AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
33.893

Turboladdning utav nya E90 (3ser)

Sida 11 av 17
andha45
I en annan art skrev autobild att det kommer en 318i 2,0l 4-cyl 150 hk, en 323i 192 hk 2,3l 6-cyl +325+330

Verkar inte det rimligt?
andha45: Nej det verkar inte heller rimligt... en 318 på 2l och 150hk verkar befängt då 320i har samma specar.

Det vekar rimligt däremot med en 323 (523) 2.3 6-cyl med runt 192hk.

Det roliga var att du svarade på min första fråga med att referera till en artikel som var helt uppåt väggarna :-)

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
andha45
Bones: ja, det kanske den är nu men det kan förklaras av att den är ca ett år gammal =). Det borde jag ha skrivit.

Förmodligen angav listan motoralt. som BMW då arbetade med.

Om du kollar på bilderna ser du att de är välinformerade.

Ska kolla i auto motor & sport också när jag orkar (har ca 300 såna lite här o var). Där stod det om 323 också om jag inte minns fel.

323i grundade sig på en bedömning av rimlighet + källor så jag står fast vid att det kommer en.
Enligt insatta har BMW registrerat beteckningen 323i. Det och att det rent logiskt borde komma en liten sexa för att fylla gapet mellan 320i och 325i gör att jag tror det är mkt sannolikt att vi kommer att se en 323i snart.

___
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Eftersom den här länken har spårat ut total (men den är likväl bra!) så kan jag lika gärna hoppa tillbaka några steg:

Krockskyddet i E60 tangerades några inlägg tillbaka. Jag har nämligen undrat varför BMW backade testet - var det alltså kuddarna som krånglade? Skandal i så fall. Det skulle vara mycket illa om Volvo fick monopol på detta område. Att BMW inte erbjuder stolar med pisksnärtsskydd är illa nog. Om också det "vanliga" skyddet ligger efter försvinner ett viktigt säljargument. I vart fall i mina ögon.
andha45
Bra! Jag kan iofs tänka mig att BMW alltid registrerar 323 för en modellserie, de kan ju själva ej vara säkra på vad som kommer i slutet av modellserien.
Frågan om turbo är nog strategiskt svår för BMW, och motorn måste vara ovanligt bra för att ej skämma ut BMW. En 323 lär de kunna ta fram rätt enkelt.
Mixtus: Enligt vad jag hörde var det problem med sidokrockskyddet på E-60.

___
andha45
Mixtus: Jag håller med om pisksnärtsskydd. Det borde alla tillverkare, åtminstone de med premiumambitioner, kunna erbjuda.

Jag förstår ej vad du menar med urspråningen. Nya E90-modeller ligger väl närmare rubriken "Turboladdning av E90" än pisksnärtsskydd och sidokrockskydd =)

ska se om jag kan hitta mer info om det.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
andha45: Ha-ha! Stämmer bra. Här diskuteras det friskt och jag tycker att debattonen är god dessutom. Intressant (huvud)fråga som engagerar - uppenbarligen - och jag känner mig absolut inte tvärsäker på vad som är bäst. Att det dessutom skvalpar upp annat skadar inte.

Och nej, ett märke med premiumambitioner borde fixa detta. Min svärmor är Volvo-freak och höjer S80 till skyarna (mot bättre vetande). Och jag argumentar friskt för E39/E60 som ett bättre alternativ. Svårt när krockskyddet inte håller måttet i jämförelse med en sur Volvo.
andha45
Mixtus: S80 håller inte alls samma klass som e39 (eller e60). Inte ens bagaget är rymligare trots att bilen är jättestor.
Men man ska inte underskatta Volvos Svenssonegenskaper. Strålkastarna utan xenon är i klass med BMW:s xenonljus. Klimatanläggningen är utmärkt (bättre än BMW:s), stolarna toppen och säkerheten superbra.

Att bilen sedan är lite plastig, har struttig fjädringskomfort, dålig styrning och är lite svajig på vägen, ja det kanske Svensson inte bryr sig om.

På sätt o vis tycker jag faktiskt Volvo ofta har en ljus och trevlig interiör också, det kanske tilltalar Svenssons. Och att Volvon knappast är billigare att äga längre, vet man inte eftersom man lever kvar i illusionen om billigt Volvounderhåll.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet är att volvo haft stora problem. Luftmassmätarna är större problem på S80 än på M5orna. Under ägande av s80 T6 i familjen så har den varit inne inte mer än 5 gånger för olika problem relaterat till elektronik/motorstyrning. Det är skandal. Och läsar man AMS undersökning så är det konstigt hur Volvo kan sälja så många bilar när man ser hur rent usla de gamla S/V40 modellerna var. Även S80 har varit ett sorgebarn för Volvo. Men jag tror ändå att framtiden ser ljus ut för Volvo (tillskillnad från saab).
andha45
Jag glömde skriva det. Jag har haft en S80 och jag har sparat gar.rep....
S/V40 är som A4:or från 97. Dyra men dåliga.
Har en kollega som gar.rep. sin A6 för 140 000. Trist att kvaliteten ska behöva vara så dålig. BMW har ju inte heller klarat sig undan och verkligen inte Mercedes.
Jag kan även passa på att påpeka att volvo har samma problem med spindelleder/länkarmar som bmw/audi har. De kan ha påpekats förut, då hela tråden snart är off-tpoic :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
acey:
För att forsätta i god offtopic anda så har jag ett par bekanta som haft EXTREMT mycket problem med elektroniken och motorstyrningen, har inte varit några billiga undersökningar.

Tillbaka till topic:
Får man individualbeställa andra baklysen så tar jag en E90 330;)

__
Bilen: Länk
andha45
Det vet jag. Bytte mina länkarmar häromveckan (5000 mil).
De verkar dock dyrast att byta på Audi.
Min bror är ngt trött efter att ha bytt på två Volvo i rad, på egen bekostnad.

Mercas framvagnar verkar mycket bättre!

WilleW: motorstryningen: på vilken bil? Jag har statistik på elfel nånstans, har för mig att Saab låg sämst till.
Förra inläggets offtopic avsåg såklart S80 T5

__
andha45
OK, det kände jag inte till men det verkar rimligt.
Menar du S80 T6 el S60 T4 (så jag vet om jag ska byta bil...)?
Jag är inte riktigt pigg idag :)
S80 T6, S80 T6, S80 T6, S80 T6, S80 T6, S80 T6!!!!!!!
menade jag, sorry för alla inlägg...

__
Olof: "Det kan hända den bäste. Sen så byggde inte mitt uttalande på de påhittade 1200hk i första hand, utan på MBs effektkrig i allmänhet.
Så du behöver inte passa på och peaka mig för att jag gillar BMW istället för S**B."

Den bäste hehe..

Nej jag pikade inte dig, ansåg bara att man kan läsa andras inlägg lite mer noggrant innan man själv kommenterar dessa. Mitt inlägg riktat mot dig hade ingenting att göra med Saab eller B*W.

Öberg: Såg du inte när jag deltog i Red Bulls lådbilsrace med Saaben?? :P

Fast`n Loud Turbo Proud.
andha45
WilleW: Snacka om att jag kastar sten i glashus. S60 T4 finns ju inte utan S60 T5...
Framvagnsbekymmer är trist och dyrt. Mina kolleger som kör e46 har lagt ner en och annan tusenlapp på sånt, typ 7-8 000 vid lika många mil för länkarmsbyte. Volvo tycks ha generösare garantivillkor (vilket eg. är typiskt när tillverkaren finns i samma land).
Merca rostar men har bra framvagnar.
Audi pajar men rostar inte.
Japsar rostar och är fula men går aldrig sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.