AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
686

Lamelldiff ... problem?

Paap Reeder
Hej!

Som sagt så har jag en M5/E34 3,91 innehåll i min E 28 slutvxl.

Har kört kanske 3000 mil med den sedan "hjärtbytet".
Allt har fungerat bra tills nu före sommaren när jag upptäckte att den bara drar på ett hjul om man exvis snabbt skall vända på väg eller "öppnar spjället" med olika underlag under hjulen.

Pallade upp och mätte "friktionen" = > 8 kgm.
Ner igen och prova ... samma resultat.

Idag så bytte jag tillbaka till original 3,07 med lamelldiff. Den diffen är slut. Kgm ca 2,5 .... men den nyper ändå.

Rev så isär M5 lamelldiffen och allt ser helt OK ut.

Vad är det för fel?
Det enda jag kan tänka mig är att de s k "medbringarhusen" inuti skulle kärva?
Kanske någon är sprucken? Men kan differentialdreven fungera i spruckna vaggor?

Inga spån eller annat konstigt.
Molybdenskivorna ser helt OK ut.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... har nu tvättat och rengjort hela lamelldiffen.

Felat var ... hör och häpna ... att differentialdrevens axlar hade gjort grader i själva lamellhuset varför inte tryckmedbringarna kunde löpa fritt och nypa åt om molybdenlamellerna.

Man kunde tydligt se att axlarna kunde dutta mot väggen. Märkligt tycker jag. Kanske ngn ngn gång monterat fel axlar?

Nu har jag på äkta vedbodsmanér slipat av ca 0,2 mm på kanterna av axeländrana så nu kan de inte gå emot lamellhuset.

Imorrn skall allt plockas ihop ... så dit med 3,91:an igen .... och så ut och prova .... innan snön kommer.

... att man bara orkar? Vissa kan stå 6 tim i en fjällbäck och frysa utan att åstadkomma ett enda dugg??? .... sedan ringa 2 tim på mobilen och diskutera om man haft en litet för tung fluga på spöet.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.