AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.124

K/Ns insug till M3 E46

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Vad har ni för åsikter om det?
Länk

Mvh,
Robban
Ser inte fördelen med att köra med ett öppet filter uten avskärmning... Ett K&N filter i orginalboxen ger mer efekt...
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
En till version från K&N, skapar smått hysteri där borta, ganska kul läsning Länk

Jänkare....

Mvh,
Robban
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Tror du det stämmer?
18hk till för ett luffilter... Hahahahaha.

Alltså skriva kan man vad som helst.
Titta så lätt det är: KN luftfilter ökar din effekt med 30hk!

Men stämmer det? Aldrig i livet.

Tänk att K&N har upptäckt det som BMW's M-avdelning missade. Alla doktorer i motormekanik etc på BMW fattade inte hur lätt det är att få mer effekt.

Jag provade ett öppet filter på Min M5 3,6l, om det var kallt ute dvs -grader, gick bilen lika som med original grejerna, men på sommaren, allaer vid varma förhållanden, gick den kasst. Man märkte minskning i effekt. Detta var utan avskärmning.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Som en jämförelse så testade vi med CDA från BMC.
Det gav 20 hk mindre än orig. luftburk med utbytsesfilter från BMC. Vi testade både med och utan CDA på rullande landsväg.

Har exakt samma erfarenhet som bayerischemotor och johann. Tappade 6hk med öppet filter men hemgjord avskärmning, men ljudet...mums! Det blev ett snabbt byte till orginal filterbox och Pipercross insatsfilter.
Kan nämna att yttertempen var ca 20C och huven var öppen!
An
78
AndersM3
M3 E46 -02 CAB SMG
Jag har hör att oljan i KN filtren kan sätta sig på luftmängdsmätaren så att den ger fel info.

Är det nara rykten ?
*AndersM3*

Använder man mycket filter olja så sätter sig en del av olja sakta men säkert på trådarna till LMM som då i värsta fall säger upp sig
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Haha, nä några 18hk tror jag inte på, inte på några alls för den delen. Men ett goare ljud hade inte vart fel men jag vill ju inte tappa 20hk :/

Mvh,
Robban
20 hk förlust måste ju vara ett extrem fall. Personligen märkte jag ingen skilnad på min 528 förutom att insugs ljudet vart mycket trevligare.

Livet är ingenting för amatörer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.