AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.111

Nytt batteri! Är det verkligen nödvändigt att...

to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
....ladda upp det innan man börjar använda det? Har läst det på ett par ställen här på forumet.
Borde väl vara "körklart" s.a.s. frrån början...eller, och varför inte isåfall?

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Ett nytt batteri är alltid fulladdat när det står på hyllan, däremot är det ingen syra påfyllt i det utan syran fyller man på när man börjar använda batteriet. Vart har du köpt batteriet? Om du köper ett nytt originalbatteri hos BMW så fyller de upp det innan det säljs. Samma sak hos en fristående batteridepå. Däremot om du köper ett nytt batteri på tex. biltema eller statoil så får du själv köpa till syra och dest.vatten.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
li
1.959
liste
535i -89
"Däremot om du köper ett nytt batteri på tex. biltema eller statoil så får du själv köpa till syra och dest.vatten."

Stämmer inte! I princip alla butiker säljer batterier som bara är att hänga i utan några som helst påfyllningar eller uppladdningar.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jodu, en bekant köpte ett nytt batteri på biltema och i kassan sa de inget, det var helt torrt inuti. Han var tvungen att köra tillbaka och få det påfyllt. Det var inte nyligen iofs.

/ Mvh Ferenc
Länk
li
1.959
liste
535i -89
Har jobbat på bensinstation större delen av 90-talet - alla batterier vi sålde var laddade och klara. Har handlat batterier på mackar, Mekonomen och andra reservdelsfirmor - alla fulladdade och klara. Vad Biltema säljer ska jag iofs inte uttala mig om, då jag inte varit där på 10 år, men isåfall är de rätt ensamna...
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Det finns en batteridepå ett par kvarter från där jag bor, jag har köpt ett nytt batteri där, fått hjälp ett par gånger och en kompis jobbade där ett par år. De har batterier till bilar, husvagnar, mc, lastbilar, eltruckar mm. Alla deras nya batterier är torra men fulladdade när de står på hyllan. När ett batteri blir sålt, fyller man på det med syra och dest.vatten och kollar en gång till med voltmeter så det är fulladdat.

Och jag fick lära mig samma sak när jag gick truckförarkurs på jobbet, nya batterier är ofyllda men fulladdade.

De batterier som säljs på mackar, mekonomen mm. fylls väl på hos centrallagret, skulle jag tro. Jag köpte ett nytt BMW-originalbatteri en gång och då var de också påfyllt och klart att användas.

/ Mvh Ferenc
Länk
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Tänkte köpa ett på Biltema. Mindre än halva priset tycker jag räcker som skäl. Att man skulle behöva fylla på vätskor har jag dock aldrig hört talas om eller själv varit med om!
Vad jag läste(här på forumet) och tyckte lät lite konstigt var att man måste ladda batteriet innan användning för att nå full effekt!?

li
1.959
liste
535i -89
Med tanke på att batterisyra inte får hanteras i lösvikt hursomhelst så tror jag inte att det finns någon butik med inriktning på slutkunder som säljer bilbatterier som kräver påfyllning av vätskor och/eller laddning innan användning.

Toby - kolla med den butik du tänkt handla i så du får ett klart besked. :)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ex.vis micro har mindre batterier för ex.vis MC o dom är torra men laddade, medföljer syra att fyll upp batteriet, detta för kunden själv göra!!!
Men oftast så är batterier till bilar redan fyllda, alla batterier brukar dock vara laddade o klar i den bemärkelsen!

I.o.m att du sätter i batteriet i bilen o startar så påbörjas underhållsladdningen av generatorn...............

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.