AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.821

E46:are! Är din bil "bullrig" ?

Njuren
Självklart så är E46 en tyst bil o det känns lite bortskämt att säga att den skulle vara bullrig.Men undrar ändå om ni upplever den bullrig på motorväg tex? Ovasett fälgval. Är E39 tystare?

BMW - i nöd och lust?
Ja E39 är säkert tystare och det är ju egentligen inte så konstigt. 7serien är nog tystast. Tycker dock inte att min E46 är bullrig..

/Johan

Min bil: Länk

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nej, inte är E46 bullrig, men en lägre ljudnivå skulle inte skada, fast det gäller ärligt talat alla bilar jag upplevt. Allt över 30 dB är för högt, och det finns ju ingen bil som är i närheten av den nivån. I min drömvärld är bilen ljudlös i normalläget, men så finns en sportknapp, som inte bara ger de effekter som finns idag, dessutom öppnas avgassystemet upp så att man får njuta av sången från motorn.
Inte bullrig, men vägljudet hörs. Sätter man sig i en annan bil så brukar man få lite perspektiv dock - positivt alltså!

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Enligt AMS bland de tystate bilarna i klassen.
Nockenwelle: Det konceptet finns redan. Så du får börja drömma om något annat :)
Kreis-sieg Valvetronic F1 Exhaust system finns iof bara till m3e46 änsålänge. Men den bygger på en styrbar klaff i systemet som öppnar raka rör när man trycker på en kanpp inneifrån coupen.

Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
När jag hade mina 16" med 215 däck runtom då var bilen mycket tystare, efter att jag gått upp till 17" med 225 fram och 235 bak tycker jag att bilen är lite bullrig faktiskt, men inget att jag störs av men som sagt något bullrigt.

------
Länk
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
wendtan, 30 dB när systemet inte är aktiverat lär jag nog få drömma om länge till.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Farsan åker e46 coupe och jag tycker det är lite väl mycket vindbrus när jag jämför med tex e39.

Har inte tänkt på om e46 sedan går tystare, skulle kunna tänka mig att det är tätare kring främre sidorutorna på sedanen.
Provade igår en 320Ci med STCC paketet (M paket II med 18'' M-dubbelekerfälgar a'la wendtan). 18'' hjulen var inte alls så stötigt eller bullrigt som jag först var rädd för.

Tycker det var rätt mycket surrande motorljud i den, dock. Faktum är att 320Ci varvade lika högt som min gamla 318, dvs ca 2600 varv vid 90 km/h och nästan 4000 varv vid 140km/h på femmans växel.
Detta att jämföra med min nuvarande 328 som gör 120 km/h vid 2600 rpm på femman

Antar att 330 har en betydligt högre utväxling och därmed även lägre motorsurr.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tycker min 323Ci har för mycket vägljud, allra helst i låga farter är ljudet störande. Nu kör jag på dubbdäck, men även sommardäcken låter väldigt mycket. Jag vet inte om det bara är min Ci som låter mycket men den har klart högst vägljud av mina BMW.

BMW CS #5206
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Det beror på vart man kör. Om man åker på vanlig svensk asfalt som är några år låter det som själva helvete. Om man kör på sprillans ny asfalt blir bilen nästan läskigt tyst. Så nånstans där emellan, och jag skyller inte på bilen.

___

En, men en BMW.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Läsvärt ??
Länk

///MVH Hasso
Länk
Kristoffer: 330 varvar 2900 rpm vid 120 km/h
Vid jämn gas i landsvägs/motorvägsfart så tycker jag motorn i 330 knappt är märkbar. Den finns där redo att ryta till och ta dig upp i 250 men som sagt den viskar vid jämn gas.
Däcksljudet är väl de som är mest påtagligt i E46 ci som jag annars tycker är en ganska tyst bil för sin storlek. Jag hade lite vindsus i början, men jag lämnad ein bilen för att få rutorna justerade och sedan dess är de mer eller mindre tyst ur "sus synpunkt" De finns ett litet svagt visslande som orsakas av de minst sagt otympliga orginalspeglarna. Detta finns inte på m3or jag kört så de verkar som sagt bero på spegelkonstruktionen.
Köp orginal m3 e46 speglar och problemet är löst, och dom är så mycket snyggare dessutom :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hålled med Wendtan. Motorljudet är knappast problemet när det gäller ljud i kupén. Vägljud/däcklsjud är det som är mest noterbart. Är asfalten bra så är E46an "tyst".
Högt vägljud i e46 coupé
Länk
...och jag instämmer med tidigare inlägg: vägljudet kan vara något högt (från sommarhjulen, 225/40-18 och 255/35-18), när man väl får på vinterhjulen (205/50-17) så minskar det en hel del...och det är väl dags när som helst nu... :(

/ Joakim

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.