AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
33.895

Turboladdning utav nya E90 (3ser)

Sida 10 av 17
andha45
theprophet: lycka till med fysikforskningsplanerna. Med en Dr.-examen kan du nog få jobb hos BMW i München.
Ja, nya CLK som kommer 2007 ser riktigt snygg ut.
Det kanske är som min kompis sa när jag funderade på en E-klassmerca: Merca hinner man med att åka när man blir gubbe.
Kanske kan de nya modellerna göra att man blir gubbe snabbare än man tänkt...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
andha45: Tackar så mycket! Jobbfudnringarna står öppet helt, lite mer fundersam på att göra grundforskning, men det hinner man med då det är tänkt att man ska åka merca *s*.
Nog är de allt mkt snyggare där(mercedes).. men som referens så tog jag och slog upp bilderna för nya 3:an och fann mig köpt *attans*. Den är så vacker nya trean.!. Känns mer genomarbetad än 5:an! Sen så hyser jag ju denna stora tilltro till VT-sexorna! Hoppas även att de lyckas med krockskyddet med, för det verkar vara något lurt med 5:an tyvärr.. något du kanske vet mer om?

andha45
theprophet: ja, de har fått kritik för att e60 håller genomsnittligt krockskydd men ej så bra som förväntat. BMW skall programmera om krockkuddar etc. för att förbättra säkerheten. Lite skralt att de ej skött detta från början kan man tycka.
Jag hoppas också på de nya VT-sexorna. Utvecklingen har ju avstannat sen 96-98 nån gång mer el mindre för BMW:s sexor.
enligt BMW så är de nya sexorna sportigare/mer högvarviga, snålare och starkare! Det som gör mig misstänksam är att förbr.siffror för VT-åttorna talar ett annat språk: både 735 o 745 får mkt höga testförbr.siffror (ca 16 l mot ca 11 l i EU-Mix) men prestandasiffror ung. som föregångaren e38. Både Audis och MB:s motorer är snålare än åttorna i nya 7-serien, så det kan inte bara bero på att de kör hårt.
Men jag hoppas att de lyckas! Så vi slipper åka Merca!
Ja, nya trean är verkligen homogen och snygg! Dessutom klart snyggare bak än e46. Bilar tenderar ju att vara snyggare fram än bak...
Hej,
Jag tycker verkligen inte att det skulle förstöra BMWs image, snarare tvärtom. Tänk vad underbart att få tillbaks lite av den tid då 2002Turbo härskade.

Att sätta en turbo i 330 är ju alltid trevligt för miljonärerna, men vad som verkligen uppskattas av marknaden är ju billiga hästkrafter, med andra ord skulle en 320 (den nya med 4-cyl) och lättrycksturbo bli en riktig VAG-dödare. Den nya 320:en har 150 hk, med lättryck kan man säkert få upp den till runt 200 hk, dvs ungefär samma som nya 325. Valet står då mellan den billiga motorn med lite råare gång och en den dyrare med mjukare gång. Låter trevligt i mina öron.

/Johan
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
andha45: Jo jag har hört lite om att skyddet ifrån sidan skulle vara riktigt dåligt, så att bara programera om krockkuddar och så kan då inte hjälpa! Jag hoppas dock att det i sånna fall bara är ett enklare datorfel. Är det nu ett mer fatalt fel så har de gjort en ritkigt blunder tyvärr, specielt om de inte täntke på det...
Att VT-åttorna har sådan hög förbrukning visste jag inte om! Enligt siffror så verkade det ju ritktigt bra, men verkligheten brukar kunna vara en annan. Och även journalister kan ju behärska lite ekodriving, än om de inte är kända för det. En sak jag dock finner lustigt är att vi inte hört någon kommentar om detta förbrukningsproblem ifrån BMW:s sida!
VT-sexorna kan ju vara bättre optimerade och därmed hålla vad de lovar, återstår att se fövisso, men vi får inte kasta in handuken förän...
Ja mercedes är inte mitt förstahandsval, och gubbstatus vill jag ha chans att få lite senare :). Fast C klassen där var linjeskön, det måste jag ge dom!
Fast angående E46 kontra E90 så måste jag nog säga att det råder lite annat tycke för min del. E90 är som snyggast ifårn sidan och framifrån tycker jag! men baken är mindre lyckad anser jag! E46 däremot var snygagre framifrån och bakifårn men har inte lika snygg sidofigur som E90. E90 M3 eller E90 M-paket måste nog smälla högt, och vilket är ett krav om 3:an ska slå bra med. Fast det tycker jag nog den ska göra! Bara de lärt sig ifrån VT-8 och 5:ans krockskydd!

andha45
treprophet: jag hoppas verkligen att de löser det med krocksäkerheten. e39 var ju ett lyft för BMW som förde dem klart framåt. Får se vad som händer.
Försökte hitta testsiffror på VT-åttorna.
760Li testf 17,3
745i 15,9
735i 15,5, 0-100 8,4 jfr A8 3,7q 7,5 o 13,9 förbr
även merca 350 med sexa körde ifrån till 100

Ang. M5 så har jag en nyare ams framför mig
CLS 55 4,7 0.100, M5 samma
förbr CLS 15,4, M5 16,8
drivlina CLS 77 p, M5 71 p
Körsäkerhet CLS 81 p, M5 85 p
Komfort CLS 87, M5 78

M5 är förstås rymligare men så överlägsen verkar den inte vara. CLS vann testet.
andha45
Johan Å: Ja, det valet är rimligt. Finns ju hos många typ Saab 2,3t/3,0 V6 (som nästan ingen köper), Volvo 2,5T/2,9 (som nästan ingen köper), audi 1,8T (nu 2,0 TFSI)/2,4, Merca E200K/E240...

En del av er andra: jag tror ni underskattar andra märkens motorer och överskattar BMW:s. När världens ledande motortidningen håller Mercas kompr-V8 för bättre än M5-motorn så måste det vara ngt inkränkt att tycka att "den inte har något i moderna bilar att göra". Åk och provkör ett annat märke nån gång!

/Gillar BMW men även andra märken

Om någon E90 kommer att turboladdas så tror jag att det blir 320i (N43B20) som får bli donator. 325i verkar initialt bli den minsta sexcylindriga motorn att erbjudas, så en 320i Turbo med cirka 180-190 hkr låter inte helt otroligt i mina ögon. Skulle nog bli en trevlig modell och väldigt gångbar på tjänstebilsmarknaden = mycket pengar till BMW :)

Att det skulle förstöra varumärkets image håller jag inte med om. Det är bara att i marknadsföringen återkoppla till 2002 Turbo och 745i, så är man i hamn!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
andha45
Ja så lär det bli. Hela myten om BMW som bilen utan turbo försvinner ju.

Hade för 13 år sedan en 323i -79 trimmad. Körde rätt hårt med den. Han innan mig körde ännu hårdare (bilmek) och han innan honom körde aldrig iväg utan att lämna två svarta spår efter sig enl. ryktet. Jag sålde den till en vanlig kille som sedan sålde den till en som körde med den på bana. Efter ett års innehav hade den fortfarande inte gått sönder.

Nu är detta iofs bara en av många berättelser (dessutom helt ovetenskaplig) men det är klart att de som kör turbobilar, framhjulsdrivet och annat inte kan räkna med denna slitstyrka...
Kalle, du tror inte att hederliga gamla 323 kommer tillbaka?Kanske bygger på nuvarande 2.2l och utrustas med valvetronic och viktbesparande åtgärder.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
andha45
323i kommer tillbaka med 192 hk något år efter introduktionen.
andha45: Spekulation eller har du fått insider-information?

Är det en 6-cyl eller 4-cyl? Helt ny motor eller en vidarutveckling av befintlig?

___
andha45
Det är varken eller utan "fakta" från tysk press (som dessutom förefaller rimlig...). 204 hk ska det vara, ursäkta. Övriga uppgifter stämmer ungefär med hk-tal.
www.autobild.de t ex, tror det stod i ams också

"Die Motorenpalette für die E90-Familie soll so aussehen: • 316i, 1,8 Liter/16V, 122 PS • 318i, 2,0 Liter/16V, 150 PS • 320i, 2,0 Liter/24V, 177 PS • 323i, 2,3 Liter/24V, 204 PS • 325i, 2,5 Liter/24V, 231 PS • 330i, 3,0 Liter/24V, 265 PS • 330ti,3.0-24V-Turbo, 333 PS • M3, 4,0 Liter/32V, 401 PS • 318d, 2,0 Liter/16V, 122 PS • 320d, 2,0 Liter/16V, 163 PS • 325d, 2,5 Liter/24V, 204 PS • 330d, 3,0 Liter/24V, 238 PS. "
andha45
Det vore dessutom olikt BMW att ej ha ngn liten sexa mellan 325 o fyrcyl, särskilt inte nu när 325 blir så hk-stark.
(detta hände ju senast 1982 när 518 102 hk och 528 184 hk fanns, tills 520 125 hk kom 1983).
Mercedes har numera en lucka på 95 hk mellan 240 (177) och 350 (272)
• 320i, 2,0 Liter/24V, 177 PS ?

24 ventiler i en 4-cyl? Om jag läser tabellen rätt så verkar dom vara ute och cykla!

Saxat från nyhetssidan:
Nya BMW 320i är den starkaste fyrcylindern för 3-serien. Med 2,0 l cylindervolym, försedd med Valvetronic och dubbel-Vanos levererar den 150 hk/110 kW och 200 Nm vid 3600 varv/min.

___
andha45
Ja, men var står att det är en fyrcyl??? BMW, Ford, Mercedes m fl har under årens lopp haft olika cyl för lika stora motorer (dessutom är ju den 4-cyl 1,8).

BMW skriver förstås inte på sin nyhetssida om motorer som ännu ej offentliggjorts.

autobild har koll. De publicerade t ex de första bilderna på 6-serien ett år före introduktionen, datoranimerade och närmast identiska. Det är väldigt sällan de har fel men jag kan hålla med om att det låter som ngn motor för mycket. Att det blir en sexa mindre än 325i låter dock rimligt. Turbomotorn är nog ett svårare strategiskt beslut.
Jag litar inte alls på den tyska information andha45 postar. Källan bakom verkar vara helt ute och cyklar; inte ens de officiella uppgifterna har de lyckats pricka in rätt......

Bones,

En 323i med 2,3 liter+valvetronic verkar också rimlig och logisk. BMW Vill nog inte att E60 ska gå att få med mindre än 6 cyl, så någon turbofyra lär inte hitta ner under huven på femserien.

Endast framtiden kan utvisa hur det VERKLIGEN blir!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
andha45
Kan nog säga att Autobild är världsledande gällande framtida modeller så ett tips är att kolla hemsidan.
De har nu haft en serie "Die Autos von morgen", del 14 ligger framme och de andra kan man söka på, med kommande modeller av de flesta märken, inte minst brukar de vara tidigt ute med nya Merca och även BMW (se bilderna på nya CL, CLK m m)
Läs det utsaxade från nyhetssidan och läs tabellen. Såvida BMW inte har 2 st 320i så får jag det inte att gå ihop.

___
andha45
Länk

Artikeln publicerades för ett år sedan, långt innan de första officiella (den läckande broschyren) informationerna kom.

Mig veterligen kunde ingen annan informera bättre då.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.