|
|
|
|---|---|
|
Min fru besiktade bilen förra veckan, fick nedslag på spindellederna fram. Vad är det för del? Kollade lite på biltema, måste man köpa en komplett länkarm? Är den knepig att byta själv? Väldigt tacksam för svar! Och ja, jag har sökt bland gamla trådar. | |
|
Undrebärarm och spindelleden är en enhet, helt i aluminium kostar ca 1200:- på Mekonomen och ca 1250:- på BMW, så varför pirat?? ( glöm INTE att köpa bultarna till så du får nya fräscha bultar) Bytes själv utan större problem OM allt losnar som det skall...... Lycka till Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Det är någon utav stagen på sidan nedan. Nr 4 eller Nr 11. Och hela staget måste bytas om spindelleden är kass. Länk |
|
|
Gasar-Magnus: OK, tack. Kollade givetvis på Mekonomen, inte biltema. "OM allt lossnar som det skall..." Är det mycket jobb? eller ska man betala 350:- per sida för att få det gjort? per_j82: Det är enligt protokollet de främre lederna som behöver bytas, alltså nummer 4? Alla: Någon som känner till om det finns något mek-tips för detta? Någon som har ett liggande? |
|
|
Kan någon förklara för mig vart spindelleden sitter utifrån den här bilden Länk Är det nr 4 ? |
|
|
Det är inte speciellt mycket jobb. Men det behövs en avdragare för kulleder (kostar nån 100 lapp på t.ex. Mekonomen.) För en van mek tar det max 1 timme/sida, så då är 350:-/sida ett rimligt pris, t.om. ganska billigt. Men att göra det själv är inga problem om du handlar en avdragare enligt ovan. Använd t.ex. följande: Länk |
|
| per_j82: Blir det några problem med hjulinställningen vid ett byte? Och ska man byta gummibussningen också (bild 5) eller kan man flytta den? | |
| Common kolla även vad en orginaldel kostar jag tror det bara skiljer nån hundring mellan mekonomen och orginal. | |
| Det bästa är naturligtvis att byta gummibussningen också, men onödigt om den är relativt "färsk." Den gamla bussningen går att flytta över till det nya staget. En hjulinställning är att rekommendera om du byter stagen, det är lätt att Toe vinklarna ändras. | |
|
Länk Gummi bussningarna är invulkade så det är inget bekymmer Del 11 på era bilder är undrebärarm ink nedre spindel led 350:- är det värt att slippa smutsa ner sig och om det sitter fast utav satan.... Framvagns inställning skall inte behövas då man inte ändrat på geometerin Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack allihopa för jättebra information! Jag bytte båda bakre länkarmarna igår hemma på garageuppfarten. Tidsåtgång ca 1,5 timme. Då var jag ändå tvungen att kapa den ena spindelledsbulten med vinkelslip. Så den som tycker att 2 timmar är rimligt för en mekaniker ska nog byta verkstad... :) per_j82: Utan den avdragaren som du rekommenderade hade det inte gått. Tack! /Common |
|
| Förstår det Common. Avdragarna är kanon bra!! Jasså satt muttrarna så hårt? Jag lyckades faktiskt få loss dem på min E34, men de satt som berget! Sprayade på massor med 5-56 och lät dra en stund. Tog sedan mutterdragaren med tryckluft, då lossnade dem. Men de gick trögt! Det är ju låsmuttrar som går trögt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.