AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
897

Behöver råd angående åtgärd av tanklock (drabbad av slangning)

Jaha, då var det min tur att drabbas av ligisterna. Under natten till igår så va nån idiot på min bil och skulle "låna" lite bensin av mig. Som tur var så lyckades de varken skada lacken eller få med sig nån bensin. Dock inträffade det att spärren på tankluckan som gör att luckan låses efter 10 minuter gick sönder.

Nu till frågan, ska man bemöda sig att fixa det eller ska man bara skita i det och "lämna dörren olåst" till nästa gång ? De kommer ju ändå inte att lyckas få med sig nån bensin och fixar jag låsmekanismen riskerar jag bara att de nästa gång bryter upp skiten lite mer våldsamt än denna gången och därmed skadar bilen.
Vad trist! Jag har själv råkat ut för samma sak med den gången skadades både luckan och lacken. Jag sket i att laga spärren utan bytte till ett låsbartlock.
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
På nya bilar ska det väl i princip vara omöjligt att suga upp bensin genom tankluckan eller? Så har jag hört nånstans.

Det borde inte gå att få ner slangen helt enkelt...

Kan detta stämma?
BeemerFInne: Jo det stämmer, jag va inne o pratade med verkstan igår angående detta och det är tydligen så smalt att det i stort sett är omöjligt att få ner en tillräckligt tjock slang. Därmed kommer jag att låta bli att göra något åt detta då det är bättre att de öppnar luckan och misslyckas med att sno bensin, än att de nästa gång bryter upp luckan på ett mindre försiktigt sätt o skadar lacken.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag har råkat ut för slangning ur min E34. Dom lyckades öppna luckan utan att skada lacken (tack) och sen pillade dom loss den "förminskning" som sitter i tankröret, en plastbit, och sen var det fritt fram.
Det finns en spiralfjäder att montera i röret för att förhindra slangning. Den sitter en bit ner och hindrar inte tankningen. Hade en sån i min förra E34, får bli en i denna också. Finns nog på OK eller Mekonomen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Som fattig studerande har jag lyckligtvis inte detta problem... Man kan inte slanga ur en tank som alltid är tom.... :)

Man ska se positivt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.