AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.012

"släpp parkeringsbromsen" E38

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Bilen säger "släpp parkeringsbromsen" , men på tyska då.....
Åarkeringsbroms självklart inte åtdragen.

Misstänker någon kontakt/givare men inte orkat riva , är detta ett vanligt fel och var kan man tänkas hitta givaren , vid release-spaken eller bakom bromsskivan och på en eller båda sidor ?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den sitter i bakkant på spaken under damasken. Den varnar när den får jord, så kolla att inte kabeln är i kläm någonstans.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
mjaha , är det så på en e38 ? det låter mera som e32 med damask ?

känns inte som det finns nån damask på e38 kring release-spaken ?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det är väl ett vanligt problem att det kärvas lite iom att p-bromsen aldrig används? Min är också lite tjurig... Har inte heller orkat bry mig i det så mycket. Det fungerar om man sprätter lite i release spaken och/eller drar upp broms-spaken med handen. Pga det sistnämnda misstänker jag att givaren sitter kring broms-spaken, men vet ej.

Har du köpt en E38 nu wadel?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
OJoj, såg inte att det gällde E38. Jag är ju van vid att du bara mekar E32... ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Johan_S : ok , skall riva loss därikring och leta givare , fan så irriterande det där plingandet var då.. skall använda p-bromsen dagligen har jag tänkt , lika bra så det inte sätter igen sig totalt. på e32 kan man ju få bilen i rullning då nyckel kan tas ut utan P-läge , vilket inte går på e38 så lätt hänt man aldrig p-bromsar på e38 .
Jo Soki på forumets gamla e38 har inhandlats , skick : OK , för det priset . komforten och det mesta mycket gott skick annars : stenskott vindruta , sprucket dimljus , huv i fel färg (!! bmw solna fy fan vilka klantar!!) , slitna bromsskivor dock nya klossar , trasig AC/klima , trasig värmeventil förarsidan , små sprickor i vissa paneler kring dörrarna (träinläggen altså) .. men jobbar på det och annars fullservad och välskött bil utan rost och med mycket kvitton.
samt dubbelt milkollad.

Erikw Mjo , testar ny kaross nu. men e32:an är vekligen inte dum , det märker man efter några e38 mil , + mera lättmekad än e38 på vissa grejor. e32 ger verkligen mest bil för pengarna om man hittar ett toppexemplar för 50 papp.

Wadel: Personligen tycker jag att det är ganska stor skillnad i körkänsla mellan 728 och 740/750 (E38), det är helt enkelt för liten motor i 728....men det räcker för att glida omkring i (och det är väl det som i första hand är meningen med en E38), grattis till bilköpet iaf....jag har själv kört bilen och tycker som du - att den är helt OK.

Och grattis till Soki som äntligen fick den såld....var du nu är någonstans.

/Lazze
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Tack för gratulationerna ! är jättenöjd med bilen , köpte de flesta delar till bilen innan jag hämtade den nu i fredags och reparerar lite varje dag så den skall nog vara i 100% skick till mars då jag ställer på bilen.

När jag provkörde sokis bil var det bredsladd i första rondellen och han frågade min sambo "kör han alltid såhär aggresivt?" , "-Nä det brukar vara värre".
Och det är lite gejen med en sådan bil , att köra lite lugnare och mera "vuxet" , 750 är lite mera utmanande och har man som jag allvarliga problem med att hålla hastigheten tror jag 728 är det bästa valet både för körkort , ekonomin och hälsan - förr eller senare smäller man ju när man kör som jag gör och jag är själv förvånad över att det inte har hänt till dags datum , så nu skall jag jobba hårt för att köra lugnt och försiktigt , och sammtidigt spara miljön , bromsar och bensinpengar.
Trodde helt ärligt det var normalt att byta bromsar efter 800 mil tills
det diskuterades här på forumet och vissa verkar få bromsarna att hålla i flera tusen mil (!).

Synd du sålde din 740 lazze den var verkligen snygg !

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vet någon föresten om man kan byta ut den mittersta panelen i mittkonsollen mot en med färddator i ?

min har bara klocka och snabbval till radion , tänkte om man som på e32 bara byter ut enheten eller om man här behåller panelen och färddatorn sitter på någon annan plats ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.