|
Sida 12 av 17
|
|
|---|---|
| Jag säger bara Lexus ... synd att IS300 inte finns med manuell låda och fyrhjulsdrift. Nästa generation kanske? | |
|
Ursäkta men Lexus är nättopp det fulaste jag vet. Absolut noll i charm och noll i design och ... noll poäng till hela konceptet. Avskyr verkligen eländet. Där spelar det ingen roll om de skulle turbomata vindrutetorkarna. Allt är bara fel. Ursäkta utbrottet men bara tanken på Lexus får mig att må illa. Och när det gäller S80 så går det naturligtvis inte att jämföra med vare sig E39 eller E60. Men försök argumentera med en människa som tror att S80 T6 är bland det mest fantastiska som inträffat. Jag påtalade lite snyggt att det är skrämmande att en s.k. premiumbil har sådana ryckningar i ratten vid kraftig acceleration. "Vilka ryckningar", blev svaret. Ja, ni fårstår vad jag har att kämpa mot ... |
|
|
Smaken är delad ... jag tycker att E60 är bland det fulaste som finns. Ansikte som en anka och arsle som en elefant. Jag kan hålla med om att LS-serien är mindre vacker, men IS är definitivt inte ful. |
|
| Jag tyckte iaf att e60 har tagit ett klart steg nedåt på inredningskänslan mot e39. Plastigt värre. :-( | |
|
Jag gillar designen på E60 interiör, men måste tyvärr hålla med Flåklypa om att det känns väl plastigt här och var, speciellt om man klämt på E39 innan. Exteriören kommer jag nog aldrig att höja till skyarna. Just kvalitetskänslan tror jag är viktig för BMWs varumärke och image, mer betydelsefull än frågan om turbo eller ej. |
|
| Det tror jag också. Kolla bara på MB som hade en obestridd kvalitetsstämpel på sina bilar fram t.o.m W124. | |
andha45 |
Om man som jag kör en S60 T5 känner man till det där med ryckningarna... rätt störande. S80 T6 går rätt mjukt men så mkt krut är det inte i den ändå. Å andra sidan, visst finns det de som tycker att deras BMW är bäst, jag har en god vän som inte kan ta ngn BMW-kritik alls. Han förstår inte vad jag menar liksom. e60:s inredningskvalitet är ung. som i Volvo, den nivån duger för mig men jag tror inte heller det är bra för varumärket. |
|
Jo nog har tråden spårat ur från ämnet. Själv ser jag gärna en överladdad e90 utan att behöva vända mig till Alpina. Jag är först på låset om e90n kommer överladdad (helst utan samma grova prispålägg som Audi hade för 2,7T i A6). Det är faktiskt riktigt ont om överladdade bakkrafsare (enda jag kan komma på är C/E 200 kompressor och fyrhjulsdrivet vill man ju inte åka. Överladdade bakkrafsare är en produkt som jag saknar. |
|
|
Tack och lov att sverige inte köpt lexus hypen. Att skapa ett skuggmärke med bättre materialval och något annorlunda design räcker inte tycker jag. Visst får man driftsäkerheten men den är bra i vilken japanare som helst. Håller med om att E60 interiöeren inte riktigt når upp i Audiklass när det gäller materialval. |
|
|
JFR: Där har du helt klart en poäng! Det liger mkt i det du säger.. undrar lite om det är så kanske BMW tänker för att öka marknads andelar än mer.. Och sen till kvaliten i E60 kontra E39... Ack så sant.. men ajg har haft alldeles för ltie tid i båda för en noga jämnförelse.. och då speciellt E60. Sen så har de väl efter kritik korrigerat så att instrumenteringen återigen är vinklad emot en i E90. Om jag nu inte är helt ute och fabulerar! Det känns bra om så nu är fallet. |
|
|
Nu är jag inte expert inom BMW-historia men fanns det inte en anledning till att man inte fortsatte med turbo efter 2002:an. BMW ville förstås redan då ligga i framkant på den tekniska utvecklingen och testade alltså turbo som var nytt då. Sen lämnade man turbokonceptet helt och hållet med ett undantag. Vad gäller E23 745i så har jag fått uppfattningen att den var ett hastverk för att bräcka mercedes värstingmodell. Då gällde det en toppmodell som man ville lansera snabbt utan att utveckla en ny motor. Att BMW skulle försöka en tredje gång tycker jag verkar mindre troligt och jag hoppas att det bara handlar om ogrundade rykten. Om syftet är att skapa en modell mellan 330i och M3 tycker jag det ligger närmare till hands med en 3,5l sexa utan turbo. De flesta verkar ju vara överens om att M-modellerna inte ska ha turbo. Det är alltså inte frågan om att bygga en motor för att delta i hk-kriget utan en mellanmodell man i så fall skulle bygga bara för att ha en turbobil i sortimentet. Att BMW skulle ta en sån risk verkar som sagt mindre troligt men man vet aldrig. Kanske blir det tredje gången gillt. Rent tekniskt tvivlar jag inte på att BMW i dagsläget kan bygga en bra turbomotor. Det som fäller avgörandet blir snarare vad marknadsförarna och varumärkesbyggarna säger. Mvh Johan |
|
andha45 |
Strategi handlar om att prioritera, alltså att fokusera saker man är bra på och låta bli sådant som man är mindre bra på. Varumärke handlar om att arbeta konsekvent med några grundvärderingar, och BMW är ett av världens starkaste varumärken. Strategi och varumärke lever i ett samspel och även om ingen tvivlar på att BMW skulle kunna bygga en bra turbomotor så lär den inte bli lika "överlägsen" som de raka sexorna traditionellt har varit. Så det förefaller riktigt att, precis som Jiie föreslår, BMW låter bli en bensinsexa med turbo. Att försöka vara i framkant i alltför många områden på en gång brukar inte vara lyckat. Man kan nog säga att BMW har tillräckligt många bollar i luften som det är nu. VW-gruppen är ett färskt exempel på att man kanske har försökt vara bra på lite för många saker på en gång. |
|
Idag fick jag hem ett nytt nummer av Automobil och även där stod det lite om E90 och att det kommer en 330TI med turbo. Mvh Johan |
|
|
Hm där ser man.. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
andha45 |
Har en ganska ny tysk auto motor & sport framför mig (nr 23, 27 okt). Det kommer enligt ams en 2,2 l bensinsexa på 192 hk, och 2,5 + 3-l dieselsexor. Det är nog rimligt att dessa kommer efter sommaren 05 |
|
Måste flika in igen och nämna en sak som faktiskt kan göra mig positiv till en Turbo BMW. Det är att en Turbo bil är mycket mer lämpad för Etanoldrift än en sugmotor. Där ser jag helt klart en positiv poäng. Fast å andra sidan så skulle de även i sånna fall turbomatat en mindre motor med då. Märk nog att detta ser jag mest ur Etanolens synvinkel, då vi nog snart ändå kanske måste konvertera. |
|
|
Bara för att BMW bestämmer sig för att bygga en turbomotor så betyder ju inte det att den motorn kommer att vara lika trist och traktormässig som många av konkurrenternas motorer. BMWs motorer hör till dom bästa (eventuellt med undantag från Honda) och om ingenjörerna skulle få lov att använda turbo, så skulle säkert detta utnyttjas på bästa sätt. Då kanske det skulle komma fram en turbomotor med karaktär, en som går att varva med, och med eliminerat lag. Jag tycker det är bra att ge konstruktörerna mer redskap för att få fram den Optimala Motorn(TM). Ingen mening att ha ena handen fastbunden på ryggen.. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Håller med ojay, konstruktörerna bör ha frihet att välja väg för att nå målet. Det som är målet, i mina ögon, hos BMWs motorer är (utan att göra inbördes rangordning): precision i gasrespons, ljudupplevelse och gångkultur. Dessutom är det ju trevligt om de drar måttligt med bränsle och ger gott om effekt, samtidigt som vikten hålls nere. Eftersom motorn sitter fram är det betydelsefullt att göra en lätt motor. Om det med turbo går att göra en motor som, tack vare sin lägre volym, väger mindre men ändå ger ordentlig effekt, samtidigt som de övriga kärnvärdena tillgodoses, då tycker jag naturligtvis att det skall göras. Om detta verkligen är genomförbart återstår att se, men det bör inte avfärdas av närmast principiella skäl. |
|
andha45 |
Ja, det är ju precis de kvaliteterna som gör BMW:s sexor till vad de är. Ang. kritik av turbomotorer som lågprisutveckling är det naturligtvis sant i en mening. V8:or och raka sexor står för den högsta graden av finess, tycker jag. Man kan ändå inte komma ifrån att en bra turbomotor ger rätt fin gångkultur (tystare och mjukare gång än sin sugmotorpendang), numera bra hållbarhet, mkt vrid på mellanvarv och låg förbrukning vid lugn körning. Denna kombination av mkt vrid och låg förbrukning vid normalt körsätt förblir är unik för turbmotorer. Så en köpare av en normalbil ställs inför valet förfining (BMW 325 t ex, Lexus) eller turbomotorer med mkt effekt och vrid men mindre förfining (t ex S60/V70 2,5 T). |
| vill inte låta "efter" men finns de några nyare bilder på nya 3-modellen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.