|
Sida 13 av 17
|
|
|---|---|
andha45 |
Ang. "Nu pratar du om rattlåsrace. Ut på ringen och utgången blir en annan. Det är inte bara effekten som efterfrågas av M5-köparna." etc. I nya ty auto motor & sport testas Alpina B7, Maybach Brabus SV12, Mercedes SL 65, MTM/Audi RS6 Clubsport, MTM A8 K500, 9ff )f-V400 (P911 m 843 hk) och HGP Golf R32 Biturbo. Förutom att Mercan är snabbast (0-300 31,9, max 338) ligger den också bäst på vägen: "Der offene V12-Biturbo bleibt bis Tempo 338 km/h ein echter Mercedes. Das Fahrverhalten ist auch bei Höchstgeschwindigkeit Vertrauen erweckend und sicher, geprägt durch ordentliche Spurtreue. Auf leichte Lenkkorrekturen reagiert der SL 65 auch bei über 300 km/h wohltuend gelassen. Weder Nervosität noch Windgeräusche irritieren den Fahrer." Så goda vitsord får inte konkurrenterna och jag tvivlar på att en M5 skulle ha lyckats bättre. |
|
Du menar alltså att en E60 M5 inte skulle ha bättre vägegenskaper än en E65 B7? :D Jag tvivlar inte på MBs kvaliteter, men att blanda in M5...? /// Olof Länk |
|
andha45 |
Jag tog tidigare upp Mercedes goda prestanda här på tråden men fick då veta att det bara är rakt fram som Mercedes är snabba... M5 var ej med i jämförelsen (bara bilar med toppfart över 300) så den är ej jämförelsematerial. Det intressanta var att Mercedes både var snabbast och extremt stabil så så dålig väghållning har den nog inte... |
|
Nej, det tror ju inte jag heller. Men att den ligger stabilt i höga farter betyder ju inte att den har bäst styrning, balans osv i sportig landsvägsskörning (Kanske ej rätt biltyp iofs). Och absolut inte jämfört med en M5, men då blir ju som sagt jämförelsen lite sned. /// Olof Länk |
|
andha45 |
Nej, M5 är nog oslagbar i den typen av körning - och dessutom är den relativt bekväm. M5 E60 är nog super i alla typer av körning. Det jag vill säga är att man nog underskattar Mercedes förmåga att bygga bilar med goda vägegenskaper, särskilt kanske nya SL och de andra sportigare modellerna . En 500 SL R129 jag hade var rätt vinglig men de nyaste mercorna håller nästan BMW-klass... Tyvärr körde jag ett par hundra mil i en C180 T automat -98 en gång. Den var jättevinglig och jättetrött. Det är inte så konstigt om det tar ett tag innan man ändrar uppfattning med minnena av 90-talets mercor kvar... |
|
Nej, det kan jag hålla med om. Jag har inget emot Mercedes-Benz, tvärtom ett av de få tänkbara alternativ jag kan tänka mig ifall att BMW skulle få för sig att gå över till framhjulsdrift eller nåt annat hemskt ;) /// Olof Länk |
|
andha45 |
Att 1-serien är bakhjulsdriven bådar gott... saknade starkt en bakhjulsdriven bil när jag körde volvo i en härligt doserad kurva i morse :) |
|
Läste nyss i den engelska AUTOCAR biltidningen att den nya BMW M5:an var den bästa bilen de någonsin kört, dess mångsidigthet och karaktär kunde inte mätas med någon annan bil som finns ute för tillfället! M5:an fick fem stjärnor av fem möjliga. Den jämfördes mot AUDI RS6, Merca CLS AMG, JAguar och MAserati... Ok, Merca tillverkar också VÄLDIGT bra bilar i övrigt, MEN BMW är helt överlägsna på att tillverka banracers. Så är det bara... de andra kopierar så mycket de kan från BMW.. "En gång BMW, alltid BMW" |
|
andha45 |
Jag håller med. Banracers är de bäst på även om de andra kanske har kommit ikapp lite. Brittiska motormagasin är kul liksom brittiska motorprogram typ Top Gear, eller hur?! Kommer aldrig glömma sågningen av Chrysler Crossfire. |
|
Apropå engelsk journalistik ser jag ett trevligt drömscenariotest framför mig! Varför inte låta Tiff Needle härda runt en riktigt knixig bana med senaste SL UTAN Antispinn.. Huva huva säger jag bara! Jag känner tvivel till att han kommer skratta av glädje för dess fina kontroll... Näe Mercedes bygger inte banräcers i finkostym, det är BMW:s niche! Jag tror inte heller att jag måste äta upp min hat för att påstå att det nästan bara är BMW som fortfarande bygger äkta Banräcers/banräcer inspirerade bilar. Banräcer egenskaper för mig; - Högvarvig sugmotor. -Rwd. -Viktbesparande åtgärder. -50/50 viktfördelning. -möjligheten att helt slå av ASC och ändå kunna hantera bilen med precision. -Att bilen förmedlar känslan till ryggmärgen genom alla pedaler, reglage och chassirörelser mm. Jag kan säkert ha glömt något i ovanstående deifinition =). |
|
andha45 |
Vi får hoppas att det går bättre än i testen av Chrysler Crossfire: "It looks like a dog doing it's number two, the gearbox is awful, its chassis makes the smoothiest road into a mogul, it's not very fast and it's interior is awfully plastic, it's not sporty and it's not especially economic" Visst ni att TopGear utsett "the entire BMW range" till "the ugliest car of the year"? |
|
theprophet, vad händer om BMW börjar överladda sina bensinmotorer? Är de ej önskvärda då? Ska de sluta överladda dieselmotorer också? De är som det ser ut nu beroende av att bli överladdade för att ha vettig effekt, men det ger vissa nackdelar som antagligen överväger då? /Simon |
|
andha45 |
BMW kanske är bra på viktbesparande åtgärder men de flesta bmw säljs nedlusade med utrustning så 1800 kg i matchvikt för en 530iA - inte så imponerande. Styrkänslan försvinner tyvärr också i den variabla styrningen men den är ju frivillig. I övrigt håller jag med. Saknar BMW när jag kör Volvo i snön... |
|
andha45: Finns en tråd om TopGear och BMW. Det är inget nytt att Mr Clarkson o Co gillar att dissa BMWs. TopGear är långt ifrån ett objektivt program; Det skall vara Aston Martin eller möjligen Ferrai för att Jeremy ska bli nöjd. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
andha45 |
Top Gear är definitivt inte ett objektivt program. De kan jämställas med svenska auto motor & sport (som tror att de är objektiva och t o m sätter poäng 0-100 på helt subjektiva egenskaper). Teknikens Värld är hyfsat objektiv, likaså tyska auto motor & sport. Däremot är Top Gear mycket underhållande! Den underliggande idén tycks vara att lyfta fram image och nationalitet när det går... |
|
Javisst, men jag trodde du menade att det faktum att TopGear utsett "the entire BMW range" till "the ugliest car of the year" var något att ta på allvar? Nog vet jag att det är att se som ren underhållning, varför testkör man annars en ny Vaxuhall från baksätet ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
andha45 |
Nej, det menade jag inte. Det verkar bara finns imageskäl "bilen för nyrika" som gör att de sågar vissa bilar typ bmw och Bentley förstås "I would like to have one, until David Beckham buys one" |
|
Jo, kan ju ligga en poäng i det. Men det är tjatigt att höra det gnället varje gång de ska testa en BMW. (Inlägg ovan: Vaxuhall = Vauxhall) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
andha45 |
Ja, det är tjatigt och oseriöst. Men lätt för dem. Om man vill driva fram enkla poänger är det ju alltid enkelt att hacka på något konsekvent, då krävs mindre av seriös analys och argumentation. Det är nog enklare att hacka på BMW (tyskar, bil för nyrika) än egna engelska tillverkare. Volvo och Saab tycker de nog synd om ändå alt. så är de oförargliga. Alternativet skulle vara franska bilar, men de är inte tillräckligt hotfulla och kaxiga. Amerikanska bilar gnäller de förstås på. |
|
citat: "Jag tror inte heller att jag måste äta upp min hat för att påstå att det nästan bara är BMW som fortfarande bygger äkta Banräcers/banräcer inspirerade bilar." Menar du mellan BMW och MB då? För förutom de märkena finns det ju en del andra bilar som är ännu mer banraceraktiga. citat: "50/50 viktfördelning." Inte så optimalt tycker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.