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
simon_en: Hur menar du med vettigt effekt? För mig så mår jag prima med 192hk... visst skulle jag gärna ha flera men jag har ingen vilja att egentligen betala för dem! Den nya motorerna till E90 tycker jag helt klart har tillräckligt med effekt och ser ingen anledning till ett behov av turbo! Vart skrev jag att diesel inte skulle ha överladdning? Med banracing/motorsport inspirerad bil så tänker jag inte ens på diesel.

ojay: Vilka tänker du på då? Jag känner då, med reservation för minnesförlust, iaf inte till många bilar som upfyller mina "krav" och är samtidigt en vettig bil att ha annars med! Sen angående 50/50 viktfördelning så ser jag iaf inte något särskilt mer optimalt! men det ska väl vara pråm känsla med 80/20 ;)

andha45: Den aktiva styrninge har jag inte kommit i närheten då jag inte på någe vis kan spekulera på en ny 5:a! Så jag tar dig vid ordet och beklagar. Sen att de mer standard betonade bilarna är toalt överviktiga med utrustning osv är väl inte så konstigt då det även råder teknik krig och där är ju BMW flitiga! Här får jag väl skylla på att marknaden vill ha utrustningen eller att marknaden vill ha den premium stämpel som komemr med att ligga långt fram i den tekniska utvecklingen.

andha45
theprophet: Det är möjligt att man vänjer sig vid den aktiva styrningen men jag ogillade den av två skäl: a/ sämre vägkänsla, b/ osäkerhetsmomentet: man vet aldrig hur styrningsutväxlingen kommer att vara när det kommer en kurva. Utväxlingen varierar med hastigheten så om jag tar en kurva snabbt blir det en helt annan utväxling än om jag tar den långsamt. Och jag måste alltså veva mer på vintern än på sommaren. Dessutom om det kommer en kurva på en landsväg jag ej känner vet jag ej hur utväxlingen kommer att vara. Jag upplevde det som obehagligt. Möjligt att man vänjer sig men vägkänslan blir sämre och vad är det för fel på BMW:s vanliga styrning?

Håller med om det med teknikkrig och vikt... Komfortstolar till e60 väger 40 kg extra, navi kanske 20, xenon 10, soltak 25.... jaja.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
andha45: med andra ord så lämpar sig den aktiva styrningen kanske sig inte så bra för aktivkörning. Fast det kanske mer är öppet för spekulation i och med att någon som kanske har vant sig kan berätta! Men första intrycket låter inte särskilt positivt!

andha45
Ja, det vore kul att höra andra åsikter. Jag är öppen för att ändra mig - vissa saker kräver ju vana.
Ska nog starta en ny länk.
theprophet:
Ett gäng Porsche-bilar några japaner, Lotus och Opel Speedster är väldigt fina banbilar. Finns fler.

En bakhjulsdriven bil går nog fortare runt en bana med lite mer tyngd på drivhjulen än 50/50. Som på de flesta mittmotorbilar. Eller varför inte F1.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
ojay: Sant att vissa bilar kvalar in.. men å andra sidan finns det få som du nämner där som kan mäta sig emot sportighet kontra andvändbareheten som bmw erbjuder. dvs Sportiga sedanbilar och touringar. Helt klart finns desto mera baninpsirerade bilar, men de var itne ritkigt enbart den egenskapen jag tänkte på, utan mer helheten de erbjuder!
Ang viktningen på F1bilar och andra mittmotorräsrar så vet jag inte så väl hur de är viktade i ärlighetens namn.. ska kika lite på det =)

andha45
M5 (åtminstone senaste tre generationerna) måste vara den ultimata banbilen med hög användbarhet. Den tycks ju vara ungefär i Porsche-klass men rymmer dubbelt så mkt...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ursäkta, nu kastar jag mig in i diskussionen utan att ha läst alla inlägg. Angående aktiv styrning, se länken: Länk. Är det inte så att Calle pratar om att den aktiva styrningen är riktigt bra, och då kör han ändock på bana. Han borde väl veta - eller?
andha45
Den tyska auto motor & sport är genomgående negativt inställd (och de borde vara rätt vana efter att ha testat ett tjugotal e60). De borde väl veta - eller =)
andha45
Vet ej om ni kan tyska, jag kan översätta annars:
"Die Aktivlenkung sollte dagegen tunlichts in der Optionsliste bleiben... erfordern jedoch eine längere Gewöhnung und erhöhte Konzentration... In der Stadt läuft man ständig Gefahr, mit kleinen Lenkbewegungen am Bordstein oder im Gegenverkehr zu landen, auf Landstrassen birgt jede Kurve neue Überraschungen, und bei allem leidet der Fahrbahnkontakt. Eine Probefahrt scheint also unumgänglich, um zu klären, ob hier wirklich mehr Fahrfreude oder nur Verdruss geboten wird. Im Zweifelsfall sollte man sich den saftigen Obulus sparen, zumal auch die angenehm präzise, mitteilsame Normallenkung dem Fahrer stets das Gefühl gibt, das Auto buchstäblich in der Hand zu haben."
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Visst, Calle är en filur bland många. Så även tyska AMS filurteam. Jag har även läst svenska motorjournalisters kommentarer, och vill minnas att många av dem är positiva, eller minns jag fel? Hur som helst så handlar det om att smaken är som baken. En på mitt jobb har en 525 (E60) som jag har provat ett par gånger, och jag är mycket positiv till styrningen. Men det är klart, jag har inte kört den på bana ... Ett steg i rätt utveckling tycker jag nog man kan säga oavsett (detalj)uppfattning.

Det fanns ett bilmärke som tidigare använde: "... följer inte utvecklingen, ... leder den". Det kan man ju använda i detta fall!
andha45
Jag var inte direkt förtjust i den men har för lite erfarenhet. Helt klart var vägkontakten sämre än annars. Därför kanske finns den inte på nya M5.

Den enda tidning som är helt positiv, vad jag vet, är svenska AMS, men det kan kanske hända att de är föregångare. Tyska AMS var negativa till multirattar 1995, och jag vet inte om man ska ge dem rätt. Å ena sidan har vissa bilar (Phaeton/Touareg) massor knappar i ratten, å andra sidan har BMW nu flyttat tillbaka farthållaren till en spak.

Tyska AMS var mer positiva i början än nu. Deras största invändning är att man inte i hjärnan kopplar ihop hastighet med styrutslag, dvs när en kurva kommer hastigt vet man inte om styrningen är direkt el indirekt. Ett exempel på detta är när man åker rakt fram i 40 km/h i stan och väjer för en cyklist. Då kan man hamna i fronten på en mötande bil. Om detta är en vanesak eller inte, eller snarare i vilken mån, återstår att se.

Jag gissar att aktivstyrningen antingen är försvunnen om fem år, eller når bred acceptans.

Hur som helst gillar jag BMW:s (och Mercedes...) attityd att våga pröva det som är nytt! Kom osökt att tänka på Saab, en gång innovativa. Xenonljus 2001, Navi 2002, huvudairbags 2002... inte så snabba direkt.
Mr
19
Mr Impreza
Impreza WRX STI -02
Någon som vet något nytt om 330Ti?

Automobil nämner den oxå:
Länk

ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Tycker det är så himla tråkigt att istället för att hålla sig till vad tråden handlar om - om det kommer en BMW med turbo eller inte.. så börjar massa folk snacka om massa andra saker.. eller vad de TYCKER om att de skulle komma en turbo från BMW.. Det är en helt annan tråd tycker jag.. varför är det så svårt att starta en tråd som handlar om ifall det kommer turbo till BMW eller inte, och så postar folk bevis/motbevis.. istället för vad de tycker om massa annat?
andha45
Jag tror man i ett forum måste tillåtas sväva ut lite grand, annars blir det ju jätteomständligt att stárta nya trådar så snart man hamnar lite utanför rubriken.

Så länge samtalstonen är god ser jag det inte som något problem, gör ni?

P H
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
jag ser det absolut inte som ett problem! Speciellt inte sådan saker som turbo som, tydligen, väcker mycekt känslor hos BMW ägarna! Både för och till.. Sen hurvida det komemr en är ju ändå bara spekulationer och detta är ju ett diskussions forum och inte en absolut fakta nyhetskanal... Så dett känns konstigt om det inte vore tillåttet att diskutera hurvida en bmw skall ha en turbo eller inte i nya 3-serien och för den delen övriga bilar!

*nu har ju som många läst BMW utveklat en ny 4:a med turbo till nya Cooper S works, tillsammans med Peugeot (stavning?) och Citroen som även komemr få desa motorer... BMW står tydligen både för konstruktion och byggandet av dessa framtida turbo 4or.*spekulations varning* Hurvida de hamnar i tex 1-serien el 3:an är ju ännu osäkert men det finsn ju utrymme mellan 120i och 130i att införa en Turbo modell!

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kan bara instämma med de två föregående.

För övrigt så var 130-modellen en mycket trevlig överraskning.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Självklart tycker jag att man ska få diskutera vad man tycker om sakerna också.. Men detta forum innehåller mycket folk som har en otrolig kunskap om BMW. Vore roligare att försöka få ut lite av det ibland..
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Tex är det ingen som ens spekulerat i vart Tyska tidningarna, AUto motor sport, Bytbil.com etc har fått informationen om Turbo i en dieselsexa. Tycker jag vore mer intressant.. Tror säkert vi har nån som jobbar på bytbil här på forumet.
Enligt senaste Teknikens Värld som kom ut till oss prenumeranter igår, håller BMW för närvarande på med vintertester av en turboladdad rak bensinsexa i norra Sverige.

Jag är övertygad om att vi får se en turboladdad 330Ti på ca 300 hk, om en inte alltför avlägsen framtid. Det vore ett tämligen naturligt sätt att fylla det närmast enorma glappet som kommer att bildas mellan 330i/258 hk och nya M3 V8/400 hk.

Mvh.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.