|
|
|
|---|---|
|
Hej! Införskaffat en 520 -89 för några dagar sedan och har nu fått något mettalsikt oljud så fort jag kör över minsta lilla ojämnhet i marken?? Det låter som det kommer bakifrån (höger) men kan även skönja det ifrån fram tycker jag?? Bilen är beiktad för några veckor sedan borde man inte märkt något då? Vad kan det vara?? (Finns det några sprängskisser på nätet som visar vart man kan börja felsöka?? ,sökte på forumet och hittade något om stötdämparelagring?? ) Tips mottages varmast! Tack på förhand! MVH Johan | |
|
Tjena Johan! Det låter som du måste byta silentblocken bak, när de är slut så får du ett metalliskt ljud som klonkar eller slår vid gaspådrag eller körning över ojämnheter. Blocken kostar ett par hundra och med jobb och matrial på BMW får du betala c:a 2200:- Silentblocken sitter i Bakaxeln framför bakhjulen. |
|
|
Tack för svaret! Hissade upp bilen igår och kollade lite.... Silentblocken är det dom som sitter på varje sida framför bakhjulet med ett stort kraftigt "plåtbleck" i karossen?? Tog bort plåtblecket och tittade men dom såg enligt mina ammatörögon rätt så ok ut... inte något trasigt el. så? Det låter inte vid gaspådrag utan endast vid ojämn körning...? Lite längre in längs bakaxeln satt någon typ av stag litet och kort med 2st 23:an bultar , dom såg däremot själva packningen lite dålig ut... kan det vara dessa?? Om man ska kolla om det kan vara fjäderskålsbussningen (eller vad den kallas) gör man det innifrån bilen eller underifrån (dum fråga kanske... ??) Hade en 535 för många år sedan hade då något likande men då var det något som kallades bakbalksfästet (en stor gummibussning) Vad sitter den? Tack på förhand! MVH Johan |
|
| Hissa upp bilen bak o tag ett stadigt tag i stötdämparen och känn om du har nå glapp. Det känns upptill om fjäderbenslagringen är paj. Bakbalksfästet är Silentblocken tror jag... Staget med "23:ans bultar" ger inget oljud om det är dåliga bussningar där. | |
|
Tack för svaret Per! Jag testade att ruska som tusan på fjädrarna när jag hade bilen upphissad igår men det var stumt...? Tusan vad jobbigt... vad mer kan ge jobbigt oljud.. (lite fler saker på en bil än på ett spett...) :-) /Johan |
|
| Har du kollat kardan knutar, drivaxlar, stödlager på kardan m.m.? Dvs kraftöverföringen. | |
| Hade också ett klunkljud bak vid ojämnheter. Försvann när jag bytte fjäderbenslagringar (och stötdämpare/fjädrar) | |
| det går nog inte att SE ifall silentblocken e slut, varför inte bara byta dom, kostar 160kr st på meko exakt samma som bmworiginal. vad kostar fjäderbenslagringar på bmw Loctite? | |
| Det går alldeles utmärkt att "se" om silentblocken är slut. De släpper invändigt om de är slut. | |
| du menar metallringen i mitten släpper? | |
|
När jag tog bort och tittade så såg allt intakt ut förutom gummit som var lite spruket (alltså väldigt lite) ... är det den stora bulten som pressar ut bussningen när man sätter dit en ny?? För den sitter väl inte i karossen? |
|
|
låter som silentblocken! //norda |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.