AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.019

Sjunkande bromspedal E39

He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej,
Min bromspedal sjunker vid konstant tryck när motorn är igång, bilen är en 530d -99. Om man trycker på bromspedalen när motorn är avstängd sjunker den inget, vad kan vara fel? Knappast huvudcylindern eller? /Heliocopter
mi
447
min528
525tds Touring -93
Antagligen "bromsbomben" (broms ackumulatorn) ett svart klot med en anslutning på som sitter nånstans vid bromsgrejjerna under huven....

det står om det där i "Gör_det_Själv"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
E39 har ingen bromsbomb,
Dieslar har en vakuumpump som "fyller" bromsservot med vakumm iställer för anslutning till insugningsröret som bensinbilar har.

Funkar bilen normalt när du kör med den ?? så ska du nog inte oroa dig, Bromspedalen kan kännas konstig ibland och trycket kan kännas som det sjunker, noterade det även på min 528, när man backat ur garaget och det var is på uppfarten och framhjulen låste sig någon seckund så ABS hackade till, då blev man konfunderad när pedalen kändes som en "svamp".

///MVH Hasso
Länk
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Jag märker det typ när man står vid ett rödljus och trycker på bromspedalen, då sjunker den. Annars funkar allt fint.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det är nog bästa att kolla lite noggrannare så du inte har luft i systemet eller någon packning i huvudcylinderna som inte är 100% om pedalen sjunker till botten???

///MVH Hasso
Länk
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej,
Ja men eftersom den inte sjunker när motorn är avstängd så borde väl inte huvudbromscylindern läcka?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Nej man tycker ju inte det, men när bilen är i gång har du ju hjälpservot som ökar kraften i funktion.
Svårt att gissa när man inte trampar själv på pedalen tyvärr.

///MVH Hasso
Länk
Ursäkta gammal tråd men fick ni fason på det där fenomenet ? Mil vil gör exakt lika, detta började nu (01:00) efter ett klossbyte fram. Truckte in kolven stoppade i nya och pressade ut kolvarna, stenhård pedal. Startar o kommer till rödljuset 50m bort, stannar o håller nere varvid pedal sjunker sakta ned i bott. Inget yttre läckage, ingen olja saknas stenhårt vid avstängs bil, tar bra "mitt på skalan" pumpar jag upp den och sen stampar tar bromsen inte alls. mkt konstigt. Förstår inget.

Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Det kann vara så att du har fått luft i bromsarna när du tryckte i kolvarna.
Pröva att lufta dom oken som du bytte kloklsar på.
Har du luft där så är det nog tid att renovera oket.
Det kann vara rost , broms damm eller slitena packboksar.
Tror att du missförstår, pedal fjärdara ej, den är stum men sjunkande, inget läckage, kom efter att jag bytte bromsbackar..

A
co
33
common
523i Touring
530iA
Otto, löste du problemet?

/Common
Fick samma känsla som ovanstående frågeställare i går kväll. Bromsen tar bra men sjunker vid konstant tryck vid t.ex. rödljus. Har dock inte provat med avstängd motor ännu.
Heliocopter, Otto von Diesel och common eller någon annan hur löste ni problemet?

/Udo Dirkelsniff
Länk
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej!
Har inte löst problemet, har lärt mig att leva med det...
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej!
Har inte löst problemet, har lärt mig att leva med det...
Besiktningen då? Kan de leva med det...

/Udo Dirkelsniff
Länk
Han måste åtminstone besiktigat bilen 2 gånger sen tråden startades.
E3
1.828
E36
USA bilar
Kan inte svara på om detta är fallet i ovan nämnda fall..
Men det hela tyder på inre läckage i huvudcylindern, dvs vätskan passerar mellan kamrarna i huvudcyllen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.