AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.033

Tråkigt med dålig historik (skruvad mätare)

Jag har letat bil ganska intensivt de senaste veckorna och kommit fram till ett antal objekt som verkade intressanta.. Denna veckan började jag kontrollera historiken på en av dem genom att ringa tillbaka till tidigare ägare.

För första gången i mitt liv råkade jag då ut för en bil vars mätarställning inte stämmer överrens med den riktiga. Så tråkigt! Man blir oerhört besviken.

Tyvärr är det väl ovanligt vanligt att bilarna inte har en korrekt
mätarställning men än så länge hade jag klarat mig från sådan objekt...
Ni som kontrollerar bilar, är det så att de flesta bilarna har en orolig historik med ev. mätarskruvningar?

Den här bilen verkar ha haft en oseriös firma som importerat bilen i första led (1999) och mätarställningen upptäcktes först vid nästa inbyte, tycker synd om den firman som fick ta smällen när de upptäckte felet.

/M
Jag har inte vetat med säkerhet om bilar har varit skruvade, men misstanken har funnits. Oftast är det små bilfirmor med många konstiga modeller till salu, sådana modeller som vanliga bilhandlare inte tar i med tång (Audi A8, BMW 850, Mercedes S500, alla direktimporterade med 12.000+ på mätaren).

Undvik sådana handlare som pesten så slipper dui förmodligen 90% av alla skruvade bilar. Kolla upp alla begagnade bilar via Vägverket, om en ökänt oseriös handlare har ägt bilen så låt den vara.

Det är inte tyskarna som skruvar mätare, det är de svenska privatimportörerna som gör det.
Hmm, den bilfirma som tog in bilen jag tittade på var tydligen lite halvkänd (inte för mig dock), men det verkar nästan vara i det ledet som miltalet ändrats (detta kan man bara spekulera i, men ändå)...
Det är tur att vägverket tillhandahåller en ägarlista faktiskt :)

Någon som hört något om ID-bil från Mölndal/Huddinge (osäker på orten, det står två adresser nämligen)?
Nåja, det är ju bara att alltid förvänta sig det värsta och bli positivt överraskad om bilen ser ut att vara schysst.

/M

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är som sägs ofta de svenska importörerna som skruvar , eller begär att bilen skall skruvas - men även tyska oseriösa skruvar.

Idag är det så att det mesta skruvas såvida det passerar fel händer , och de flesta "lyxbilar" passerar fel händer , bilar som är billiga och tråkiga och saknar status såsom hyundai , skoda , golf etc. skruvas mycket mindre då vinsten är för klen.
Sett många skruvade bilar då jag letat bmw850 och nu senast E38. samtliga var tyskimport.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Nya lyxbilar skruvas i Tyskland efter leasingkontraktet gått ut, när bilen importeras skruvas den oftast en gång till ...PÅ dyra bilar är detta vanligt även i Svedala..

R
Ug-Lee
Hur kollar man sin mätare, min bil har bara körts av en kompis till mig innan importen, går det via bilens utrustning eller?
Måste ju isåfall vara pinsamt för säljaren om man kan ta fram sådan fakta, som inte stämmer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.