AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.204

Ac flänsar skadade vid kupéfilter byte

Det är så att jag skulle kolla mitt kupéfilter, jag tycker det är lite dåligt drag i fläkten nämligen. Så jag tog ur kupéfiltret och såg att det låg en massa skräp där bakom, bland annat en massa nötter! I alla fall så stack jag in dammsugaren där för att damsuga rent från allt, och när jag tittade in för och kolla så det va rent så såg jag att jag hade skrapat emot nån typ av kylare. Jag antar att det är den som kyler luften in till kupén. Det var inte hårt jag skrapade emot men det böjdes iaf en massa flänsar, såg ut som lite hålaktigt nästan.

Nu till frågan: Har jag haft sönder den där "kylaren" när jag drog damsugarröret emot flänsarna? Eller går luften precis som i en vanlig kylare i rör innanför flänsarna? Det verkar ju löjligt om det vore så ömtåligt att man knappt kan nudda flänsarna så det går hål.
Paap Reeder
... kan inte just din bil men av din beskrivning verkar det inte så farligt.
Förutsatt att inte alla lameller är vikta ty då kommer ju ingen luft eller i varje fall inte tillräckligt med luft igenom.

TROR att om inte mer än 20 % av lamellerna är vikta har det ingen betydelse.

MVH /// Paap R
Ok, det känns skönt att höra :)

Vet du om det är samma aggregat som till värmen? Vart/hur värms luften upp annars?
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Det finns ett mektips hur man går till väga med filterbytet och det varnas för dammsugning.

----BMW ///M3---
Ja men nu har jag ju råkat böja flänsarna, frågan är vad som kan ha skadats? Går gasen i flänsarna? Om den gör det så lär jag ha haft hål på dem och gasen läckt ut. Om gasen inte går i flänsarna utan i kanaler som vattnet i en kylare borde det ända som hänt vara att luften kyls lite sämre, eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gasen går i små rör som går fram och tillbaka inne i det kylarliknande paketet med flänsarna.
Flänsarna sitter i kontakt med rören för att sprida kylan över en större yta. Hade det bara varit rören utan de tunna flänsarna hade verkningsgraden blivit väldigt låg när man leder varm luft genom rörpaketet.

Risken att du har tagit hål på rören, bedömer jag som väldigt liten. Däremot kan verkningsgraden/effektiviteten när det gäller att kyla ner varm luft som passerar kylpaketet, ha blivit något lägre. Men troligen lär du inte märka någon större skillnad om det inte är väldigt stor procentuell yta av flänsarna som är tillknycklade.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Hahahaha! Välkommen i klubben, Douglas! Jag har gjort PRECIS samma misstag.
Det känns betryggande att höra Johan B.

Loctite: Vad hände då?
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Jag har inte upplevt att det spelar någon roll. Det är 1 1/2 år sedan så jag kan nog säga att det är lungt.
Skönt att höra! Nu kan jag sova gott också!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det är förångaren, en liten värmeväxlare med ömtåliga flänsar. Min bil har ifylld servicebok från BMW i Frankfurt fram tills jag köpte den, vad jag kunde notera, när jag bytte kupéfiltret första gången är att det är ett spår, ca. 1cm bred längs nästan hela elementet.
Det visar hur dålig service det är på en märkesverkstad, eftersom det krävs lite pill för att få ut filtret utan att skada elementet.

Men visst, då kan man diskutera att de ska byta x antal filter bla. bla. (tycker att de flesta märkesverkstäder ska straffas när de påstår att de erbjuder den "bästa servicen för din bil", de skiter i vems bil det är, länge leve den lilla "no name" verkstan på bakgården)

Vad jag vill komma till, är att de flesta som servar sina bilar på märkesverkstad, åker förmodligen omkring med skada i kylflänsarna. Nu är det kanske inte lika pilligt att byta på andra modeller som E34...

Ingen fara, du kan sova lugnt. Försök bara inte att fixa till det, låt det vara så.

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Flänsarna är bara att böja tillbaka inga problen alls. vill du ha det perfekt Hör om du få låna en (flänskam) dessa brukar de flesta kyl och ventilations företag ha. Kylrören är det absolut ingen risk att du skadat med damsugningen.

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.