|
|
|
|---|---|
|
Körde hem igår kväll efter att ha handlat. Det var fuktigt och hade just börjat frysa på. Får upp ett par lyktor i backspegeln som närmar sig SNABBT. Helt plötsligt är de borta och jag tror då att den håller på att köra om (döda vinkeln) och flyttar mig lite åt sidan och bromsar lätt för att underlätta omkörningen. Tuuuuut, blink, blink.... den körde inte om... den låg "bara" så nära att framlyktorna inte syntes, i ishalkan!!!! Det tog inte... men OM det hade gjort det hade det då varit mitt fel då jag bromsade (bara lätt men ändå)? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
En snoris på 18 ,01 år i en M3 kittad 316 e36 som blev förbannad på att gubbar som du är ute och kör efter mörkets inbrott....*LOL* Tämligen klara besked från vägtrafik förordningen ( Länk ): "2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas." Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Han höll ju iaf uppenbarligen inte rätt avstånd till framförvarande bil. /// Olof Länk |
|
|
Ähum, ja ibland är somliga snabbare ;) /// Olof Länk |
|
|
Ja ibland blir man häpen hur snabba svar man får! Det jag funderade på var att i trafikkungörelsen står även att man inte får uppehålla trafiken osv så då finns kanske risken att försäkringsbolagen "dömer" bägge som vållande? Det blir ju isåfall dyrt pga ev bonusbortfall. Hade väl kanske varit värre ur försäkringssynpunkt om jag pallnitat (vilket man "i stridens hetta" önskade att man gjort, LITE sne blir man). ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Om man kör på nån bakifrån får man oftast betala allt själv. Har egen erfarenhet av detta. Fick dessutom böta för oaktsamhet i trafiken eller nåt sånt. En gammal gubbe framför mig tvärnitade från ca 50km/h då grönljuset blev gult. Jag hann lixom inte med. En polare testade en gång bromsa in en polisbil i bakpartiet. De låg bakom honom, nära, han blev irriterad och stampade på bromsen. Tyvärr hann de stanna, några cm från hans bakstätfångare. "Tyckte en igelkott sprang över vägen..." sa han. :) |
|
|
Mmm, påkörning bakifrån är ingen höjdare i något läge.. ej heller om man själv blir påkörd och med detta kör på framförvarande bil (t.ex. i en kö). /eFx www.z4.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.